تاريخ : چهارشنبه 1395/8/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54197
اجرای طرح نیازسنجی دانش حدیث

اجرای طرح نیازسنجی دانش حدیث

رئیس انجمن حدیث حوزه با اشاره به برگزاری ۲۸ نشست علمی از سوی این انجمن از اجرای طرح نیازسنجی و وضعیت‌سنجی دانش حدیث خبر داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(یکنا)حجت‌الاسلام والمسلمین عبدالهادی مسعودی، رئیس انجمن حوزه علمیه امروز چهارم آبان ماه در دیدار با آیت الله یزدی، رئیس جامعه مدرسین گفت: حوزه علمیه ۱۹ انجمن تاسیس کرده که ما از متاخرین هستیم ولی با وجود فعالیت چهار ساله، در رتبه پنجم قرار داریم و  بیشتر هم  در عرصه سیاستگذاری همچنین برگزاری همایشات و تدریس و تدوین کتاب کار کرده‌ایم.
وی افزود: تاکنون ۲۸ نشست علمی و پژوهشی در ۴ سال اخیر با حضور استادان برجسته حوزه و دانشگاه برگزار کرده و مطالب آن نیز جمع‌آوری و منتشر شده است و در بخش همایش نیز هیچ عرصه‌ای برای عرضه پژوهش‌های حدیثی حوزوی گشوده نشده بود ولی موفق شدیم با کمک مسئولان حوزه در دوره قبل، اردیبهشت ماه امسال، همایش شیخ کلینی را برگزار کنیم که صدها مقاله حدیثی به این همایش ارسال شد.
مسعودی بیان کرد: با موافقت شورای عالی حوزه، در هر مدرسه اصلی قم دست کم در هفته، یک کلاس حدیثی داریم که بنده در فیضیه کافی را تدریس می‌کنم همچنین در سه درسنهج‌البلاغهوصحیفهوکافی، کارگاه مختصری برای استادان برگزار سپس در تمامی مدارس حوزه قم کلاس‌های حدیثی را برقرار کردیم که طلاب هم بسیار علاقه‌مند شده‌اند و موسسه مهدویت نیز با اقتباس از مااحادیث مهدویترا تدریس می کنند.
وی با اشاره به دیگر فعالیت‌های این انجمن تصریح کرد:

برخی کتبی  که جای آن در حوزه خالی بوده مانند سندشناسی را تدوین کرده‌ایم که عمدتا سفارشی بوده و یکی دیگر از کارها نیز اجرای طرح نیازسنجی حدیثی بوده است.
طرح تجلیل از خادم الحدیث
همچنین حجت‌الاسلام والمسلمین علی فرهمندیان، معاون پژوهش انجمن حدیث حوزه در سخنانی گفت:

ما بر سر سفره موسسه دارالحدیث نشسته‌ایم و در بسیاری از نشست‌ها و همایشات از محضر استادان برجسته این موسسه بهره می‌بریم.
وی افزود: در جشنواره شیخ کلینی که اردیبهشت ماه امسال برگزار شد از آیت الله ری شهری به عنوان خادم الحدیث تجلیل شد و در سال‌های آینده نیز هر بار از یک شخصیت حدیثی تجلیل خواهد شد.
وی افزود:  نشست‌هایی از قبیل سبک زندگی اسلامی، نقد کتاب و مقاله در راستای علوم حدیث همچنین نشست های تطبیقی مانند خاورشناسان و نقد حدیث برگزار کرده‌ایم که در مجموع ۲۸ نشست علمی می‌شود.
فرهمندیان با اشاره به وضعیت‌سنجی دانش حدیث گفت: در این طرح وضعیت دانش حدیث تا سال ۹۲ ممیزی شده و دوباره قصد داریم اجرای آن را تجدید کنیم همچنین بیش از هزار و ۵۰۰ عنوان پژوهشی برای پایان نامه‌ها و مقالات نیازسنجی و استخراج شده است تا طلاب بتوانند بر اساس آن به مطالب مورد نیاز بپردازند و در این زمینه، نگاه و رویکردمان معطوف به اسناد بالادستی برای رفع نیازهای روز کشور است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :
  • توصیه های آیت الله یزدی به حدیث پژوهان در این دیدا (دانلود)