معارف فكري و اعتقادي در احاديث حضرت عبدالعظيم حسني (ع) - صفحه 163

مقدمه

كمال انسانى از ديدگاه وحى در پرتو ايمان و عمل صالح و شكيبايى بر حق و سفارش به آن حاصل مى شود؛ هم چنان كه زيانكرد بشر، در اثر فقدان آن دو تحقق مى يابد:« سوگند به عصر كه انسان در خسران است، جز كسانى كه ايمان آورده و حق را توصيه كرده و به شكيبايى فراخوانده اند». ۱
اصولاً ايمان، نيّت و باطن هر شخص، شكل دهنده ساحتار عمل و رفتار ظاهرى و معيار ارجگذارى كار كرد او است و در اثبات اين معنا، عقل و نقل ـ به عبارت ديگر نصوص قرآنى و حديثى با براهين علمى و فلسفى ـ هماهنگ اند.
قرآن مجيد، كار شايسته را زاييده ايمان و اعتراف به حقيقت مى داند؛ همچنان كه كفر را منشأ كردار ناشايست مى شناسد:
«كسانى كه ايمان آورده اند و يهوديان و نصرانيان و صائبيان و هر كس كه به خدا ايمان داشته و روز آخرت را باور كرده و كار شايسته كرده است، پاداششان در نزد پروردگارشان محفوظ است. خوفى بر ايشان نيست و غمگين مباشند». ۲«قل كل يعمل على شاكلته فربكم اعلم بمن هو اهدى سبيلاً»۳ ؛ «بگو! هر كس بر اساس ساختار خود عمل مى كند و پروردگار شما داناتر است كه چه كسى بهره بيشترى از رستگارى دارد».

1.سوره عصر (۱۰۳)، آيه ۱ ـ ۳.

2.سوره بقره (۲)، آيه ۶۲. در همان مضمون ر.ك: سوره هاى مائده (۵)، آيه ۶۹؛ انعام (۶)، آيه ۴۸؛ مريم (۱۹)، آيه ۶۰.

3.سوره اسراء (۱۷)، آيه ۸۴.

صفحه از 192