تاريخ : یکشنبه 1395/6/21 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 53405
حکمت‌نامه فاطمی منتشر می‌شود

حکمت‌نامه فاطمی منتشر می‌شود

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث پژوهشگاه قرآن و حدیث از انتشار حکمت‌نامه فاطمی در پاییز امسال خبر داد.

حجت‌الاسلام سیدمحمدکاظم طباطباییامروز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی انجام شده در این پژوهشکده، اظهار داشت: فعالیت اصلی پژوهشکده تألیف دانشنامه قرآن و حدیث است که تمام روایات در آن موضوع‌بندی می‌شود و در کنار یکدیگر قرار می‌گیرد و برای هر موضوع یک بیان، تحلیل و جمع بندی نوشته می شود.

وی خاطرنشان کرد: ابتدا حکمت‌نامه‌هایپیامبر اکرم(ص)وامام حسین(ع)منتشر شد و اکنون در حال تکمیل حکمت‌نامه‌های فاطمی(س) وامام حسن(ع)هستیم و پس از آن حکمت‌نامه امیر مومنان(ع) منتشر می‌شود.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث با اشاره به تألیف حکمت‌نامه فاطمی گفت: تعداد روایات نقل شده از حضرت فاطمه(س) اندک است، زیرا حضرت پس از پیامبر اکرم(ص) دوران کوتاهی در قید حیات بودند و به فاصله اندکی به شهادت رسیدند،‌ اما همین روایات موجود، دربردارنده نکات جالبی در حوزه‌های سیاسی، اجتماعی، اعتقادی و خانوادگی است.

وی عنوان کرد: مجموعه روایاتی که حضرت فاطمه(س) خودشان فرمودند یا از پیامبر اکرم(ص) نقل کردند جمع‌آوری و در بخش‌های مختلف اعتقادی، اخلاقی، اجتماعی و سیاسی تنظیم شده است.

طباطبایی خاطرنشان کرد: به طور طبیعی برخی از حوادث سیاسی زندگی حضرت به طور خلاصه و دانشنامه‌ای ذکر شده و اکنون کارهای ترجمه و ویرایش این مجموعه به پایان رسیده، که امیدواریم پاییز امسال این اثر منتشر شود.

وی با بیان اینکه گروه دانشنامه‌نگاری پژوهشکده علوم و معارف حدیث این کار را انجام داده است، گفت: آیت‌الله ری شهری مسؤولیت اصلی کار را بر عهده داشته اند و از پژوهشگران زیادی در پژوهشگاه برای تحلیل و بیان نویسی‌ استفاده شده است.

رئیس پژوهشکده علوم و معارف حدیث خاطرنشان کرد: اکنون حکمت‌نامه فاطمی در یک جلد در قالب دو زبان عربی و فارسی منتشر می‌شود، سپس به زبان عربی به صورت مجزا به چاپ می‌رسد.

وی گفت: با توجه به جایگاه و ویژگی خاصحضرت زهرا(س)پیش بینی می کنیم، استقبال خوبی از کتاب «حکمت نامه فاطمی» به وجود آید.

طباطبایی خاطرنشان کرد: با توجه به موضوع‌بندی صورت گرفته در این اثر مبلغان و خطبا مخاطبان اصلی آن هستند که می‌توانند این اثر را محور کار تبلیغی خود قرار دهند.

وی گفت: حکمت‌نامه فاطمی به عنوان منبعی برای افراد است که به جای تکرار مطالب تاریخی، مباحث حکمی و معرفتی حضرت زهرا (س) برای مخاطبان در آن تبیین می‌شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :