تأويل ولايي در روايات حضرت عبدالعظيم حسني - صفحه 277

در تأويل كريمه «فَأَبى أَكْثَرُ النّاسِ إِلاّ كُفُوراً» 1 مقصود از رويگردانى بيشتر مردم در آيه را رويگردانى آنان از ولايت اميرالمؤمنين عليه السلام برشمرده است. 2
درباره علت برترى حضرت امير مؤمنان عليه السلام آورده است: 3
روزى هارون الرشيد از جعفر بن يحياى برمكى خواست تا چند تن از علماى علم كلام را در مجلسى گرد آورد و هارون نيز به طور ناشناس در جمع آنان حضور يابد و از نزديك شاهد گفت و گوى آنها باشد. جعفر پذيرفت و جلسه علمى سامان يافت.
يكى از حاضران از هشام بن حكم پرسيد: چرا على را برتر از ابوبكر مى شمارى و حال آن كه خداوند مى فرمايد: «ثانِيَ اثْنَيْنِ إِذْ هُما فِي الْغارِ إِذْ يَقُولُ لِصاحِبِهِ لا تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنا » 4 ؟
هشام گفت: به من بگو كه آيا اندوهش در آن وقت براى رضاى خدا بود يا رضاى الهى مدّ نظرش نبود؟
سؤال كننده، ساكت ماند. هشام گفت: اگر مى پندارى كه اندوهش به جهت رضاى الهى بود، چرا رسول خدا صلى الله عليه و آله اندوه او را نهى كرد و فرمود: «لا تَحْزَنْ » آيا پيامبر او را از اطاعت و رضايت خدا نهى كرد؟! و اگر گمانت چنين است كه رضاى الهى در حُزنش نبود چه جاى افتخار و خود مى دانى (كه جاى افتخار اينجا است) كه خدا فرمود: «فَأَنْزَلَ اللّهُ

1.سوره اسرا (۱۷)، آيه ۸۹.

2.الكافى، ج ۴، ص ۴۲۴؛ مسند عبدالعظيم حسنى، ص ۵۴.

3.ر.ك: مسند عبدالعظيم حسنى، ص ۱۳۸ ـ ۱۴۴.

4.سوره توبه (۹)، آيه ۴۰.

صفحه از 278