چهل حدیث از امام حسین علیه السلام

چهل حدیث از امام حسین علیه السلام

چهل حدیث منتخب از سخنان گهربار امام حسین علیه السلام،
برگرفته از کتاب حکمت نامه امام حسین علیه السلام

عَرضه شدن اعمال بر خدا

۱.     الإمام الحسين عليه السلام:

إنَّ أعمالَ هذِهِ الاُمَّةِ ما مِن صَباحٍ إلاّ وتُعرَضُ عَلَى اللّهِ تَعالى . [1]

امام حسين عليه السلام ـ: هيچ بامدادى نيست كه اعمال اين امّت ، بر خداى متعال عرضه نشود .

كيفر موحّدانِ مرتكب گناه كبيره

۲.     الإمام الحسين عليه السلام:

قالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : إنَّ أصحابَ الكَبائِرِ مِن مُوَحِّدِي الاُمَمِ كُلِّهِم ؛ الَّذين ماتوا عَلى كَبائِرِهِم غَيرَ نادِمينَ ولا تائِبينَ ، مَن دَخَلَ النّارَ مِنهُم فِي البابِ الأَوَّلِ مِن جَهَنَّمَ ؛ لا تَزرَقُّ أعيُنُهُم ، ولا تَسوَدُّ وُجوهُهُم ، ولا يُقرَنونَ ولا يُغَلَّونَ بِالسَّلاسِلِ ، ولا يُجَرَّعونَ الحَميمَ ، ولا يُلبَسونَ القَطِرانَ ؛ حَرَّمَ اللّهُ أجسادَهُم عَلَى الخُلودِ مِن أجلِ التَّوحيدِ ، وصُوَرَهُم عَلَى النّارِ مِن أجلِ السُّجودِ . [2]

امام حسين عليه السلام ـ: پيامبر خدا فرمود : «موحّدانِ مرتكب كبيره همه امّت ها كه با گناه كبيره ، امّا بدون پشيمانى و توبه مى ميرند ، كه از درِ اوّل دوزخ وارد مى شوند ، چشم هايشان كور نمى شود و صورتشان سياه نمى گردد و غُل و زنجير نمى شوند و آب جوشان نمى نوشند و مسِ ذوب شده ، نمى پوشند . خدا ، پيكرهايشان را به سبب موحّد بودنشان ، از ماندگارى هميشه ]در دوزخ] و صورت هايشان را به دليل سجده كردن ، از آتش، دور داشته است» .

سخن امام در كنار قبر برادر

۳.     الإمام الحسين عليه السلام:

مِمّا رَثى بِهِ أخاهُ الحَسَنَ عليه السلام عِندَ قَبرِهِ ـ: رَحِمَكَ اللّهُ أبا مُحَمَّدٍ ! إن كُنتَ لَتُباصِرُ  الحَقَّ مَظانَّهُ ، وتُؤثِرُ اللّهَ عِندَ تَداحُضِ  الباطِلِ في مَواطِنِ التَّقِيَّةِ بِحُسنِ الرَّوِيَّةِ  ، وتَستَشِفُّ [3] جَليلَ مَعاظِمِ الدُّنيا بِعَينٍ لَها حاقِرَةٍ ، وتُفيضُ عَلَيها يَدا طاهِرَةَ الأَطرافِ ، نَقِيَّةَ الأَسِرَّةِ  ، وتَردَعُ بادِرَةَ غَربِ  أعدائِكَ بِأَيسَرِ المَؤونَةِ عَلَيكَ ؛ ولا غَروَ وأنتَ ابنُ سُلالَةِ النُّبُوَّةِ ، ورَضيعُ لِبانِ الحِكمَةِ ، فَإِلى رَوحٍ ورَيحانٍ وجَنَّةِ نَعيمٍ . أعظَمَ اللّهُ لَنا ولَكُمُ الأَجرَ عَلَيهِ ، ووَهَبَ لَنا ولَكُمُ السَّلوَةَ وحُسنَ الاُسى عَنهُ . [4]

امام حسين عليه السلام (در مرثيه اى كه كنار قبر برادرش امام حسن عليه السلام خواند) ـ: اى ابو محمّد ! خدايت رحمت كند . حق را در هر جا كه گمان وجودش مى رفت ، مى پاييدى و هنگامى كه باطل ، در هنگامه هاى تقيّه ، فرود مى آمد ، با خوش فكرى تمام ، خدا را مقدّم مى داشتى و با چشمى تيزبين ، امور بزرگ و نهان دنيا را مى ديدى و دستى پاك و بى هيچ آلودگى را بر آن مى گشودى و با كمترين هزينه اى ، زبانِ تيز دشمنانت را باز مى داشتى . چگونه چنين نباشد، كه تو پسرى از تبارِ نبوّت و شيرخوار حكمتى و به سوى رحمت و خوش بويى و بهشتى پُرنعمت ، روانى ؟ خداوند ، پاداش ما و شما را بر اين مصيبت ، بزرگ بدارد و به ما و شما ، تسليت و سوگوارى شايسته عطا كند .

ثواب زيارت قبور اهل بيت

۴.     الإمام الصادق عليه السلام :

:بَينَا الحُسَينُ عليه السلام قاعِدٌ في حِجرِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله ذاتَ يَومٍ إذ رَفَعَ رَأسَهُ إلَيهِ فَقالَ : يا أبَه ، قالَ : لَبَّيكَ يا بُنَيَّ ! قالَ : ما لِمَن أتاكَ بَعدَ وَفاتِكَ زائِرا لا يُريدُ إلاّ زِيارَتَكَ ؟ قالَ : يا بُنَيَّ ، مَن أتاني بَعدَ وَفاتي زائِرا لا يُريدُ إلاّ زِيارَتي فَلَهُ الجَنَّةُ . [5]

امام صادق عليه السلام ـ: روزى امام حسين عليه السلام در دامن پيامبر خدا نشسته بود . سرش را به سوى ايشان كرد و گفت : اى پدر !

 پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «بله ، پسركم !» .

 گفت : براى كسى كه پس از وفات شما به زيارتتان بيايد ، بى آن كه قصد چيز ديگرى داشته باشد ، چه چيزى (پاداشى) هست ؟

 پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : «پسركم ! هر كس پس از وفاتم به قصد زيارت من ، نه كار ديگرى ، نزد من بيايد ، برايش بهشت است» .

۵.     الإمام الحسين عليه السلام:

قالَ الحُسَينُ عليه السلام لِرَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله يا أبَتاه ، ما لِمَن زارَكَ ؟ فَقالَ رَسولُ اللّهِ صلى الله عليه و آله : يا بُنَيَّ ، مَن زارَني حَيّا أو مَيِّتا ، أو زارَ أباكَ ، أو زارَ أخاكَ ، أو زارَكَ ؛ كانَ حَقّا عَلَيَّ أن أزورَهُ يَومَ القِيامَةِ ، واُخَلِّصَهُ مِن ذُنوبِهِ [6] .

امام حسين عليه السلام به پيامبر خدا گفت : اى پدر ! چه چيزى است براى كسى كه تو را زيارت كند ؟

 پيامبر خدا فرمود : «پسر عزيزم ! هر كس مرا زنده يا مرده ، زيارت كند ، يا پدرت را، يا برادرت و يا خودت را زيارت كند ، بر من است كه او را روز قيامت ، ديدار كنم و از گناهانش بِرَهانم» .

۶.     الإمام الصادق عليه السلام :

إنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليهماالسلام عِندَ رَبِّهِ عز و جليَنظُرُ إلى مَوضِعِ مُعَسكَرِهِ ومَن حَلَّهُ مِنَ الشُّهَداءِ مَعَهُ ، ويَنظُرُ إلى زُوّارِهِ ، وهُوَ أعرَفُ بِحالِهِم وبِأَسمائِهِم وأسماءِ آبائِهِم وبِدَرَجاتِهِم ومَنزِلَتِهِم عِندَ اللّهِ عز و جلمِن أحَدِكُم بِوُلدِهِ ، وإنَّهُ لَيَرى مَن يَبكيهِ فَيَستَغفِرُ لَهُ ويَسأَلُ آباءَهُ عليهم السلام أن يَستَغفِروا لَهُ ، ويَقولُ : لَو يَعلَمُ زائِري ما أعَدَّ اللّهُ لَهُ لَكانَ فَرَحُهُ أكثَرَ مِن جَزَعِهِ . وإنّ زائِرَهُ لَيَنقَلِبُ وما عَلَيهِ مِن ذَنبٍ . [7]

امام صادق عليه السلام ـ: امام حسين عليه السلام نزد پروردگارش است و به لشكرگاه خويش و آنان كه با او شهيد شدند ، مى نگرد ، و نيز به زائران خود كه به حال و نام و پدران و درجات و منزلتشان نزد خداوند عز و جلآگاه تر از هر يك از شما به فرزندِ خويش است . بى گمان ، امام، هر كه را بر او مى گريد ، مى بيند و برايش آمرزش مى طلبد و از پدرانش مى خواهد كه براى آن شخص ، آمرزش بطلبند و مى فرمايد : «اگر زائر من ، مى دانست كه خدا چه چيزهايى برايش آماده كرده است ، شادى اش از بى تابى اش بيشتر مى شد» و بى ترديد ، زائر او پاك از گناه ، باز مى گردد .

غنيمت شمردن عمر

۷.     الإمام الحسين عليه السلام :

يَابنَ آدَمَ ، إنَّما أنتَ أيّامٌ ، كُلَّما مَضى يَومٌ ذَهَبَ بَعضُكَ . [8]

امام حسين عليه السلام ـ: اى زاده آدم ! تو همين روزهايى . هر روزى كه برود ، بخشى از تو مى رود .

بزرگ ترين مصيبت

۸.     عبد اللّه بن الوليد الجعفي :

لَمّا اُصيبَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام نَعَى الحَسَنُ إلَى الحُسَينِ عليهماالسلام وهُوَ بِالمَدائِنِ ، فَلَمّا قَرَأَ الكِتابَ قالَ : يا لَها مِن مُصيبَةٍ ما أعظَمَها ، مَعَ أنَّ رَسولَ اللّهِ صلى الله عليه و آله قالَ : «مَن اُصيبَ مِنكُم بِمُصيبَةٍ فَليَذكُر مُصابَهُ بي ، فَإِنَّهُ لَن يُصابَ بِمُصيبَةٍ أعظَمَ مِنها» ، وصَدَقَ صلى الله عليه و آله . [9]

عبد اللّه بن وليد جُعفى ، از مردى ، از پدرش ـ: چون اميرمؤمنان ، شهيد شد ، امام حسن عليه السلام خبرِ مصيبت را براى امام حسين عليه السلام كه در مدائن بود ، فرستاد . امام حسين عليه السلام چون نامه را خواند ، فرمود : «واى! چه مصيبت بزرگى ، هر چند پيامبر صلى الله عليه و آله فرمود : هر كس از شما به مصيبتى گرفتار آمد ، مصيبتِ از دست دادن مرا به ياد آورد كه مصيبتى از آن بزرگ تر به او نمى رسد ! درود خدا بر او باد كه راست گفت» .

استدراج

۹.     الإمام الحسين عليه السلام :

اللّهُمَّ لا تَستَدرِجني بِالإِحسانِ ، ولا تُؤَدِّبني بِالبَلاءِ . [10]

امام حسين عليه السلام ـ: خدايا! مرا با احسان ، به تدريج ، گرفتار [بدفرجامى ]مساز و با بلا ، تأديبم مكن .

۱۰.                        الإمام الحسين عليه السلام :

الاِستِدراجُ مِنَ اللّهِ سُبحانَهُ لِعَبدِهِ : أن يُسبِغَ عَلَيهِ النِّعَمَ ويَسلُبَهُ الشُّكرَ . [11]

امام حسين عليه السلام ـ: استدراج خداى سبحان براى بنده اش ، يعنى سرازير كردن نعمت بر او و سلب سپاس گزارى از وى .

غرور فرزندان آدم

۱۱.                        الإمام الحسين عليه السلام :

لَولا ثَلاثَةٌ ما وَضَعَ ابنُ آدَمَ رَأسَهُ لِشَيءٍ : الفَقرُ ، وَالمَرَضُ ، وَالمَوتُ . [12]

امام حسين عليه السلام ـ: اگر سه چيز نبود ، آدميزاد در برابر هيچ چيز ، سر فرود نمى آورد : نادارى ، بيمارى و مرگ .

تصوّر واقعى مرگ

۱۲.                        الإمام الحسين عليه السلام:

لَو عَقَلَ النّاسُ وتَصَوَّرُوا المَوتَ بِصورَتِهِ ، لَخَرِبَتِ الدُّنيا . [13]

امام حسين عليه السلام ـ: اگر مردم مى فهميدند و صورت حقيقى مرگ را مى ديدند ، دنيا ويران مى شد.

۱۳.                        الإمام الحسين عليه السلام:

قالَ أميرُ المُؤمِنينَ عليه السلام : لَو رَأَى العَبدُ أجَلَهُ وسُرعَتَهُ إلَيهِ ، لَأَبغَضَ الأَمَلَ وتَرَكَ طَلَبَ الدُّنيا . [14]

امام حسين عليه السلام : امير مؤمنان فرمود : «اگر انسان ، اَجَل را و شتاب آن را به سوى خود مى ديد، آرزو را دشمن مى داشت و دنياطلبى را رها مى كرد» .

تجربه آموزى

۱۴.                        الإمام الحسين عليه السلام :

العَمَلُ تَجرِبَةٌ . [15]

امام حسين عليه السلام ـ: كار ، تجربه است .

۱۵.                        الإمام الحسين عليه السلام :

طولُ التَّجارِبِ زِيادَةٌ فِي العَقلِ . [16]

امام حسين عليه السلام ـ: تجربه هاى طولانى ، مايه فزونىِ عقل است .

چاره گناه

۱۶.                        بحار الأنوار:

رُوِيَ أنَّ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام جاءَهُ رَجُلٌ وقالَ : أنَا رَجُلٌ عاصٍ ولا أصبِرُ عَنِ المَعصِيَةِ ، فَعِظني بِمَوعِظَةٍ .

 فَقالَ عليه السلام : اِفعَل خَمسَةَ أشياءَ وأذنِب ما شِئتَ ، فَأَوَّلُ ذلِكَ : لا تَأكُل رِزقَ اللّهِ وأذنِب ما شِئتَ ، وَالثّاني : اُخرُج مِن وِلايَةِ اللّهِ وأذنِب ما شِئتَ ، وَالثّالِثُ : اُطلُب مَوضِعا لا يَراكَ اللّهُ وأذنِب ما شِئتَ ، وَالرّابِعُ : إذا جاءَ مَلَكُ المَوتِ لِيَقبِضَ روحَكَ فَادفَعهُ عَن نَفسِكَ وَأذنِب ما شِئتَ ، وَالخامِسُ : إذا أدخَلَكَ مالِكٌ فِي النّارِ فَلا تَدخُل فِي النّارِ وأذنِب ما شِئتَ . [17]

روايت شده است كه مردى نزد امام حسين عليه السلام آمد و گفت : من ، مردى معصيتكارم و در برابر گناه ، شكيبايى ندارم . مرا اندرزى ده .

 امام عليه السلام فرمود : «پنج كار را انجام بده و سپس ، هر گناهى كه خواستى ، بكن . نخست ، آن كه روزىِ خدا را نخور و هر گناهى خواستى ، بكن . دوم ، از ولايت خدا بيرون برو و هر گناهى خواستى ، بكن . سوم ، جايى كه خدا تو را نبيند ، پيدا كن و هر گناهى خواستى ، بكن . چهارم ، چون فرشته مرگ آمد تا قبضِ روحت كند ، او را از خود بران و هر گناهى خواستى ، بكن . پنجم ، چون مالك (فرشته جهنّم) تو را به دوزخ درآورْد ، به آن ، وارد مشو و هر گناهى خواستى ، بكن» .

سخت ترين كيفر

۱۷.                        الإمام الباقر عليه السلام:


وَجَدتُ في قائِمِ سَيفِ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله صَحيفَةً مَربوطَةً ، فيها : أشَدُّ النّاسِ عَذابا القاتِلُ غَيرَ قاتِلِهِ ، وَالضّارِبُ غَيرَ ضارِبِهِ ، ومَن جَحَدَ نِعمَةَ مَواليهِ فَقَد بَرِئَ مِمّا أنزَلَ اللّهُ عز و جل . [18]

امام باقر ، از امام زين العابدين ، از امام حسين عليهم السلام ـ: به قبضه شمشير پيامبر خدا ، نوشته اى بسته شده بود كه در آن بود : «سخت ترين كيفر را كُشنده اى دارد كه كسى را جز به قصاص، كشته باشد و زننده اى، كه كسى را جز به قصاص، زده باشد و البته هر كس ، ولى نعمت هاى خود را ناسپاسى كند ، از آنچه خداوند عز و جلنازل كرده است ، بيزارى جسته است» .

پاسخ پرسش هاى پادشاه روم

۱۸.                        الإمام الحسين عليه السلام:

في ذِكرِ مَسائِلَ سَأَلَ الإِمامَ عَنها مَلِكُ الرّومِ : سَأَلَهُ عَنِ المَجَرَّةِ وعَن سَبعَةِ أشياءَ خَلَقَهَا اللّهُ لَم تُخلَق في رَحِمٍ . فَضَحِكَ الحُسَينُ عليه السلام ، فَقالَ لَهُ : ما أضحَكَكَ ؟  قالَ عليه السلام : لِأَنَّكَ سَأَلتَني عَن أشياءَ ما هِيَ مِن مُنتَهَى العِلمِ إلاّ كَالقَذى  في عَرضِ البَحرِ !  أمَّا المَجَرَّةُ فَهِيَ قَوسُ اللّهِ . وسَبعَةُ أشياءَ لَم تُخلَق في رَحِمٍ : فَأَوَّلُها آدَمُ ، ثُمَّ حَوّا ، وَالغُرابُ ، وكَبشُ إبراهيمَ عليه السلام ، وناقَةُ اللّهِ ، وعَصا موسى عليه السلام ، وَالطَّيرُ الَّذي خَلَقَهُ عيسَى بنُ مَريَمَ عليه السلام . [19]

در بيان سؤال هايى كه پادشاه روم ، از امام حسين عليه السلام پرسيد ـ: از امام عليه السلام درباره مَجَرّه (كهكشان) پرسيد و از هفت چيز كه خدا آفريد ، امّا نه در زهدان .

 امام حسين عليه السلام خنديد . پرسيد : چه چيز تو را خندانْد ؟

 فرمود : «از اين [خنديدم] كه تو از چيزهايى پرسيدى كه همچون خاشاكى بر درياى بى انتهاى علم است . امّا مَجَرّه ، آن ، كمان خداست و هفت چيزى كه در زهدان آفريده نشده ، نخستينِ آنها آدم عليه السلام بود ، سپس حوّا و كلاغ [هابيل] و قوچ ابراهيم عليه السلام و شتر خدا [در قوم صالح] و عصاى موسى عليه السلام و پرنده اى كه عيسى بن مريم عليه السلام آن را خلق كرد .

حرمت حرم

۱۹.                        شرح الأخبار :

فَلَمّا هَمَّ [الحُسَينُ عليه السلام ] بِالخُروجِ مِن مَكَّةَ لَقِيَهُ ابنُ الزُّبَيرِ ، فَقالَ : يا أبا عَبدِ اللّهِ ، إنَّكَ مَطلوبٌ ، فَلَو مَكَثتَ بِمَكَّةَ فَكُنتَ كَأَحَدِ حَمامِ هذَا البَيتِ وَاستَجَرتَ بِحَرَمِ اللّهِ ، لَكانَ ذلِكَ أحسَنَ لَكَ .

 فَقالَ لَهُ الحُسَينُ عليه السلام : يَمنَعُني مِن ذلِكَ قَولُ رَسولِ اللّهِ صلى الله عليه و آله : «سَيَستَحِلُّ هذَا الحَرَمَ مِن أجلي رَجُلٌ مِن قُرَيشٍ» ، وَاللّهِ لا أكونُ ذلِكَ الرَّجُلَ ، صَنَعَ اللّهُ بي ما هُوَ صانِعٌ . [20]

چون امام حسين عليه السلام قصد بيرون رفتن از مكّه كرد ، ابن زبير ، ايشان را ديد و گفت : اى ابا عبد اللّه ! در پى تو هستند . اگر در مكّه مى ماندى و چون يكى از كبوتران اين خانه ، به حرم الهى پناه مى بردى ، برايت نيكوتر بود .

 امام حسين عليه السلام پاسخ داد : «آنچه مرا از اين كار ، باز مى دارد ، گفته پيامبر خداست كه فرمود : به زودى مردى از قريش ، [خونريزى در] اين حرم را به بهانه من ، حلال مى شمارد . به خدا سوگند، من آن مرد نيستم . خدا ، هر كارى كه بخواهد ، با من مى كند» .

۲۰.                        بشر بن غالب :

قالَ عَبدُ اللّهِ بنُ الزُّبَيرِ لِحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام : أينَ تَذهَبُ ؟ إلى قَومٍ قَتَلوا أباكَ وطَعَنوا أخاكَ ؟!

 فَقالَ لَهُ حُسَينٌ عليه السلام : لَأَن اُقتَلَ بِمَكانٍ كَذا وكَذا ، أحَبُّ إلَيَّ مِن أن تُستَحَلَّ بي ـ يَعني مَكَّةَ ـ . [21]

بشر بن غالب ـ: عبد اللّه بن زبير به حسين بن على عليه السلام گفت : كجا مى روى ؟ به سوى كسانى كه پدرت را كشتند و به برادرت نيزه زدند ؟

 فرمود : «در فلان جا و فلان جا كشته شوم ، برايم بهتر است كه به بهانه من ، [خونريزى را ]در آن (مكّه) حلال كنند» .

۲۱.                        الإمام الباقر عليه السلام :

إنَّ الحُسَينَ عليه السلام خَرَجَ مِن مَكَّةَ قَبلَ التَّروِيَةِ بِيَومٍ ، فَشَيَّعَهُ عَبدُ اللّهِ بنُ الزُّبَيرِ ، فَقالَ : يا أبا عَبدِ اللّهِ ، لَقَد حَضَرَ الحَجُّ وتَدَعُهُ وتَأتِي العِراقَ !

 فَقالَ : يَابنَ الزُّبَيرِ ، لَأَن اُدفَنَ بِشاطِىِ الفُراتِ أحَبُّ إلَيَّ مِن أن اُدفَنَ بِفِناءِ الكَعبَةِ . [22]

امام باقر عليه السلام ـ: امام حسين عليه السلام يك روز پيش از روز كوچ حاجيان به مِنا ، [23] از مكّه خارج شد و عبد اللّه بن زبير ، او را بدرقه كرد و گفت : اى ابا عبد اللّه ! موسم حج رسيد و تو آن را وا مى گذارى و به عراق مى روى ؟

 فرمود : «اى پسر زبير ! اگر در ساحل فرات دفن شوم ، دوست تر دارم تا در صحن كعبه دفن شوم» .

پندگوىِ پندناپذير

۲۲.                        الإمام الحسين عليه السلام :

إيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ، ويَأمَنُ العُقوبَةَ مِن ذَنبِهِ ؛ فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى لا يُخدَعُ عَن جَنَّتِهِ ، ولا يُنالُ ما عِندَهُ إلاّ بِطاعَتِهِ إن شاءَ اللّهُ . [24]

امام حسين عليه السلام ـ: مبادا از كسانى باشى كه بر بندگان از گناهانشان مى ترسند و خود را از عقوبت گناه خويش ، ايمن مى بينند ، كه بهشت خداى ـ تبارك و تعالى ـ را با فريب نمى توان از او رُبود و آنچه نزد اوست ، جز با اطاعتش به دست نمى آيد، إن شاء اللّه .

بدترين خصلت فرمان روايان

۲۳.                        المناقب :

كانَ [الحُسَينُ عليه السلام ] يَقولُ : شَرُّ خِصالِ المُلوكِ الجُبنُ مِنَ الأَعداءِ ، وَالقَسوَةُ عَلَى الضُّعَفاءِ ، وَالبُخلُ عِندَ الإِعطاءِ . [25]

ابن شهرآشوب :امام حسين عليه السلام پيوسته مى فرمود : «بدترين خصلت هاى فرمان روايان، ترس از دشمنان، سنگ دلى با ناتوانان و بخل ورزيدن هنگام عطاست».

بهترين امان

۲۴.                        الإمام الحسين عليه السلام:

في جَوابِ كِتابٍ كَتَبَهُ إلَيهِ عَمرُو بنُ سَعيدٍ والي مَكَّةَ يَطلُبُ مِنهُ الرُّجوعَ إلى مَكَّةَ وأنَّ لَهُ الأَمانَ وَالصِّلَةَ وَالبِرَّ ـ: أمّا بَعدُ ، فَإِنَّهُ لَم يُشاقِقِ اللّهَ ورَسولَهُ مَن دَعا إلَى اللّهِ عز و جل وعَمِلَ صالِحا وقالَ إنَّني مِنَ المُسلِمينَ ، وقَد دَعَوتَ إلَى الأَمانِ وَالبِرِّ وَالصِّلَةِ ، فَخَيرُ الأَمانِ أمانُ اللّهِ ، ولَن يُؤمِنَ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ مَن لَم يَخَفهُ فِي الدُّنيا ، فَنَسأَلُ اللّهَ مَخافَةً فِي الدُّنيا توجِبُ لَنا أمانَهُ يَومَ القِيامَةِ ، فَإِن كُنتَ نَوَيتَ بِالكِتابِ صِلَتي وبِرّي فَجُزيتَ خَيرا فِي الدُّنيا وَالآخِرَةِ ، وَالسَّلامُ . [26]

تاريخ الطبرىـ از امام حسين عليه السلام (در پاسخ نامه اى كه عمرو بن سعيد ، فرماندار مكّه به او نوشت و از او خواست كه به مكّه باز گردد كه در امان است و با نيكى و احسان با او برخورد مى شود) ـ: امّا بعد ، هر كسى كه به سوى خداى عز و جلو كار شايسته دعوت كند و بگويد من از مسلمانانم ، با خدا و پيامبرش نستيزيده است . تو به امنيت و نيكى و احسان ، فرا خوانده اى ؛ امّا بهترين امان ، امانِ خداست و خداوند ، روز قيامت ، كسى را كه از او در دنيا نترسيده است ، ايمن نمى دارد . از خدا بيمى را در دنيا مى خواهيم كه موجب امنيت ما در روز قيامت شود و اگر با نامه ات قصد پيوند و نيكى به من دارى ، خداوند ، جزايت را خير دنيا و آخرت قرار دهد . والسلام !

لباس شهرت

۲۵.    الإمام الحسين عليه السلام:

مَن لَبِسَ ثَوبا يَشهَرُهُ ، كَساهُ اللّهُ يَومَ القِيامَةِ ثَوبا مِنَ النّارِ . [27]

امام حسين عليه السلام ـ: هر كس لباسى بپوشد كه او را مشهور كند، خداوند ، روز قيامت ، لباسى از آتش بر او مى پوشانَد .

پيامبران عرب زبان

۲۶.    الإمام الحسين عليه السلام:

كانَ عَلِيُّ بنُ أبي طالِبٍ عليه السلام بِالكوفَةِ فِي الجامِعِ ، إذ قامَ إلَيهِ رَجُلٌ مِن أهلِ الشّامِ فَسَأَلَهُ عَن مَسائِلَ، فَكانَ فيما سَأَلَهُ أن قالَ لَهُ :

 أخبِرني عَن خَمسَةٍ مِنَ الأَنبِياءِ تَكَلَّموا بِالعَرَبِيَّةِ ؟  فَقالَ : هودٌ ، وصالِحٌ ، وشُعَيبٌ ، وإسماعيلُ ، ومُحَمَّدٌ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِم أجمَعينَ . [28]

امام حسين عليه السلام ـ: امام على عليه السلام در مسجد جامع كوفه بود كه مردى از شام به نزد ايشان آمد و سؤال هايى پرسيد و از جمله گفت : مرا از پنج پيامبر عربْ زبان آگاه كن .  فرمود : «هود ، صالح ، شعيب ، اسماعيل و محمّد ـ كه درودهاى خدا بر همه آنان باد ـ » .

سفارش به تقوا

۲۷.                        الإمام الحسين عليه السلام :

اُوصيكُم بِتَقوَى اللّهِ ، واُحَذِّرُكُم أيّامَهُ، وأرفَعُ لَكُم أعلامَهُ ، فَكَأَنَّ المَخوفَ قَد أفِدَ بِمَهولِ وُرودِهِ ، ونَكيرِ حُلولِهِ ، وبَشِعِ مَذاقِهِ ، فَاعتَلَقَ مُهَجَكُم ، وحالَ بَينَ العَمَلِ وبَينَكُم، فَبادِروا بِصِحَّةِ الأَجسامِ في مُدَّةِ الأَعمارِ ، كَأَنَّكُم بِبَغَتاتِ طَوارِقِهِ فَتَنقُلُكُم مِن ظَهرِ الأَرضِ إلى بَطنِها ، ومِن عُلوِها إلى سُفلِها ، ومِن اُنسِها إلى وَحشَتِها، ومِن رَوحِها وضَوئِها إلى ظُلمَتِها ، ومِن سَعَتِها إلى ضيقِها، حَيثُ لا يُزارُ حَميمٌ ، ولا يُعادُ سَقيمٌ ، ولا يُجابُ صَريخٌ ، أعانَنَا اللّهُ وإيّاكُم عَلى أهوالِ ذلِكَ اليَومِ ، ونَجّانا وإيّاكُم مِن عِقابِهِ وأوجَبَ لَنا ولَكُمُ الجَزيلَ مِن ثَوابِهِ .

 عِبادَ اللّهِ ! فَلَو كانَ ذلِكَ قَصرَ مَرماكُم ، ومَدى مَظعَنِكُم ، كانَ حَسبُ العامِلِ شُغُلاً يَستَفرِغُ عَلَيهِ أحزانَهُ ، ويُذهِلُهُ عَن دُنياهُ ، ويُكثِرُ نَصَبَهُ لِطَلَبِ الخَلاصِ مِنهُ ، فَكَيفَ وهُوَ بَعدَ ذلِكَ مُرتَهَنٌ بِاكتِسابِهِ ، مُستَوقَفٌ عَلى حِسابِهِ ، لا وَزيرَ لَهُ يَمنَعُهُ ، ولا ظَهيرَ عَنهُ يَدفَعُهُ ، ويَومَئِذٍ  «لاَ يَنفَعُ نَفْسًا إِيمَـنُهَا لَمْ تَكُنْ ءَامَنَتْ مِن قَبْلُ أَوْ كَسَبَتْ فِى إِيمَـنِهَا خَيْرًا قُلِ انتَظِرُواْ إِنَّا مُنتَظِرُونَ» [29] .

 اُوصيكُم بِتَقوَى اللّهِ ، فَإِنَّ اللّهَ قَد ضَمِنَ لِمَنِ اتَّقاهُ أن يُحَوِّلَهُ عَمّا يَكرَهُ إلى ما يُحِبُّ ، ويَرزُقَهُ مِن حَيثُ لا يَحتَسِبُ ، فَإِيّاكَ أن تَكونَ مِمَّن يَخافُ عَلَى العِبادِ مِن ذُنوبِهِم ويَأمَنُ العُقوبَةَ مِن ذَنبِهِ ، فَإِنَّ اللّهَ تَبارَكَ وتَعالى لا يُخدَعُ عَن جَنَّتِهِ ، ولا يُنالُ ما عِندَهُ إلاّ بِطاعَتِهِ إن شاءَ اللّهُ . [30]

امام حسين عليه السلام ـ: من ، شما را به پرواى الهى سفارش مى كنم و از روزهاى [انتقام] او پرهيز مى دهم و [نشانه ها و] پرچم هاى او را براى شما برمى افرازم . گويى آن [مرگ] هراس انگيز ، با آمدنى خوفناك و در رسيدنى ناآشنا و مزه اى ناگوار ، در رسيده و بر جانتان و ميان شما و كردارِ نيك ، حايل شده است . پس [به مدد نعمت] تن درستى در چند صباحِ عمر خود ، چنان در كردار شتاب كنيد كه گويى ناگهان ، بر شما شبيخون مى زند و شما را از روى زمين به درونش مى كشاند و از فراز به فرود مى افكند و از اُلفت، به تنهايى درمى اندازد و از فضاى گشاده و روشن به ظلمات مى راند و از فراخنا به تنگنا جاى مى دهد ؛ آن جا كه هيچ خويشاوندى ديدار نمى شود و به احوالپرسى بيمارى نمى روند و فريادى را پاسخ نمى گويند . خداوند ، ما و شما را بر هراس هاى آن روزِ هولناك يارى دهد و ما و شما را از شكنجه آن برَهاند و پاداش شايان خود را بر ما و شما واجب فرمايد .

 اى بندگان خدا ! اگر حتّى همين [دنيا] ، پايانِ ميدانِ مسابقه [ى زندگى] و منزل نهايى شما مى بود ، باز سزا بود كه انسان در آن به كار بپردازد تا اندوه او را بزُدايد و او را از دنيا كنار بكشانَد و به كوشش خود در رهايى جويى از جهان بيفزايد ، چه رسد به اين كه آدمى پس از اين جهان ، در گرو دستاورد خويش است و به حسابرسى بازش مى دارند و نه وزيرى دارد كه او را نگه دارد و نه پشتيبانى كه از او حمايت كند . در اين روز است كه  «هيچ كس را كه از پيش، ايمانى نداشته يا با داشتن ايمان ، كار خيرى نكرده است ، ايمان [جديدش ]سودى نمى دهد . بگو در انتظار [عذاب] بمانيد كه ما نيز منتظر [مجازات دادن ]هستيم»  .

 شما را به پروا كردن از خدا سفارش مى كنم ؛ زيرا خدا ضمانت داده است كه كسى را كه از او پروا كند، از آنچه ناخوشش باشد ، بدانچه او را خوش آيد ، انتقال دهد و از آن جا كه گمان نمى برد و حساب نمى كند ، روزى اش رساند . مبادا تو از كسانى باشى كه به سبب گناهانِ بندگان خدا، بر آنان بيمناك است ؛ ولى از سزاى گناه خويش ، آسوده خاطر است ؛ زيرا خداى ـ تبارك و تعالى ـ درباره بهشتش نيرنگ نمى خورد و آنچه [از نعيم آخرت] نزد اوست ، جز با فرمان بُردارى از او به دست نمى آيد ، إن شاء اللّه !

۲۸.                        امام صادق عليه السلام :

كَتَبَ رَجُلٌ إلَى الحُسَينِ ـ صَلَواتُ اللّهِ عَلَيهِ ـ : عِظني بِحَرفَينِ. فَكَتَبَ إلَيهِ : مَن حاوَلَ أمرا بِمَعصِيَةِ اللّهِ ، كانَ أفوَتَ لِما يَرجو وأسرَعَ لِمَجيءِ ما يَحذَرُ . [31]

از امام صادق عليه السلام ـ: مردى در نامه به امام حسين ـ كه درودهاى خدا بر او باد ـ نوشت : مرا به دو جمله اندرز بده.

 امام عليه السلام به او نوشت : «هر كس كارى را با نافرمانى خدا چاره جويى كند، آنچه را اميد مى بَرَد، بيشتر از دست مى دهد و آنچه از آن بيم دارد، زودتر بر سرش مى آيد».

شریف ترین مردم

۲۹.                        محاضرات الاُدباء :

قالَ رَجُلٌ لِلحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام : مَن أشرَفُ النّاسِ ؟ فَقالَ عليه السلام : مَنِ اتَّعَظَ قَبلَ أن يوعَظَ ، وَاستَيقَظَ قَبلَ أن يوقَظَ . فَقالَ : أشهَدُ أنَّ هذا هُوَ السَّعيدُ . [32]

مردى به امام حسين عليه السلام گفت : شريف ترينِ مردم كيست؟

 فرمود : «آن كه پيش از آن كه اندرزش دهند، خود ، اندرز گيرد و پيش از آن كه بيدارش كنند، بيدار شود» .

 مرد گفت : گواهى مى دهم كه خوش بخت حقيقى ، چنين كسى است.

زشت ترین کارها

۳۰.                        يحيى بن يعمن :

كُنتُ عِندَ الحُسَينِ عليه السلام :كفاية الأثر عن يحيى بن يعمن: كُنتُ عِندَ الحُسَينِ عليه السلام : إذ دَخَلَ عَلَيهِ رَجُلٌ مِنَ العَرَبِ مُتَلَثِّما ، أسمَرُ شَديدُ السُّمرَةِ ، فَسَلَّمَ ورَدَّ الحُسَينُ عَلَيهِ السَّلامَ ، فَقالَ : يَابنَ رَسولِ اللّهِ مَسأَلَةٌ !  قالَ : هاتِ . . . .  قالَ : فَما أقبَحُ شَيءٍ ؟  قالَ : الفِسقُ فِي الشَّيخِ قَبيحٌ ، وَالحِدَّةُ  فِي السُّلطانِ قَبيحَةٌ ، وَالكَذِبُ في ذِي الحَسَبِ قَبيحٌ ، وَالبُخلُ في ذِي الغِنى ، وَالحِرصُ فِي العالِمِ . [33]

يحيى بن يعمن (نعمان) : نزد امام حسين عليه السلام بودم كه عربى به شدّت گندمگون و نقابدار بر او در آمد و سلام كرد . امام حسين عليه السلام پاسخ داد. [مرد عرب ]گفت: اى فرزند پيامبر خدا! سؤالى دارم .  فرمود : «بگو . . .» .  گفت : زشت ترين چيز ، چيست ؟

 فرمود : «فسق و فُجورِ در پيرمرد ، خشم در سلطان ، دروغ در انسانِ بزرگ ، بخل در توانگر و حرص در دانشمند» .

نقش شمشیر امام علیه السلام

۳۱.                        مقتل الحسين :

قيلَ : كانَ مَكتوبا عَلى سَيفِ الحُسَينِ عليه السلام : البَخيلُ مَذمومٌ ، وَالحَريصُ مَحرومٌ ، وَالحَسودُ مَغمومٌ . [34]

خوارزمى :گفته شده كه بر شمشير امام حسين عليه السلام نوشته بوده است : «بخيل، نكوهيده و حريص، محروم اند و حسود، اندوهگين است» .

فضیلت و نقصان

۳۲.                        مستدرك الوسائل :

قيلَ لِلحُسَينِ بنِ عَلِيٍّ عليه السلام : مَا الفَضلُ ؟ قالَ : مِلكُ اللِّسانِ ، وبَذلُ الإِحسانِ .  قيلَ : فَمَا النَّقصُ ؟ قالَ : التَّكَلُّفُ لِما لا يَعنيكَ . [35]

به امام حسين عليه السلام گفته شد : فضيلت چيست ؟  فرمود : «در اختيار داشتن زبان و نيكى كردن [به ديگران]» .  گفته شد : نقصان چيست ؟

 فرمود : «اين كه آنچه را به كارت نمى آيد ، به زحمت بر دوش گيرى» .

فقیرترین...

۳۳.    الإمام الحسين عليه السلام:

لَمّا قيلَ لَهُ : كَيفَ أصبَحتَ يَابنَ رَسولِ اللّهِ ؟ ـ: أصبَحتُ ولي رَبٌّ فَوقي ، وَالنّارُ أمامي ، وَالمَوتُ يَطلُبُني ، وَالحِسابُ مُحدِقٌ بي ، وأنَا مُرتَهَنٌ بِعَمَلي ، لا أجِدُ ما اُحِبُّ ولا أدفَعُ ما أكرَهُ ، وَالاُمورُ بِيَدِ غَيري ، فَإِن شاءَ عَذَّبَني ، وإن شاءَ عَفا عَنّي ، فَأَيُّ فَقيرٍ أفقَرُ مِنّي ؟! [36]

امام حسين عليه السلام ، هنگامى كه به ايشان گفته شد : اى فرزند پيامبر خدا! چگونه صبح كردى ؟ ـ: صبح كردم، در حالى كه پروردگارم بر فراز من و آتش ، جلوى من است و مرگ ، مرا مى جويد و حساب ، مرا احاطه كرده است و من ، در گروِ عمل خويشم . نه آنچه دوست دارم ، مى يابم و نه مى توانم آنچه را ناخوش دارم ، از خود برانم . كارها به دست غيرِ من است . اگر بخواهد ، عذابم مى كند و اگر بخواهد ، از من درمى گذرد . پس كدام فقير ، فقيرتر از من است ؟» .

میهمان خدا

۳۴.                        زياد الحارثي :

سَمِعتُ الحُسَينَ بنَ عَلِيٍّ عليه السلام يَقولُ : مَن أتى مَسجِدا لا يَأتيهِ إِلاّ للّهِِ تَعالى ، فَذاكَ ضَيفُ اللّهِ تَعالى حَتّى يَخرُجَ مِنهُ . [37]

زياد حارثى ـ : شنيدم كه امام حسين عليه السلام مى فرمايد : «هر كس تنها به خاطر خداى متعال به مسجدى درآيد ، ميهمان خداست تا زمانى كه از آن جا خارج شود» .

ترغیب به انفاق

۳۵.    الإمام الحسين عليه السلام:

أنَّ سائِلاً كانَ يَسأَلُ يَوما فَقالَ عليه السلام : أتَدرونَ ما يَقولُ؟ قالوا : لا ، يَابنَ رَسولِ اللّهِ !  قالَ عليه السلام : يَقولُ : أنَا رَسولُكُم ، إن أعطَيتُموني شَيئا أخَذتُهُ وحَمَلتُهُ إلى هُناكَ ، وإلاّ أرِدُ إلَيهِ وكَفّي صِفرٌ [38]

روزى مستمندى ، درخواست كمك مى كرد . امام حسين عليه السلام فرمود : «آيا مى دانيد كه او چه مى گويد؟» .  گفتند : نه ، اى فرزند پيامبر خدا! فرمود : «مى گويد : من ، فرستاده شما هستم . اگر چيزى به من بدهيد، آن را مى گيرم و [برايتان] به آن جا (قيامت) مى برم ؛ وگرنه با دستانى تهى بر آن درمى آيم» .

۳۶.    الإمام الحسين عليه السلام:

مالُكَ إن لَم يَكُن لَكَ كُنتَ لَهُ ، فَلا تُبقِ عَلَيهِ فَإِنَّهُ لا يَبقى عَلَيكَ ، وكُلهُ قَبلَ أن يَأكُلَكَ .[39]

نزهة الناظر ـ از امام حسين عليه السلام ـ : مالت اگر براى تو نباشد، تو براى اويى . پس آن را باقى مگذار ، كه برايت باقى نمى ماند و آن را بخور ، پيش از آن كه تو را بخورَد .

اخلاق نیکو

۳۷.    الإمام الحسين عليه السلام:

الخُلُقُ الحَسَنُ عِبادَةٌ . [40]

امام حسين عليه السلام : خوى خوش ، عبادت است .

۳۸.    الإمام الحسين عليه السلام:

أيُّهَا النّاسُ ! نافِسوا فِي المَكارِمِ ، وسارِعوا فِي المَغانِمِ .[41]

امام حسين عليه السلام ـ : اى مردم ! براى [كسب] مكارم [اخلاق] ، رقابت كنيد و براى غنيمت ها ، سرعت ورزيد .

راستگویی

۳۹.    الإمام الحسين عليه السلام:

 الصِّدقُ عِزٌّ .[42]

امام حسين عليه السلام ـ : راستى ، [مايه] عزّت است .

رازداری

۴۰.    الإمام الحسين عليه السلام:

 السِّرُّ أمانَةٌ . [43]

امام حسين عليه السلام ـ : راز ، امانت است .

گوناگون

۴۱.    الإمام الحسين عليه السلام:

 الأَمينُ آمِنٌ ، وَالبَريءُ جَريءٌ ، وَالخائِنُ خائِفٌ ، وَالمُسيءُ مُستَوحِشٌ . [44]

امام حسين عليه السلام ـ : امين، در امان است و انسان پاك، جسور است و خيانتكار، هراسان است و بدكار، در وحشت است .


[۱] عيون أخبار الرضا عليه السلام : ج 2 ص 44 ح 156 .

[۲] تاريخ بغداد : ج 6 ص 156 الرقم 3199.

[۳] استَشَفَّهُ : رأى ما وراءَه (لسان العرب : ج 9 ص 180 «شفف») .

[۴] عيون الأخبار لابن قتيبة : ج 2 ص 314.

[۵] تهذيب الأحكام : ج 6 ص 21 ح 48.

[۶] الكافي : ج 4 ص 548 ح 4 ،.

[۷] الأمالي للطوسي :ص 55 ح 74 .

[۸] إرشاد القلوب : ص 40.

[۹] الكافي : ج 3 ص 220 ح 3  

[۱۰] نزهة الناظر : ص 83 ح 10.

[۱۱] تحف العقول : ص 246.

[۱۲] نزهة الناظر : ص 80 ح 4 .

[۱۳] محاضرات الاُدباء : ج 2 ص 458 .

[۱۴] الأمالي للمفيد : ص 309 ح 8  .

[۱۵] تاريخ اليعقوبي : ج 2 ص 246 .

[۱۶] نزهة الناظر : ص 88 ح 28.

[۱۷] بحار الأنوار : ج 78 ص 126 ح 7.

[۱۸] كشف الغمّة : ج 2 ص 274.

[۱۹] تحف العقول : ص 242.

[۲۰] شرح الأخبار : ج 3 ص 143 ح 1085 .

[۲۱] بحار الأنوار : ج 44 ص 185 ح 12 .

[۲۲] كامل الزيارات : ص 151 ح 184 ، بحار الأنوار : ج 45 ص 86 ح 18 .

[۲۳] در متن عربى «تَروِيَه» آمده و آن ، روز هشتم ذى حجّه است كه كاروان ها آب و توشه خود را براى اقامت در عرفات و مِنا برمى دارند و مستحب است كه نماز ظهر آن روز را در مِنا بخوانند و سپس به عرفه بروند .

[۲۴] تحف العقول : ص 240.

[۲۵] المناقب لابن شهرآشوب : ج 4 ص 65.

[۲۶] تاريخ الطبري : ج 5 ص 388.

[۲۷] الكافي : ج 6 ص 445 ح 4 .

[۲۸] الخصال : ص 319 ح 103.

[۲۹] الأنعام : 158 .

[۳۰] تحف العقول : ص 239.

[۳۱] الكافي : ج 2 ص 373 ح 3.

[۳۲] محاضرات الاُدباء : ج 4 ص 388 .

[۳۳] بحار الأنوار : ج 36 ص 384 ح 5 .

[۳۴] مقتل الحسين للخوارزمي : ج 2 ص 172 .

[۳۵] مستدرك الوسائل : ج 9 ص 24 ح 10099 .

[۳۶] كتاب من لا يحضره الفقيه : ج 4 ص 404 ح 5873.

[۳۷] بغية الطلب في تاريخ حلب : ج 6 ص 2585

[۳۸] مستدرك الوسائل : ج 7 ص 203 ح 8035

[۳۹] نزهة الناظر : ص 84 ح 17

[۴۰] تاريخ اليعقوبي : ج 2 ص 246 .

[۴۱] بحار الأنوار : ج 78 ص 121 ح 4

[۴۲] تاريخ اليعقوبي : ج 2 ص 246 .

[۴۳] تاريخ اليعقوبي : ج 2 ص 246 .

[۴۴] نزهة الناظر : ص 84 ح 13 .