روایاتی پیرامون اکمال دين (واقعه غدیر)

روایاتی پیرامون اکمال دين (واقعه غدیر)

روایاتی از ائمه معصومین علیهم السلام و صحابه پیرامون روز اکمال دين (واقعه غدیر)

«الْيَوْمَ يَئِسَ الَّذِينَ كَفَرُواْ مِن دِينِكُمْ فَلَا تَخْشَوْهُمْ وَاخْشَوْنِ الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا» .[۱]

«امروز، كافران از [ شكست دادن ]دين شما نااميد شدند. از اين رو از آنان نترسيد و از من بترسيد. امروز، دين شما را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم» .

أبي سعيد الخدري:

لَمّا نَصَبَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله عَلِيّا بِغَديرِ خُمٍّ فَنادى لَهُ بِالوِلايَةِ ، هَبَطَ جِبريلُ عليه السلام عَلَيهِ بِهذِهِ الآيَةِ :  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا»  . [۲]

تاريخ دمشق به نقل از ابو سعيد خُدْرى ـ: چون پيامبر خدا على عليه السلام را در غدير خُم منصوب كرد و به ولايت او ندا داد، جبرئيل عليه السلام با اين آيه بر او فرود آمد :  «امروز، دين شما را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم»  .

الدرّ المنثور :

لَمّا كانَ يَومُ غَديرِ خُمٍّ ـ وهُوَ يَومُ ثَمانِيَةَ[۳]عَشَرَ مِن ذِي الحِجَّةِ ـ قالَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله : مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ . فَأَنزَلَ اللّهُ :  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ».[۴]

الدرّ المنثورـ به نقل از ابو هريره ـ: چون روز غدير خُم شد ـ كه همان هجدهم ذى حجّه است ـ ، پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «هر كه من مولاى اويم، على مولاى اوست» و خداوند، نازل كرد :  «امروز، دينتان را برايتان به كمال رساندم»  .

تاريخ بغداد :

مَن صامَ يَومَ ثَمانِيَةَ[۵]عَشَرَ مِن ذِي الحِجَّةِ كُتِبَ لَهُ صِيامُ سِتّينَ شَهرا ، وهُوَ يَومُ غَديرِ خُمٍّ ؛ لَمّا أخَذَ النَّبِيُّ صلى الله عليه و آله بِيَدِ عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ فَقالَ : أ لَستُ وَلِيَّ المُؤمِنينَ ؟ ! قالوا : بَلى يا رَسولَ اللّهِ ! قالَ : مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ . فَقالَ عُمَرُ بنُ الخَطّابِ : بَخٍ بَخٍ لَكَ يَا بنَ أبي طالِبٍ ؛ أصبَحتَ مَولايَ ومَولى كُلِّ مُسلِمٍ ، فَأَنزَلَ اللّهُ :  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ».[۶]

تاريخ بغدادـ به نقل از ابو هريره ـ: هر كس روز هجدهم ذى حجّه را روزه بگيرد، روزه شصت ماه برايش نوشته مى شود و آن، همان روز غدير خُم است، هنگامى كه پيامبر صلى الله عليه و آله دست على بن ابى طالب را گرفت و فرمود : «آيا من ولىّ مؤمنان نيستم؟».

گفتند : چرا، اى پيامبر خدا!

فرمود : «هر كه من مولاى اويم، على مولاى اوست». عمر بن خطّاب گفت : به به [مباركت باد] ، اى پسر ابو طالب! تو مولاى من و هر مسلمان گشتى. خدا هم نازل كرد :  «امروز دينتان را برايتان به كمال رساندم»  .

امام علی عليه السلام

إنَّ بِوِلايَتي أكمَلَ اللّهُ لِهذِهِ الاُمَّةِ دينَهُم ، وأتَمَّ عَلَيهِمُ النِّعَمَ ، ورَضِيَ إسلامَهُم ؛ إذ يَقولُ يَومَ الوِلايَةِ لِمُحَمَّدٍ صلى الله عليه و آله : يا مُحَمَّدُ ، أخبِرهُم أنّي أكمَلتُ لَهُمُ اليَومَ دينَهُم ، ورَضيتُ لَهُمُ الإِسلامَ دينا ، وأتمَمتُ عَلَيهِم نِعمَتي ، كُلُّ ذلِكَ مَنٌّ مِنَ اللّهِ عَلَيَّ ؛ فَلَهُ الحَمدُ.[۷]

امام على عليه السلام :خداوند با ولايت من ، دين اين امّت را به كمال رساند و نعمت ها را بر ايشان كامل كرد و اسلام را برايِشان پسنديد ، آن گاه كه در روز ولايت [ على عليه السلام ]به محمّد صلى الله عليه و آله گفت : «اى محمّد! به آنان خبر بده كه امروز دينشان را برايشان به كمال رساندم و دين اسلام را برايِشان پسنديدم و نعمتم را بر ايشان كامل كردم». همه اينها، منّتى از سوى خداوند بر من است. پس سپاس، ويژه اوست.

امام علی عليه السلام

سَمِعتُ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله يَقولُ : بُنِيَ الإِسلامُ عَلى خَمسِ خِصالٍ : عَلَى الشَّهادَتَينِ ، وَالقَرينَتَينِ ـ قيلَ لَهُ : أمَّا الشَّهادَتانِ فَقَد عَرَفناهُما ، فَمَا القَرينَتانِ ؟ ! قالَ : الصَّلاةُ وَالزَّكاةُ ؛ فَإِنَّهُ لا يُقبَلُ إحداهُما[۸]إلّا بِالاُخرى ـ وَالصِّيامُ ، وحَجُّ البَيتِ مَنِ استَطاعَ إلَيهِ سَبيلاً ، وخَتَمَ ذلِكَ بِالوِلايَةِ ، فَأَنزَلَ اللّهُ عزّوجلّ :  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا».[۹]

امام على عليه السلام :شنيدم پيامبر خدا مى فرمايد : «اسلام بر پنج پايه بنياد شده است : شهادتين و قَرينتين».

به پيامبر صلى الله عليه و آله گفته شد : مقصود از «شهادتين (دو گواهى)» را مى دانيم ؛ امّا «قرينتين (دو چيز قرينه)» كدام اند؟

فرمود : «نماز و زكات، كه هيچ يك بى ديگرى پذيرفته نيست ، و روزه و حجّ خانه خدا براى هر كس كه بدان، راهى دارد؛ و پايان بخش آنها ولايت است، كه خداوند عز و جل نازل كرد :  «امروز، دين شما را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم»  .

امام علی عليه السلام

إنَّ اللّهَ تَبارَكَ اسمُهُ امتَحَنَ بي عِبادَهُ ، وقَتَلَ بِيَدي أضدادَهُ ، وأفنى بِسَيفي جُحّادَهُ ، وجَعَلَني زُلفَةً لِلمُؤمِنينَ ، وحِياضَ مَوتٍ عَلَى الجَبّارينَ ، وسَيفَهُ عَلَى المُجرِمينَ ، وشَدَّ بي أزرَ رَسولِهِ ، وأكرَمَني بِنَصرِهِ ، وشَرَّفَني بِعِلمِهِ ، وحَباني بِأحكامِهِ ، وَاختَصَّني بِوَصِيَّتِهِ ، وَاصطَفاني بِخِلافَتِهِ في اُمَّتِهِ .

فَقالَ صلى الله عليه و آله وقَد حَشَدَهُ المُهاجِرونَ وَالأَنصارُ وَانغَصَّت بِهِمُ المَحافِلُ : أيَّهَا النّاسُ! إنَّ عَلِيّاً مِنّي كَهارونَ مِن موسى إلّا أنَّهُ لا نَبِيِّ بَعدي . فَعَقَلَ المُؤمِنونَ عَنِ اللّهِ نُطقَ الرَّسولِ إذ عَرَفوني أنّي لَستُ بِأَخيهِ لِأَبيهِ واُمِّهِ كَما كانَ هارونُ أخا موسى لِأَبيهِ واُمِّهِ ، ولا كُنتُ نَبِيّاً فَاقتَضى نُبُوَّةً ، ولكِن كانَ ذلِكَ مِنهُ استِخلافاً لي كَمَا استَخلَفَ موسى هارونَ عليهما السلام حَيثُ يَقولُ :  «اخْلُفْنِى فِى قَوْمِى وَأَصْلِحْ وَلَا تَتَّبِعْ سَبِيلَ الْمُفْسِدِينَ» [۱۰].

وقَولُهُ صلى الله عليه و آله حينَ تَكَلَّمَت طائِفَةٌ فَقالَت : نَحنُ مَوالي رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ، فَخَرَجَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله إلى حِجَّةِ الوَداعِ ثُمَّ صارَ إلى غَديرِ خُمٍّ ، فَأَمَرَ فَاُصلِحَ لَه شِبهُ المِنبَرِ ، ثُمَّ عَلاهُ وأخَذَ بِعَضُدي حَتّى رُئِيَ بَياضُ إبطَيهِ ، رافِعاً صَوتَهُ قائِلاً في مَحفِلِهِ : مَن كُنتُ مَولاهُ فَعَلِيٌّ مَولاهُ،اللّهُمَّ والِ مَن والاهُ وعادِ مَن عاداهُ. فَكانَت عَلى وِلايَتي وِلايَةُ اللّهِ وعَلى عَداوتي عَداوَةُ اللّهِ .

وأنزَلَ اللّهُ عزَّ وجَلَّ في ذلِكَ اليَومِ  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا»[۱۱]فَكانَت وِلايَتي كمالَ الدّينِ ورِضَا الرَّبِّ جَلَّ ذِكرُهُ ، وأنزَلَ اللّهُ تَبارَكَ وتَعالَى اختِصاصا لي وتَكَرُّماً.[۱۲]

امام على عليه السلام :خداوند ـ كه نامش خجسته باد ـ با من، بندگانش را آزمود و به دست من دشمنانش را كشت و با شمشير من مُنكرانش را نابود كرد و مرا مايه قرب مؤمنان و گرداب مرگ جبّاران و شمشير خويش بر سر مجرمان قرار داد و با من پشت پيامبرش را محكم ساخت و با نصرت او گرامى ام داشت و با دانش او شرافتم داد و احكامش را به من بخشيد و وصايتش را ويژه من ساخت و مرا به جانشينى او بر امّتش برگزيد.

پيامبر صلى الله عليه و آله درحالى كه گِرداگردش را مهاجر و انصار گرفته بودند و مجلس از آنها پر بود، فرمود : «اى مردم! على براى من، مانند هارون براى موسى عليه السلام است، جز آن كه پيامبرى پس از من نيست».

پس مؤمنان با درايت الهى، سخن پيامبر صلى الله عليه و آله را فهميدند ؛ چون مى دانستند كه من، برادر خونى او ـ چنان كه هارون براى موسى عليه السلام بود ـ نيستم و همچنين پيامبر هم نبودم كه پيامبرى ام چنين اقتضا كند ؛ بلكه اين كار او، جانشين كردن من بود، همان گونه كه موسى عليه السلام هارون را جانشين كرد، آن جا كه گفت :  «در ميان قومم، جانشين من باش و اصلاح كن و از روش مفسدان پيروى مكن»  .

و گفته او ، هنگامى كه گروهى گفتند : «ما آزادشدگان پيامبر خدا هستيم». پيامبر خدا براى حجّة الوداع [ از مدينه ]بيرون آمد و سپس [ در بازگشت، ]به غدير خُم رسيد و فرمان داد چيزى شبيه منبر براى او بسازند. سپس از آن، بالا رفت و بازوى مرا گرفت [ و چنان بالا برد] كه سفيدى زير بغل هايش ديده شد و در همان مجلس با صداى بلند فرمود : «هر كه من مولاى اويم، على مولاى اوست. خدايا! هر كه را دوستش مى دارد، دوست بدار و هر كه را دشمنش مى دارد، دشمن بدار!». پس با ولايت من، ولايت خدا تحقّق مى يابد و با دشمنى من، دشمنى خدا.

و خداوند عز و جل در آن روز، نازل كرد :  «امروز، دين شما را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم»  . پس ولايت من، مايه كمال دين و رضايت پروردگار ـ كه يادش بلند باد ـ است و خداوند ـ تبارك و تعالى ـ آن [ آيه] را ويژه من و براى بزرگداشت من نازل كرد.

امام باقر عليه السلام

في قَولِهِ تَعالى :  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ»  ـ: نَزَلَت في عَلِيِّ بنِ أبي طالِبٍ عليه السلام خاصَةً ، دونَ النّاسِ .[۱۳]

امام باقر عليه السلام :آيه  «امروز، دينتان را برايتان به كمال رساندم»  ، تنها درباره على عليه السلام و نه ديگران، نازل شد.

اسحاق بن اسماعيل نيشابوری

أنَّ العالِمَ ـ يَعنِي الحَسَنَ بنَ عَلِيٍّ عليهما السلام ـ كَتَبَ إلَيهِ : إنَّ اللّهَ تَعالى ـ بِمَنِّهِ ورَحمَتِهِ ـ لَمّا فَرَضَ عَلَيكُمُ الفَرائِضَ لَم يَفرِض ذلِكَ عَلَيكُم لِحاجَةٍ مِنهُ إلَيهِ ، بَل رَحمَةً مِنهُ إلَيكُم ، لا إلهَ إلّا هُوَ ؛ لِيَميزَ الخَبيثَ مِنَ الطَّيِّبِ ، ولِيَبتَلِيَ ما في صُدورِكُم ، ولِيُمَحِّصَ ما في قُلوبِكُم ، ولِتَتَسابَقوا إلى رَحمَتِهِ ، ولَتَتَفاضَلَ مَنازِلُكُم في جَنَّتِهِ . فَفَرَضَ[۱۴]عَلَيكُمُ الحَجَّ وَالعُمرَةَ ، وإقامَ الصَّلاةِ ، وإيتاءَ الزَّكاةِ ، وَالصَّومَ ، وَالوِلايَةَ .

وجَعَلَ لَكُم بابا لِتَفتَحوا بِهِ أبوابَ الفَرائِضِ ، ومِفتاحا إلى سَبيلِهِ . ولَولا مُحَمَّدٌ صلى الله عليه و آله وَالأَوصِياءُ مِن وُلدِهِ كُنتُم حَيارى كَالبَهائِمِ ؛ لا تَعرِفونَ فَرضا مِنَ الفَرائِضِ ، وهَل تُدخَلُ قَريَةٌ إلّا مِن بابِها ! !

فَلَمّا مَنَّ اللّهُ عَلَيكُم بِإِقامَةِ الأَولِياءِ بَعدَ نَبِيِّكُم صلى الله عليه و آله ، قالَ اللّهُ عزّوجلّ :  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا»  وفَرَضَ عَلَيكُم لِأَولِيائِهِ حُقوقا ، فَأَمَرَكُم بِأَدائِها إلَيهِم.[۱۵]

علل الشرائع ـ به نقل از اسحاق بن اسماعيل نيشابورى ـ: عالِم (يعنى : امام حسن عسكرى عليه السلام ) به من نوشت : «خداوند متعال، با منّت و رحمتش وقتى فريضه ها را بر شما واجب كرد ، به آنها نيازى نداشت ؛ بلكه از سر رحمتِ او بر شما بود، كه خدايى جز او نيست . [ اين] براى آن بود كه پاك را از ناپاك، جدا كند و درونتان را بيازمايد و آنچه را در دل هايتان هست، بيرون بكشد و نيز براى اين بود كه به سوى رحمتش، از هم پيشى گيريد و درجات شما در بهشتش از هم متمايز شود. پس، حج و عمره و گزاردن نماز و دادن زكات و روزه ، و ولايت را بر شما واجب ساخت.

و براى شما دروازه اى نهاد تا درهاى فرائض را بدان بگشاييد و كليدى براى راهش قرار داد. اگر محمّد صلى الله عليه و آله و اوصيا[ ى او] از فرزندانش نبودند، شما چون حيوانات، سرگردان بوديد و هيچ يك از فريضه ها را نمى شناختيد. حال ، آيا جز از دروازه شهر، به شهر درمى آيند؟

پس چون خداوند پس از پيامبرتان با برجا نهادن اوليا بر شما منّت نهاد، فرمود :  «امروز، دينتان را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم»  و براى اوليا حقوقى بر شما واجب ساخت و شما را به اداى آنها در برابر ايشان فرمان داد».

تاريخ يعقوبی

قَد قيلَ إنَّ آخِرَ ما نَزَلَ عَلَيهِ [النَّبِيِّ صلى الله عليه و آله ]:  «الْيَوْمَ أَكْمَلْتُ لَكُمْ دِينَكُمْ وَأَتْمَمْتُ عَلَيْكُمْ نِعْمَتِى وَرَضِيتُ لَكُمُ الْاءِسْلَـمَ دِينًا»  ، وهِيَ الرِّوايَةُ الصَّحيحَةُ الثّابِتَةُ الصَّريحَةُ . وكانَ نُزولُها يَومَ النَّصِّ عَلى أميرِالمُؤمِنينَ عَلِيِّ بنِ أبيطالِبٍ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ بِغَديرِ خُمٍّ. [۱۶]

تاريخ اليعقوبى :گفته شده است كه آخرين آيه اى كه بر پيامبر صلى الله عليه و آله نازل شد، آيه :  «امروز، دينتان را برايتان به كمال رساندم و نعمتم را بر شما كامل كردم و دين اسلام را برايتان پسنديدم»  است و اين گفته، روايتى صحيح و ثابت و صريح است و [ زمان ]نزول آن، در روز تصريح به [ ولايت ]امير مؤمنان، على بن ابى طالب ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ در غدير خُم است.


[۱]المائدة : ۳ .

[۲]تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۲۳۷ ، الدرّ المنثور : ج ۳ ص ۱۹ .

[۳]في المصدر : «ثماني» ، والصحيح ما أثبتناه .

[۴]الدرّ المنثور : ج ۳ ص ۱۹ نقلاً عن ابن مردويه والخطيب وابن عساكر ، تذكرة الخواصّ : ص ۳۰ وفيه من «من كنت مولاه ...» .

[۵]في المصدر : «ثمان عشرة» ، والصحيح ما أثبتناه كما في تاريخ دمشق .

[۶]تاريخ بغداد : ج ۸ ص ۲۹۰ الرقم ۴۳۹۲ ، تاريخ دمشق : ج ۴۲ ص ۲۳۳ و ۲۳۴ ح ۸۷۳۹ وفيه «مولى» بدل «ولي» ، البداية والنهاية : ج ۷ ص ۳۵۰ ، المناقب لابن المغازلي : ص ۱۹ ح ۲۴ وفيه «أ لست أولى بالمؤمنين من أنفسهم»بدل «أ لست وليّ المؤمنين» ، شواهد التنزيل : ج ۱ ص ۲۰۰ ح ۲۱۰ نحوه إلى «يا بن أبي طالب» ، فرائد السمطين : ج ۱ ص ۷۷ ح ۴۴ ، المناقب للخوارزمي : ص ۱۵۶ ح ۱۸۴ كلاهما نحوه وفيهما إلى «مولى كلّ مسلم» ؛ الأمالي للصدوق : ص ۵۰ ح ۲ ، روضة الواعظين : ص ۳۸۴ وفيهما «أولى بالمؤمنين» بدل «وليّ المؤمنين» ، الأمالي للشجري : ج ۱ ص ۴۲ و ص ۲۵۹ .

[۷]الخصال : ص ۴۱۵ ح ۴ ، الأمالي للطوسي : ص ۲۰۵ ح ۳۵۱ عن المفضّل بن عمر ، بصائر الدرجات : ص ۲۰۱ ح ۴ وكلّها عن الإمام الصادق عليه السلام .

[۸]في المصدر : «أحدهما» وهو تصحيف .

[۹]الأمالي للطوسي : ص ۵۱۸ ح ۱۱۳۴ عن المجاشعي عن الإمام الرضا عن آبائه عليهم السلام وعن محمّد بن جعفر عن أبيه الإمام الصادق عن آبائه عليهم السلام ، بحار الأنوار : ج ۶۸ ص ۳۷۹ ح ۲۹ .

[۱۰]الأعراف : ۱۴۲ .

[۱۱]المائدة : ۳ .

[۱۲]الكافي : ج۸ ص۲۶ ح۴ عن جابر بن يزيد عن الإمام الباقر عليه السلام .

[۱۳]تفسير فرات : ص ۱۱۹ ح ۱۲۴ عن يقطين الجواليقي عن الإمام الصادق عليه السلام .

[۱۴]في المصدر : «ففوض» وهو تصحيف ، والصحيح ما أثبتناه كما في بقيّة المصادر .

[۱۵]علل الشرائع : ص ۲۴۹ ح ۶ ، تحف العقول : ص ۴۸۵ ، الأمالي للطوسي : ص ۶۵۵ ح ۱۳۵۵ ، رجال الكشّي : ج ۲ ص ۸۴۵ الرقم ۱۰۸۸ .

[۱۶]تاريخ اليعقوبي (طبعة النجف الأشرف ـ مطبعة الغري) : ج ۲ ص ۳۲ ، وفي الطبعة المعتمدة (ج۲ ص ۴۳) ما لفظه «وكان نزولها يوم النفر على أمير المؤمنين عليّ بن أبي طالب صلوات اللّه عليه ، بعد ترحّم» وهو تحريف .