نقش زنان در قيام مهدوى

پرسش :

زنان در قیام مهدوی چه نقشی دارند؟



پاسخ :

بر پايه شمارى از احاديث ، زنان نيز در قيام جهانى امام مهدى عليه السلام شركت دارند كه جمعى از آنها جزو كسانى هستند كه پس از مرگ ، رجعت كرده اند:

جمعى از زنان، در شمار خواص اصحاب امام

در حديثى از امام باقر عليه السلام ، تعداد پنجاه زن در شمارِ خواصّ اصحاب امام مهدى عليه السلام ذكر شده اند :

يَخرُجُ المَهدِيُّ مِنهَا [ المَدينَةِ ]عَلى  سُنَّةِ موسى  خائِفاً يَتَرَقَّبُ ، حَتّى  يَقدَمَ مَكَّةَ . . . وَ يَجي ءُ وَاللَّهِ ثَلاثُمِئَةٍ وَ بِضعَةَ عَشَرَ رَجُلاً ، فيهِم خَمسونَ امرَأَةً يَجتَمِعونَ بِمَكَّةَ عَلى  غَيرِ ميعادٍ ، قَزَعاً كَقَزَعِ الخَريفِ ، يَتبَعُ بَعضُهُم بَعضاً ، وَ هِيَ الآيَةُ الَّتي قالَ اللَّهُ : «أَيْنَ مَا تَكُونُواْ يَأْتِ بِكُمُ اللَّهُ جَمِيعًا» .[۱]

مهدى از مدينه به همان گونه كه موسى بيمناك و مراقب بيرون رفت، بيرون مى آيد تا به مكّه برسد... و به خدا سوگند ، سيصد و ده و اندى نفر مى آيند كه پنجاه زن در ميان آنان هستند . همه آنان بى آن كه وعده اى در ميان باشد، مانند ابرهاى پراكنده پاييزى از هر سو گِرد مى آيند و پشت سرِهم مى رسند ، و اين ، همان آيه الهى است : «هر جا كه باشيد ، خداوند همه شما را مى آورد» .

بى شك، تعدادى كه در اين حديث به آن اشاره شده، شمارِ ياران خاصّ امام مهدى عليه السلام است؛ وگر نه، تعداد همه ياران ايشان ، خيلى بيش از اينهاست . اين مطلب در برخى از احاديث نيز، مورد تأكيد قرار گرفته است.

رجعتِ شمارى از بانوان

در حديثى از امام صادق عليه السلام شمارِ زنانى كه پس از مرگ، هنگام قيام امام مهدى عليه السلام رجعت مى كنند و سپاه ايشان را پشتيبانى مى نمايند، سيزده تن ذكر شده است. متن حديث ، چنين است:

يَكُرُّ مَعَ القائِمِ عليه السلام ثَلاثَ عَشرَةَ امرَأَةً . قُلتُ : وَ ما يَصنَعُ بِهِنَّ ؟ قالَ : يُداوينَ الجَرحى  ، وَ يَقُمنَ عَلَى المَرضى  كَما كَانَ مَعَ رَسولِ اللَّهِ صلى اللّه عليه و آله . قُلتُ : فَسَمِّهِنَّ لي ؟

فَقالَ : القِنواءُ بِنتُ رُشَيدٍ ، وَ اُمُّ أيمَنَ ، وَ حَبابَةُ الوَالِبِيَّةُ ، وَ سُمَيَّةُ اُمُّ عَمّارِ بنِ ياسِرٍ ، وَ زُبَيدَةُ ، وَ اُمُّ خالِدٍ الأَحمَسِيَّةُ ، وَ اُمُّ سَعيدٍ الحَنَفِيَّةُ ، وَ صبانَةُ الماشِطَةُ ، وَ اُمُّ خالِدٍ الجُهَنِيَّةُ .[۲]

[امام عليه السلام فرمود :] «سيزده زن همراه قائم هستند». گفتم: با كمك آنها چه مى كند؟ فرمود: «آنان ، زخمى ها را مداوا مى كنند و بيماران را نگاه مى دارند، همان گونه كه با پيامبر خدا صلى اللّه عليه و آله بودند» . گفتم: آنها را برايم نام ببر.

فرمود: «قِنوا دختر رشيد، اُم اَيمَن، حبابه والبى، سميه مادر عمّار ياسر ، زُبيده، اُمّ خالد اَحمَسى ، اُمّ سعيد حنفى، صبانه ماشِطه و اُمّ خالد جُهَنى [از آنان هستند]» .

احتمالاً اين تعداد از زنان نيز، از خواص ياران امام هستند كه مسئوليت پشتيبانى جنگ در پرستارى از رزمندگان مجروح را به عهده خواهند داشت؛ زيرا در غير اين صورت، با توجّه به گستردگى نبرد، تعداد ياد شده، براى پرستارى از همه مجروحان ، كافى نيست.

بارى ! حديث نخست، به نقش زنان در مديريت نهضت مهدوى و حديث دوم ، به نقش آنان در صحنه نبرد ، اشاره دارد و بر اين اساس، در صورتى كه صدور احاديث ياد شده را بپذيريم، يكى از سياست هاى امام مهدى عليه السلام بهره گيرى از زنان شايسته، در ستاد جنگ خواهد بود.


[۱]ر . ك : ج ۷ ص ۳۷۴ ح ۱۳۹۱ .

[۲]ر . ك : ج ۸ ص ۲۹۸ ح ۱۶۰۷ .



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت