آداب باطنى زیارت امام حسین(ع)

پرسش :

آداب باطنى زیارت امام حسین(ع) چیست؟



پاسخ :

این دسته از آداب ، در حقیقت ، روح ، مغز و باطنِ زیارت است که بدون آن ، چه بسا زائر از زیارت ، بهره اى نداشته باشد . این آداب ، عبارت اند از :

۱ . معرفت

در شمارى از روایات ، بهره گیرى از برکات زیارت امام حسین(ع) ، مشروط به شناخت حقّ ایشان شده است . این شرط ، در حقیقت ، زیارت را در جهت هدف اصلى آن ـ که جهل زدایى است ـ ، قرار مى دهد. بنا بر این ، نخستین ادبى که زائر امام حسین(ع) باید به آن توجّه داشته باشد ، این است که بفهمد: حقّ آن امام، چیست؟ چرا شهید شد؟ و براى اقامه حقّ او ، چه وظیفه اى دارد؟

یافتن پاسخ این پرسش ها ، به زنده نگه داشتن فرهنگ عاشورا و نهضت حسینى در جامعه ، کمک مى کند و زائر حقیقى را در جهت اهداف بلند این نهضت ، قرار مى دهد و بدین سان ، هر چه معرفت زائر بیشتر باشد ، بهره گیرى وى از برکات زیارت ، افزون تر خواهد بود .

۲ . اخلاص

اخلاص ، پس از معرفت ، اساسى ترین شرط بهره گیرى از هر عبادت و از جمله زیارت است . اخلاص نیز مانند معرفت ، مراتبى دارد که به میزان آن ، زائر از برکات بى شمار زیارت ، برخوردار مى گردد .[۱]

۳ . حضور قلب و تسلیم

حقیقت زیارت ، جز با داشتن حضور قلب در محضر امام ، تحقّق نمى یابد . همچنین با پدید آمدن این احساس در زائر ، ادبِ دیگرى که خشوع (یعنى اطاعت و تسلیم) است ، براى وى حاصل مى گردد .[۲]

۴ . اشتیاق

یکى از آداب زیارات امام(ع) ، شوق است . این ادب ، ریشه در محبّت و معرفت زائر دارد . هر چه معرفت انسان نسبت به سید الشهدا(ع) بیشتر شود، محبّت به او افزون تر مى گردد و اشتیاق بیشترى به زیارت او پیدا مى کند و بدین سان ، بر پایه روایاتى که در این بخش آمده، کسانى که با اشتیاق بیشترى به زیارت امام حسین(ع) بروند ، در صف اصحاب او قرار مى گیرند و در قیامت ، زیر پرچم ایشان خواهند بود و در بهشت نیز با او همنشین هستند .[۳]

۵ . حزن

در شمارى از روایات ، تأکید شده که زائر امام حسین(ع) ، باید با قلبى اندوهناک و چهره اى ژولیده و غبارآلود ـ که نشانه افراد مصیبت زده است ـ ، او را زیارت کند[۴]. این ادب ، در حقیقت ، حاصل معرفت و محبّت است . کسى که امام را مى شناسد و نسبت به او احساس محبّت مى کند ، طبعا هنگامى که به دیدار او مى رود و صحنه شهادت او را در نظر مجسّم مى کند ، در هاله اى از غم ، فرو مى رود و آثار اندوه بر چهره اش پدیدار مى گردد .

[۱]ر . ك : ج ۱۱ ص ۱۴۳ (فصل هفتم / آداب باطني زيارت / اخلاص) .

[۲]ر . ك : ج ۱۱ ص ۱۴۵ (فصل هفتم / آداب باطني زيارت /حضور قلب و تسليم) .

[۳]ر . ك : ج ۱۱ ص ۱۴۷ (فصل هفتم / آداب باطني زيارت / اشتياق) .

[۴]ر. ك: ج ۱۱ ص ۱۴۹ (فصل هفتم / آداب باطني زيارت / اندوه).



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت