مسلم بن عقيل(ع)

مسلم بن عقيل(ع)

شرحی کوتاه از زندگی مسلم بن عقیل

مسلم بن عقيل عليه السلام، يكى از درخشان ترين چهره هاى نهضت حسينى بود كه براى ارزيابى زمينه قيام، از سوى امام حسين عليه السلام به كوفه اعزام شد. كنيه مسلم، ابو داوود و لقبش، محدّث بوده است. وى به پيامبر خدا صلى الله عليه و آله شباهت داشت و شجاع ترين فرزند عقيل بن ابى طالب، شمرده مى شد.

مادر مسلم عليه السلام، كنيزى به نام حُلَيَّه، از اسيران شام بوده است كه پدرش عقيل، او را خريده بود. بر پايه گزارش طبرى،[۱]مسلم عليه السلام در كوفه متولّد شده است. اين گزارش، در كنار گزارش هاى ديگر كه وى را از ياران امام على عليه السلام و در جنگ صِفّين، از فرماندهان جناح راست پياده نظام لشكر ايشان شمرده اند، حاكى از آن است كه عقيل، سال ها قبل از آمدن امام على عليه السلام به كوفه، در اين شهر، زندگى مى كرده است و شايد يكى از عللى كه امام حسين عليه السلام، مسلم را به نمايندگى از جانب خود به كوفه اعزام كرد، آشنايى او با مردم آن شهر باشد.

وى در نيمه ماه رمضان سال شصت هجرى از مكّه خارج شد و پنجم شوّال به كوفه رسيد و پس از دستگيرىِ هانى، در هشتم ذى حجّه قيام كرد و در فرداى آن روز، مظلومانه به شهادت رسيد.

مسلم، داماد امير مؤمنان عليه السلام بود و نام همسرش در برخى منابع، رُقَيّه و در برخى ديگر، اُمّ كلثوم، گزارش شده است كه احتمالاً كنيه رقيّه باشد. وى، دو فرزند به نام هاى عبد اللّه  و على داشت كه عبد اللّه ، در كربلا به شهادت رسيد. فرزندان ديگرى نيز از وى، گزارش شده است.[۲]به هر حال، تصريح شده كه نسلى از وى، باقى نمانده است. چند تن از برادران مسلم عليه السلام در كربلا حضور داشته اند و به شهادت رسيده اند.[۳]


[۱]. تاريخ الطبرى : ج ۵ ص ۴۶۹ .

[۲]. در باره طفلان مسلم ، ر . ك : ص ۳۵۳ فصل سوم / باب هفتم / مزار طفلان مسلم ؛ و دانش نامه امام حسين عليه السلام : ج ۸ ص ۱۸۷ (شهيد شدن دو نوجوان از خاندان پيامبر صلى الله عليه و آله) .

[۳]. ر . ك : دانش نامه امام حسين عليه السلام : ج ۴ ص ۳۲۸ .