آشنايى با حضرت عبدالعظيم عليه السلام و مصادر شرح حال او - صفحه 57

7. نور الافاق = فوز الافاق ۱

اين كتاب به زبان فارسى تأليف همان حاج شيخ جواد شاه عبدالعظيمى است كه در سال 1343 تأليف شده ۲ و در سال 1344 در 130 صفحه جيبى توسط فرزندش شيخ مهدى بن شيخ جواد (و به عبارت خود او: خادم شريعت مطهره حاج شيخ مهدى سلطان العلماء نجفى نظام التولية و خزانه دار حضرت عبدالعظيم عليه السلام ) چاپ شده است و نسخه چاپى آن در كتابخانه مرحوم آية اللّه مرعشى نجفى در قم موجود است.
نام اين كتاب نورالافاق است و در ذريعه علامه طهرانى ج 16 ص 367 و در فهرست كتب فارسى چاپى خان بابا مشار چاپ اوّل ج 1 ص 1195 به اشتباه «فوز الافاق» ناميده شده است. امّا در ذريعه ج 24 ص 355 با نام صحيح آن «نور الافاق» ياد شده است.
حضرت آقاى رازى در كتاب «اختران فروزان رى و طهران» ص 79 مى نويسد:
شيخ جواد كنى فرزند دوم حاج شيخ مهدى لاريجانى و سبط علامه كنى در شهر رى به دنيا آمد و پس از خواندن مقدمات و سطوح در رى و تهران به نجف اشرف مهاجرت، و از محضر حاج ميرزا حسين خليلى تهرانى و آخوند خراسانى استفاده نمود و پس از آن به رى مراجعه و بعد از فوت برادرش حاج شيخ آغابزرگ در مسجد صحن به اقامه جماعت و ترويج دين پرداخت و منبرى شيرين داشت... تصنيفاتى مانند «نورالافاق» كه در سال 1344 چاپ شده است و چيزهاى ديگر هم مانند خصائص عظيميه در شرح حال حضرت عبدالعظيم حسنى عليه السلام به رشته تحرير آورده كه چندان مفيد نيست. در سوّم جمادى الآخرة 1358 قمرى از دنيا رفت و در ايوان مطهر حضرت عبدالعظيم كنار برادرش مدفون شد (پايان كلام آقاى رازى).
در كتاب نورالافاق مطالب تازه اى ديده مى شود كه هر كدام دليلى بر بى اعتبارى اين

1.از حضرت آقاى حاج سيد محمود مرعشى رياست كتابخانه آية الله مرعشى تشكر مى شود كه عكس نسخه اين كتاب را در اختيار اينجانب قرار دادند.

2.به صفحه ۲۰ نور الآفاق رجوع شود.

صفحه از 78