فراهم ساختن امكانات دادرسى دقيق و سريع در نظام مهدوی

پرسش :

ماهيت دستور العمل جامع در قضاوت دولت مهدوی چيست و چگونه در اختيار قضات قرار مى گيرد؟



پاسخ :

يكى از اقدامات بسيار مهم در تشكيلات قضايى دولت مهدوى ، فراهم ساختن امكانات لازم براى قضاوت صحيح و سريع و عادلانه است . از امام باقر عليه السلام روايت شده كه فرمود:

إذا قامَ القائِمُ بَعَثَ في أقاليمِ الأَرضِ ، في كُلِّ إقليمٍ رَجُلاً ، يَقولُ : عَهدُكَ في كَفِّكَ ، فَإِذا وَرَدَ عَلَيكَ أمرٌ لا تَفهَمُهُ وَ لا تَعرِفُ القَضاءَ فيهِ ، فَانظُر إلى  كَفِّكَ وَاعمَل بِما فيها .[۱]

هنگامى كه قائم قيام كند ، به هر يك از مناطق زمين ، كسى را مى فرستد و به او مى گويد : پيمان نامه ات در كفِ دستت است ، هنگامى كه كارى بر تو در آمد كه آن را نفهميدى و حكم آن را ندانستنى، به كف دستت بنگر و به آن [پيمان نامه ] عمل كن .

مقصود از جمله «عهدك فى كفّك» - كه در اين حديث و حديثى ديگر آمده - ، دستور العمل كامل و جامعى است كه پاسخ هر سؤالى در آن وجود دارد و در نظام مهدوى، در اختيار حكّام و قضات ، قرار مى گيرد و آنها با مراجعه به آن، در اسرع وقت ، مى توانند از حكم صحيح موضوع مورد نياز خود، آگاه شوند.

در پاسخ به اين پرسش ، دو احتمال ، قابل توجّه است :

يك . مقصود از دستور العمل جامعى كه در اختيار قضات و حكّام قرار مى گيرد، دانش ويژه اى است كه به بركت دولت مهدوى توسّط خداوند سبحان به قلب آنان ، افاضه مى گردد و با افاضه آن دانش، براى تشخيص حق ، نيازى به بيّنه و برهان نخواهند داشت. مؤيّد اين احتمال، احاديثى است كه در تبيين ويژگى هاى قضات بلندپايه حكومت امام مهدى عليه السلام خواهد آمد.[۲]

دو . مقصود از دستور العمل جامعى كه در دسترس آنان قرار داده مى شود، اين است كه دستگاه قضايى و مديريتى آن دوران، مجهّز به سامانه اطّلاع رسانى بسيار پيشرفته اى خواهد شد كه قادر است همه اطّلاعات مورد نياز آنان را با دقّت كامل و در اسرع وقت ، در اختيارشان قرار دهد.


[۱]ر . ك : ص ۴۰۲ ح ۱۹۲۵ .

[۲]ر . ك : ص ۴۰۳ (فراهم سازى امكانات براى قضاوت دقيق و سريع).



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت