تاريخ : شنبه 1395/7/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 53699
مسئولیت ما در امانت داری قرآن و عترت

مسئولیت ما در امانت داری قرآن و عترت

آیت‌الله ری ‌شهری، در مراسم افتتاحیه دانشگاه قرآن و حدیث شعبه مشهد:
قرآن به عنوان منبع اصلی است و عترت نیز پاسداران این منبع هستند که غیر قابل تفکیک بوده و همان طور که مسلملنان از صدر اسلام تاکنون نسبت به این دو امانت مسئول بوده اند، اکنون نیز مامسئول هستیم.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث به نقل از آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام، تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) در مراسم افتتاحیه و آغاز سال تحصیلی ۹۶-۹۵ دانشگاه قرآن و حدیث شعبه مشهد مقدس اظهار داشت: در گذشته به خاطر سیاست‌های خواص و برداشت‌های نادرست عوام، باطن و حقیقت قرآن کنار گذاشته شد و ظاهر این کتاب آسمانی باقی ماند، همچنین عترت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم نیز یکی پس از دیگری شهید شدند و در حال حاضر نیز هنوز زمینه رهبری آخرین آن‌ها از اهل بیت پیامبر صلی الله علیه و آله و سلم فراهم نشده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: تأسیس دانشگاه قرآن و حدیث در مشهد گامی دیگر در ادای دین به قرآن و عترت است و یکی از اقداماتی که از زمان آغاز تأسیس دانشگاه علوم حدیث در صدد انجام آن بودم تأسیس این دانشگاه در پایتخت معنوی ایران بود و از همان زمان نیز رایزنی هایی با اعضاء شورای انقلاب فرهنگی انجام دادم تا در مشهد و اصفهان مجوز آن را بگیرم که با وجود سختی فراوان و کمبود امکانات، توانستیم این کار را گسترش دهیم.

آیت الله محمد محمدی ری شهری بیان داشت: موسسه علمی- فرهنگی دارالحدیث و نهادهای برخاسته از آن از جمله پژوهشگاه قرآن و معاونت فرهنگی، حرکتی علمی و فرهنگی با هدف تحقق اهداف بلندمدت حدیث ثقلین هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) تاکید کرد: بر اساس حدیث نورانی ثقلین قرآن و عترت دو امانت گران بهایی هستند که رسول گرامی در اختیار امت اسلامی قرار داد و پیامبر(ص) تأکید کرد سرنوشت این دو امانت به هم گره خورده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: همه ما به خصوص کسانی که با انقلاب اسلامی و خانواده شهدا سروکار دارند باید از خودشان بپرسند که برای حفظ این دو امانت گران بها چه کرده اند، زیرا این دو امانت از گذشته به ما سپرده شده است و مسئولیت داریم تا حقیقت قرآن در جامعه پیاده بشود و امام رضا(ع) راه اجرای این مسئولیت را به خوبی نشان داده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث افزود: راهی که امام رضا علیه السلام، در روایت شریف « ...   لو علم الناس محاسن کلامنا لاتتبعونا ... » به ما نشان می دهند راهی است که منجر به احیای حکومت اهل بیت(ع) به رهبری امام زمان(عج) می شود.

آیت االه ری شهری گفت: زمینه سازی حکومت اسلامی زمانی صورت می گیرد که در جهان معارف اسلامی زنده شود و به گوش جهانیان برسد.

مراسم افتتاحیه و آغاز سال تحصیلی ۹۵-۹۶ دانشگاه قرآن و حدیث شعبه مشهد مقدس با حضور آیت الله محمد محمدی ری شهری، عضو مجلس خبرگان رهبری و رئیس دانشگاه قرآن و حدیث، آیت الله سید جعفر سیدان، مدرس حوزه علمیه خراسان، حجت الاسلام و المسلمین الهی خراسانی، سید جواد حسینی، معاون سیاسی امنیتی استاندار خراسان رضوی، حجت الاسلام محمدحسین حسین زاده بحرینی، نماینده مشهد در مجلس شورای اسلامی و جمعی دیگر از مسئولان استانی، هشتم شهریور ماه برگزار شد.

در ابتدای این مراسم جواد فروغی، قاری و مبلغ برجسته قرآن کریم به تلاوت آیات وحی پرداخته و در ادامه حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی، قائم مقام دانشگاه علوم قرآن و حدیث در سخنانی گفت:
دانشگاه قرآن و حدیث مشهد در مقطع ارشد و در دو رشته علوم حدیث گرایش نهج البلاغه و علوم حدیث گرایش تفسیر اثری ویژه بانوان با ۴۰ دانشجو از مهرماه سال جاری فعالیت خود را آغاز کرده است.

وی با بیان اینکه از زمان تشکیل دانشگاه غیرانتفاعی قرآن و حدیث، دانشجویان نیز در اداره آن کمک شایانی کردند، تصریح کرد:

همچنین کمک های آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) نیز مؤثر بوده است و در ۱۷ سال تأسیس آن توانسته در تمامی مقاطع تحصیلی دانشجو تربیت و تحویل جامعه دهد.

حجت الاسلام مسعودی با اشاره به اینکه ۴۷ درصد دانشجویان این دانشگاه در مقاطع بالاتر پذیرفته شده اند، گفت:

این دانشگاه توانسته است در کنار آموزش های رسمی، دوره های آموزشی آزاد نیز برگزار کند.

وی ادامه داد: علاوه بر آن سه هزار نفر نیز به صورت غیرحضوری و مجازی به همت این دانشگاه آموزش و تعلیم دیده اند، همچنین در زمینه تدوین کتاب، دانشگاه قرآن و حدیث موفق به چاپ ۲۵ عنوان کتاب درسی کشوری برای تدریس شده است.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث اضافه کرد: دانشگاه نسبت به رعایت ارزش های اساسی اسلام، شیعه و انقلاب اسلامی حساس است.

وی اضافه کرد: رویکرد ما اثباتی- نقلی است که رویکردی روشن مأبانه نسبت به حدیث است و اخباری گری نیست، بلکه اخباری گروی است و تنها احادیثی را کنار می گذاریم که لباس و جامه حدیث دارند.

در پایان جلسه نیز پرسش و پاسخی از طرف معاونت دانشگاه با دانشجویان جدید برگزار شد.

دانشگاه قرآن و حدیث هم اکنون در چهار شهر قم، تهران و مشهد پنج هزار دانشجو دارد که سه هزار نفر بصورت مجازی و ۲۰۰۰ نفر به صورت حضوری به تحصیل مشغولند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :