مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : آثار منتخب جشنواره ادبی مباهله
پديدآورنده : گروه نویسندگان
به کوشش : علی انسانی
محل نشر : تهران
ناشر : سوره مهر
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1395
تعداد صفحه : 116
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

آثار منتخب جشنواره ادبی مباهله

نخستین کتاب مستقلّ ادبی درباره ی مباهله

واقعه ی مباهله، یکی از رویدادهای درخشان در صدر اسلام است که می توان آن را مایه ی مباهات مسلمانان ـ و به ویژه شیعیان ـ دانست. واژه ی مباهله، در اصطلاح به این معناست که، افرادی که در موضوع مذهبی مهمّی اختلاف نظر دارند، در یک جا گرد هم می آیند و از خدا می خواهند دروغگو را رسوا سازد و مجازات کند.

داستان مباهله

در سال نهم هجری، پیامبر نامه ای به اُسقُف نجران، «ابوحارثه» نوشتند و در آن نامه، ساکنان نجران را به آیین اسلام دعوت کردند. اسقف نجران گروهی را به عنوان نمایندگان نجران، به مدینه فرستاد تا از نزدیک با رسول خدا (ص) دیدار کنند. پیامبر، در مذاکره ای آنان را به دین اسلام دعوت کرد؛ امّا آن ها بر اعتقاد خود اصرار ورزیدند. در این هنگام، آیه ی مباهله نازل شد و خداوند در آیه ی ۶۱ سوره ی آل عمران به پیامبر (ص) دستور داد که با مسیحیان به مباهله برخیزد.

روز ۲۴ ذی الحجه  و بیرون شهر مدینه برای مباهله تعیین شد. در ساعت تعیین شده، اسقف اعظم نجران،ابوحارثه، به همراه ۳۰۰ تن با ساز و برگ و دهل و صلیب در محل حاضر شدند؛ ناگاه دیدند که رسول خدا (ص)، به همراه فرزندانش حسن (ع) و حسین (ع) و علی(ع) و زهرا (س) در محل مباهله حاضر شده است. مسیحیان هنگامی که این صحنه را مشاهده کردند، سخت به وحشت افتادند و از این  که پیامبر(ص) عزیزترین و نزدیک ترین کسان ِ خود را به میدان مباهله آورده بود، دریافتند که او نسبت به ادّعای خود ایمان راسخ دارد؛ زیرا در غیر این صورت، عزیزان خود را در معرض خطر آسمانی قرار نمی داد. بنابراین، از اقدام به مباهله خودداری کردند و حاضر به مصالحه شدند.

نخستین کتاب مستقلّ ادبی درباره ی مباهله

درباره ی مباهله کتابها و مقالات مختلفی نوشته شده و ابعاد این واقعه ی عظیم تاریخی صدر اسلام در آنها تبیین شده است. اما تاکنون کتاب ادبی به طور مستقل در این باره منتشر نشده بود تا اینکه به همت جمعی از ولایت مداران و دوستداران اهل بیت علیهم السلام، جشنواره ادبی مباهله فراخوان داد. این جشنواره به همت حوزه هنری، و با همکاری فرهنگسرای اندیشه و سایت شاعران فارسی زبان به دبیری استاد علی انسانی برگزار شد و ضمن پاسداشت شاعران و نویسندگان حوزه امامت، منتخبی از آثار ارسالی شاعران و نویسندگان را در دو بخش شعر و نثر با عنوان «آثار منتخب جشنواره ادبی مباهله» به چاپ رساند.

این کتاب، نخستین اثر مستقل ادبی در زمینه ی مباهله به شمار می رود. محتوای کتاب، گزیده ای از آثار فرستاده شده به جشنواره ی ادبی مباهله است، که دارای دو بخش «شعر» ـ شامل غزل، رباعی، شعرنو و... ـ و «نثر ادبی» است. تعداد کلّ آثار رسیده به جشنواره، بسیار بیشتر از حجم این کتاب بوده است اما تنها ۳۷ شعر کلاسیک و نو، و نه قطعه و نثر ادبی در بخش نثر، جهت انتشار برگزیده شده اند.

سرایندگان و نویسندگانی که اثرشان در این کتاب آمده است عبارتند از:

محمد علی مجاهدی، علی انسانی، غلامرضا سازگار، علی اصغر شیری، مرضیه فرمانی، حمید رضا فاضلی، شکیبا غفاریان، پیمان طالبی، علی فردوسی، مهرداد مهرابی، میلاد حبیبی، رضا نیکوکار، میثم داودی، مجتبی صفدری، شایان سیرتی، علیرضا رجبعلی زاده، الهام عمومی، نغمه مستشارنظامی، رضا محمدصالحی، حسین عبدی، امیر علی سلیمانی، مطهره عباسیان، محمد حسین ملکیان، سید احمد حسینی (فرهاد)، آرش پورعلیزاده، شبنم فرضی زاده، هاشم کرونی، سید مهدی نژادهاشمی،  زهرا شعبانی، خلیل رویینا، عالیه مهرابی، محمد زارعی، سجاد سعید نژاد، فاطمه عبودی زاده، سعید تاج محمدی، پیام جهانگیری، الهام نظام جو.