تاريخ : سه شنبه 1395/10/7
کد خبر: 55528

منظومه قرآنی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، منتشر شد

کتاب «منظومه قرآنی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» مجموعه‌ای ۱۲ جلدی در ذیل ۷ موضوع، از جمله فرهنگ، سیاست و ... است که اشارات قرآنی مقام‌ معظم‌ رهبری در سخنرانی‌هایشان را گردآوری کرده است.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، «منظومه قرآنی حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای» کتابی در ۱۲ جلد است که تلاش کرده تا اشارات قرآنی مقام معظم رهبری در سخنرانی‌هایشان را گردآوری کند. این کتاب به همت منوچهر خادمی و منصور خادمی به رشته تالیف در آمده و توسط نشر رامی به زیر طبع آراسته شده است.
«منظومه قرآنی حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای» در ۷ موضوع فرهنگ در قرآن (در دو جلد)، سیاست در قرآن (در دو جلد)، «ملت و امت در قرآن» (در دو جلد)، اخلاق در قرآن(در دو جلد)، معارف در قرآن (در دو جلد)، اقتصاد و خانواده در قرآن و ولایت در قرآن گرد آمده است.
دغدغه نویسندگان
منوچهر و منصور خادمی، دغدغه خود را در مقدمه این منظومه به این شکل بیان می‌کنند: «اسلام دچار سندورم انزوا گشته و جای خود را به اسلام انفعال و گوشه‌گیری خواهد داد که در هیچ کدام از عرصه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی نمی‌توان نشانی از او یافت... متاسفانه در زمانه ما، شاهد و ناظر آن هستیم که قرآن و تعالیم آن به انزا گرائیده و در طاقچه منازل مسلمین یا مراسم و مجالس قرائت قرآن بوده و از حضور تعالی قرآنی در عرصه‌های مذکور، اثر و نشانی نمی‌یابیم. راه‌حل را باید در نحوه برداشت‌ها و تفاسیر جستجو کرد که از آیات قرآنی صورت می‌گیرد... این کار بنیادین که حقیقتا مصداق عمل صالح می‌باشد، هنری آسمانی است که ولی امر مسلمین، حضرت آیت‌الله العظمی خامنه‌ای (مدظله العالی) در بیاینات خویش در باب تحلیل و تفسیر آیات قرآنی انجام می‌دهند و سعی وافر ایشان بر آن است که امتداد گم‌گشته فرهنگی، ‌اجتماعی و سیاسی قرآن را در پیکره امت اسلام احیا و  اقامه نمایند تا برای بار دیگر تاریخ فاخر اسلام در دوران رسول الله در جهان امروز، تکرار شده و پرچم حکومت پابرهنگان در برابر سلطه بر افراشته گردد و زمینه و زمانه لازم برای ظهور حضرت صاحب فراهم گردد.
بخش‌بندی منظومه
نویسندگان در ذیل هر موضوع برای مثال فرهنگی، بخش‌هایی فرعی مانند «فرهنگ مجاهدت و ایستادگی»، «فرهنگ بسیجی»، و یا «فرهنگ دفاع مقدس» ایجاد کرده و سخنرانی‌ها را ذیل آن‌ها قرار داده‌اند. عناوین سخنرانی به صورت مستقیم و یا غیر مستقیم از خود سخنرانی اقتباس شده است. باز برای نمونه ذیل «فرهنگ شهادت» در جلد اول این مجموعه سخنرانی‌ها با عناوینی مانند «مرگ با شهادت؛ پرسودترین مرگ‌ها»، «شهیدان؛ فاتجان قله‌های انسانیت»، «جان شهیدان؛ عزیزترین سرمایه‌های آنان در معامله با خدا» و یا «وسوسه غنیمت تکرار جنگ احد در طول تاریخ» سامان یافته است. در پایان هر جلد نویسنده آیاتی را که مقام معظم رهبری در آن جلد به آن‌ها اشاره کرده است را آورده و همچنین در فهرست بیانات به اینکه هر تاریخ سخنرانی در چه موقعیت و مناسبتی ایراد شده است را می آورد.
در این مجموعه دوزاده جلدی دو حدود ۱۰۰۰ فراز قرآنی در سخنان مقام معظم رهبری گرد‌آوری شده و در ذیل مدخل‌بندی که از کلیت این سخنان به دست آمده، گنجانده شده است.
نمونه‌ای از این منظومه
برای نمونه و آشنایی با فضای کار یکی از مداخل این منظومه را مرور می‌کنیم.
هدف اسلام؛ برقراری عدل و زندگی سالم برای بشر
وحدت باید در خدمت و در جهت حاکمیت اسلام باشد؛ و الا پوچ و بی‌معنی خواهد بود. اگر علمای اسلام قبول می کنند که قرآن فرموده است «و ما ارسلنا من رسول الا لیطاع باذن الله»(نساء ۶۴) پیامبر نیامد که نصیحتی بکند، حرفی بزند، مردم هم مشغول کار خودشان باشند و به او هم احترامی بگذارند؛ آمد تا مورد اطاعت قرار بگیرد، جامعه و زندگی را هدایت کند، نظام تشکیل بدهد و انسان‌ها را به سمت اهداف زندگی درست پییش ببرد. اگر علمای اسلام قبول دارند که قرآن می‌فرماید «لقد ارسلنا .... بالقسط» (حدید ۲۵)، اقامه قسط و عدل و رفع ظلم و ایجاد زندگی صحیح برای بشر، هدف ادیان است، پس باید حرکت به سمت حاکمیت اسلام باشد و حاکمیت اسلام در کشورها و جوامع اسلامی، امری ممکن است. ۱۶/۷/۱۳۶۹ (بیانات در دیدار مسئولان کشوری و لشکری و میهمانان شرکت کننده در کنفرانس وحدت اسلامی).

علاقه‌مندان می‌توانند جهت آشنایی بیشتر با این اثر بهپورتال مربوطهمراجعه کنند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :