تاريخ : دوشنبه 1395/9/29
کد خبر: 55298

کتاب «رفتار پیامبر(ص) با کودکان و جوانان» معرفی شد

همزمان با ایام ولادت رسول مکرم اسلام(ص) بنیاد پژوهش های اسلامی آستان قدس رضوی، کتاب «رفتار پیامبر (ص) با کودکان و جوانان» را با موضوع تاریخ و سیره معصومین و سرگذشتنامه ها، معرفی و پیشنهاد می شود.

به گزارش آستان نیوز، در جهان کنونی موضوع تربیت کودکان یکی از اساسی ترین مسائل اجتماعی و از ارکان مهم سعادت بشریت به شمار می رود. از این رو دانشمندان درباره کودک از نظر روانی و تربیتی مطالعات و تحقیقات ژرف و عمیقی انجام داده و کتابهای بی شماری در این باره نگاشته اند.
همچنین کشورهای بزرگ به منظور پرورش درست و صحیح جسم و جان کودکان، سازمانهای گسترده ای را به وجود آورده و کودکان را از هر جهت تحت مراقبتهای علمی و عملی قرار داده اند.اما در چهارده قرن پیش در روزگاری که بشریت در تاریکی جهل و نادانی به سر می برد، پیشوای گرانقدر اسلام به ارزش و اهمیت پرورش کودک توجه کامل داشته و در همین راستا آموزشهای لازم را به پیروان خود آموخته است.
محمد علی چنارانی، در کتاب «رفتار پیامبر (ص) با کودکان و جوانان» بر آن شده است، تا الگویی عملی برای کسانی که می خواهند فرزندان سالمی از نظر جسمی و روحی تربیت کنند، ارائه دهد. همان گونه که می دانیم، بهترین الگوها برای مسلمانان، پیشوای گرانقدر اسلامحضرت محمد(ص)و جانشینان برحق ایشان هستند؛ که ما به گونه کاملا اطمینان بخش در تمام زوایای زندگی می توانیم از آنان سرمشق بگیریم و پیروی کنیم چرا که هیچ گونه خلافی در پیروی از آن انسانهای کامل وجود نداشته است.
این‌ اثر در دو بخش‌ و به‌ منظور ارائه‌ الگوی‌ رفتار با کودکان‌ تألیف‌ شده‌است‌. بخش‌ اوّل‌ شامل‌ تربیت‌ و اهمیّت‌ آن‌، محبّت‌، بوسیدن‌ کودکان‌، بازی‌ باکودکان‌، آب‌ و غذا دادن‌ به‌ کودکان‌ و بخش‌ دوم‌ شامل‌ شیوه‌ رفتار پیامبر بزرگ اسلام(ص) باجوانان‌، نیروی‌ جوانی‌، زمان‌ گرایش‌ جوانان‌ به‌ مذهب‌، استفاده‌ از جوانان‌ درکارهای‌ مملکت‌، ویژگی‌ جوانان‌ و ... می شود.
این‌ اثر در دو بخش‌ و به‌ منظور ارائه‌ الگوی‌ رفتار با کودکان‌ تألیف‌ شده‌است‌. بخش‌ اوّل‌ شامل‌ تربیت‌ و اهمیّت‌ آن‌، محبّت‌، بوسیدن‌ کودکان‌، بازی‌ باکودکان‌، آب‌ و غذا دادن‌ به‌ کودکان‌ و بخش‌ دوم‌ شامل‌ شیوه‌ رفتارپیامبر بزرگ اسلام(ص)باجوانان‌، نیروی‌ جوانی‌، زمان‌ گرایش‌ جوانان‌ به‌ مذهب‌، استفاده‌ از جوانان‌ درکارهای‌ مملکت‌، ویژگی‌ جوانان‌ و ... می شود.
همچنین، این اثر به مجموعه داستان‌هایی از زندگانی و سیره اخلاقی و اجتماعی پیامبر اسلام(ص)، گوشه‌هایی از زندگانی رسول خد(ص) از دوران کودکی تا رحلت ایشان، برخی از حوادث مهم زندگانی رسول مکرم اسلام(ص)، به صورت داستان پرداخته تا ابعادی از عظمت وجودی و معنویت ایشان را منعکس کند.
دوران غم و شادیپیامبر اسلام(ص)، اخلاق او در دوران جوانی، ازدواج با حضرت خدیجه(س)، آغاز رسالت ایشان، دوران سخت زندگی ایشان در مکه، هجرت به مدینه، جنگ‌های پیامبر(ص) و حوادث مهم دوران پایان زندگی ایشان از مهم‎ترین مندرجات این نوشتار است.
برای تربیت کودک از کچا شروع کنیم؟، پیامبر(ص) سرمشق مردم است، پرسش از کودک، وفای به عهد، بلند شدن در برابر کودکان، آموختن احکام دینی، آثار تربیت صحیح در کودک، محبت پیامبر(ص) به کودکان، دعا کردن پیامبر(ص) برای کودکان، علاقه رسول خدا (ص) به امام حسن(ع) و امام حسین(ع) و... از دیگر موضوعاتی است که در این کتاب به آن پرداخته شده است.
محمد رضوانی و جعفر شریعتمداری به ترتیب کار ترجمه و ویراستاری کتاب «رفتار پیامبر(ص) با کودکان و جوانان» را بر عهده داشته اند. در شمارگان ۳۰۰۰ نسخه و در قطع رقعی به چاپ رسیده و در اختیار علاقه مندان قرار گرفته است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :