تاريخ : سه شنبه 1395/9/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 54912
معرفی آثاری با محوریت رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه)

معرفی آثاری با محوریت رسول گرامی اسلام(صلوات الله علیه)

بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی همزمان با دهه پایانی ماه صفر، آثار تولید شده در این مرکز را که با محوریت نبی مکرم اسلام(ص) به چاپ رسیده، معرفی و به علاقه مندان پیشنهاد می‌کند.

به گزارش ستاد خبری دهه آخر صفر، همزمان با فرا رسیدن وفات پیامبر بزرگ اسلام حضرت محمد مصطفی(ص)، بنیاد پ‍ژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب هایی با عنوان:

«جانشینی حضرت محمد(ص)»، «سیره سید الانبیاء والمرسلین محمد(ص)»، «موسوعه الحدیث النبوی»، «زندگینامه حضرت محمد(ص)» و «پیامبر مهربانی» را معرفی و پیشنهاد می کند.

کتاب «جانشینی حضرت محمد(ص)» نوشته ویلفرد مادلونگ است که مسئله خلافت و جانشینی پیامبر اکرم(ص) را مورد پژوهش قرار می دهد. این اثر توسط احمد نمایی، محمد جواد مهدوی و حیدررضا ضابط ترجمه شده است.
مسأله جانشینی حضرت محمد(ص) و به دست گرفتن زمام امور امت در دوران پس از پیامبر اکرم(ص)، مهم‌ترین مسئله‌ای است که تا به امروز شیعیان و اهل سنت در آن اختلاف نظر داشته‌اند. از نظر اهل سنت ابوبکر، نخستین خلیفه منتخب و از نظر شیعیان حضرت علی(ع) پسر عمو و داماد پیامبر(ص)، تنها فرد شایسته این مقام بود.
«ویلفرد مادلونگ»، محقق و اسلام شناس نامدار آلمانی در دانشگاه آکسفورد با بازنگری و نقد آثار خاورشناسان و با استناد به متون کلاسیک نویسندگان و مورخان مسلمان، پژوهش جدیدی در این زمینه به عمل آورده است. این نویسنده با ژرف نگری در قرآن معتقد است که حتی اگر، پیامبر (ص) جانشینی هم تعیین نکرده بود، در نظر نداشت و راضی نبود که ابوبکر جانشین طبیعی او باشد.
کتاب «جانشینی حضرت محمد(ص)» از مهم‌ترین آثاری است که بسیاری از دیدگاه‌های شیعه را درباره تاریخ صدر اسلام مورد توجه قرار داده و آن‌ها را با استناد به متون کهن اسلامی ارائه کرده است.

کتاب سیرة «سید الانبیاء والمرسلین محمد(ص)»، نیز از دیگر آثار با محوریت ذکر شده است. در این اثر سخن از سیره نبوی، بزرگداشت شعائر الهی و نعمتی است که مسلمانان از آن غافل مانده و یادگاری از آن رحمت هدیه شده به جهانیان است.
این کتاب نوشته رسول جعفریان؛ نویسنده نامی کشورمان است. او با به کارگیری سبکی نو در بیان سیره پیامبر اسلام(ص) محمد مصطفی(ص) اثر خود را آکنده از نکاتی نو ودانسته هایی کرده که بیانگر پژوهشی عمیق است.
در مجموعه بزرگ «موسوعه الحدیث النبوی» برای اولین بار احادیث پیامبر(ص) گردآوری شده و شامل موضوعات مختلف اعتقادی و اصول دین از توحید تا معاد، احکام دینی و اخلاق است.
«پیامبر مهربانی»، نیز نام اثری دیگر با موضوع رسول گرامی اسلام(ص) است. این کتاب ضمن بهره گیری از مصادر و منابع اصلی و معتبر حدیث و کتابت های سیره می کوشد در راه معرفی شایسته پیامبر اعظم(ص) گام بردارد، با امید آن که جامعه ما به برکت آشنایی با اخلاق الهی، به مدینه فاضله آرامش و مهربانی دست یابد. اثر حاضر نوشته حسین قاسمی است و در قطع وزیری تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

کتاب «پیامبرمهربانی» ضمن بهره گیری از مصادر و منابع اصلی و معتبر حدیث و کتاب های سیره می کوشد در راه معرفی شایسته پیامبر اعظم(ص) گام بردارد، امید آن است که جامعه ما به برکت آشنایی با اخلاق الهی، به مدینه فاضله آرامش و مهربانی دست یابد.
اثر یاد شده به قلم توانای حسین قاسمی نگاشته شده و برای دومین بار در قطع وزیری چاپ و منتشر شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

کتاب «زندگینامه حضرت محمد(ص)» نام اثری دیگر با محوریت مذکور،در ۳ جلد به چاپ رسیده و شامل مجموعه مقالاتی است که محققان غربی در زمینه سیره و اعتبار آثار مربوط به شرح حال پیامبر گرامی اسلام حضرت محمد مصطفی(ص) نوشته اند.
این کتاب نوشته «هارالد موتزکی» و ترجمه محمد تقی اکبری و عبدالله عظیمایی است که در قطع وزیری به همت بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی تهیه و تنظیم شده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :