آشنايى با حضرت عبدالعظيم عليه السلام و مصادر شرح حال او - صفحه 62

8 و 9 و 10 ـ تذكره رى ـ التحفة العظيمية ـ الاخبار العظيمية

اين سه كتاب هم به نوشته خود آن حاج شيخ جواد در كتاب نورالآفاق ص 21 و 106، از
تأليفات اوست كه چاپ نشده و هيچ اطلاعى از آن ها نداريم ۱ اما اگر اين سه كتاب هم مانند كتاب نورالآفاق او باشد نبايد اين ها را از مصادر معتبر شرح حال حضرت عبدالعظيم به شمار آوريم.
از تأليفات ديگر او كه باز در نورالآفاق ياد شده است: تحفة الفقهاء فى تذكرة العلماء، زبدة الانساب، تحفة الفاطمية (كه شايد پيرامون حضرت فاطمه معصومه سلام اللّه عليها باشد). و نيز شرح حال شيخ ابوالفتوح رازى كه ضميمه كتاب نورالآفاق او چاپ شده و در سال 1320 محمد الغروى الشرابيانى (ظ فاضل شربيانى) بر آن تقريظ نوشته است.
و در اينجا مناسب است يادآورى شود كه ضرر و زيان نوشته هاى سست و بى مدرك، و سهل انگارى در نقل مطالب، قابل اغماض نيست. نويسنده متعهد و متدين بايد ملزم باشد كه مطالب سست و غير مستند نقل نكند (مگر مطالبى كه از ابعاد آموزنده آن مى توان بهره برد مانند نقل داستانهايى كه گاهى به جعلى بودن آن اطمينان پيدا مى شود) و در صورت نقل، خواننده را به بى اعتبارى و سستى آن واقف سازد.
خداى نكرده برخى از گويندگان و نويسندگان مانند آن كسى نباشند كه مى گفت چون مردم به قرآن بى توجّه بودند حديثى در فضائل قرائت سور قرآن جعل كرده و منتشر ساختيم تا به قرآن توجّه شود؟!! ۲ .

11. التذكرة العظيمية

اين كتاب به زبان فارسى تأليف مرحوم حجّة الاسلام و المسلمين شيخ محمد ابراهيم (بن ميرزا عبدالرحيم بن شيخ محمد رضا بن حاجى كلباسى) متوفاى 1362 و مدفون در رى مدرسه امين السلطان مقبره معماريان و صاحب تأليفات متعدد كه يكى از آن ها به نام الفوائد السنيّه شامل شش رساله چاپ شده است.

1.به اعلام الشيعه قرن چهاردهم ص ۳۴۴ و گنجينه دانشمندان آقاى رازى ج ۳، ص ۶۳۸ رجوع شود.

2.به كتاب دراية شهيد ثانى نگاه كنيد.

صفحه از 78