تاريخ : چهارشنبه 1395/8/5 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54221
گزارش واقعه عاشورا با استناد به منابع حدیثی و تاریخی

گزارش واقعه عاشورا با استناد به منابع حدیثی و تاریخی

آثار جدید الانتشار موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث با حضور معاون فرهنگی و هنری، معاون امور بین الملل و مدیر امور ترویجی موسسه دارالحدیث، رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار شفقنا در قم،واقعه عاشورا،شعر توحیدی،عروج سرخ،زندگی و بندگی،دروس فی اختلاف الحدیثودراسه شخصیه سهل بن زیاد و روایاته، ۶ اثر جدید موسسه علوم حدیث است که روانه بازار شده است.

کتابشعر توحیدیبه قلم استاد محمد علی مجاهدی با شمارگان ۵۰۰ نسخه و در تیراژ ۱۰۰ جلد منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است: واحد شعر آئینی موسسه دارالحدیث بر آن است که زیر نظر پژوهشگران معارف دینی و نیز کارشناسان ادبیات فارسی آثاری منظوم و مرتبط با معارف دینی را گرد آورد و به جامعه دینی عرضه دارد.

شعر توحیدی با هدف نشان دادن ریشه های معرفتی اشعار در آموزه های قرآنی و حدیثی گرد آوری شده است.

همچنین کتاب عروج سرخ به کوشش استاد محمد علی مجاهدی در ۵۰۰ نسخه منتشر شد.

در مقدمه این کتاب آمده است:  شعر عاشورا با پیشینه مکتوب ۱۱ سده ای خود در زبان فارسی از مهم ترین انواع شعر ولایی در قلمرو موضوعی شعر آیینی به شمار می رود؛ این مجموعه شعری از نظر موضوعی در ۱۰ بخش تدوین شده که عبارتند از:

ماه شور و شعور و حماسه، صفیر عشق، منظومه شهادت، فتنه خاکستری، اربعین حسینی، رباعی های عاشورا و …

کتاب دیگری با عنوان زندگی و بندگی به کوشش رضا بابایی هم رونمایی شد.

این کتاب از محتوای سه منبع مهم معرفتی، قرآن کریم، روایات شریف و خرد ایمانی بهره برده است. این کتاب از کتاب میزان الحکمه تالیفآیت الله محمدی ری شهریبهره برد و در قطع جدید به مخاطبان عرضه شده است.

کتاب دیگری که امروز رونمایی شد، «واقعه عاشورا» است که منابع حدیثی و تاریخی حادثه کربلا را گزارش می دهد. متن این کتاب شامل منابع یاد شده از وقایع کربلا به زبان عربی همراه با ترجمه فارسی در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

دو کتاب دروس فی اختلاف الحدیث و دراسه فی شخصیت سهل بن زیاد و روایاته نوشته حیدر مسجدی به زبان عربی منتشر شده است.

حجت الاسلام والمسلمین محمدتقی سبحانی نیادر مراسم رونمایی از تازه های نشر دارالحدیث گفت:

ترجمه آثار تولید شده از سوی این موسسه به زبان های دیگر صورت می گیرد تا مسلمانان خارج از کشور از این کتاب بهره برداری کنند.

معاون فرهنگی هنری موسسه دارالحدیث افزود: موسسه دارالحدیث دارای ۴ پژوهشکده علوم و معارف حدیث، تفسیر کلام اهل بیت و اخلاق و روانشناسی اسلامی است که هرسال بیش از ۵۰ اثر جدید در زمینه علوم و معارف حدیث با گرایش عمومی سازی حدیث منتشر می کند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :