تاريخ : دوشنبه 1395/10/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55629
ویژگی­های روحانیت اصیل و پیشرو

ویژگی­های روحانیت اصیل و پیشرو

دیدار آیت الله محمدی ری شهری با روحانیون شهرستان ری به مناسبت هفته گرامیداشت ولادت باسعادت محدث عالی‌مقام حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع).

پایگاه اطلاع رسانی آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام:

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام با روحانیون شهرستان ری به مناسبت هفته گرامیداشت ولادت باسعادت محدث عالی‌مقام حضرت عبدالعظیم الحسنی(ع) در تالار شیخ صدوق(ره) دیدار کرد.

آیت الله محمدی ری شهریدر این دیدار به تبیین ویژگی های چهار دسته از روحانیون با استفاده از بیانات امام خمینی (ره) پرداخت و گفت:

یکی از عناوین و القابی که علمای  دین و - به تعبیر ما روحانیون - در روایات اهل بیت علیهم السلام به آن ملقب شده اند، عبارت است از « امناء » به همین جهت از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام، عالم دینی امین خدا و امین پیامبران الهی است.

یکی از عناوین و القابی که علمای  دین و - به تعبیر ما روحانیون - در روایات اهل بیت علیهم السلام به آن ملقب شده اند، عبارت است از « امناء » به همین جهت از منظر روایات اهل بیت علیهم السلام، عالم دینی امین خدا و امین پیامبران الهی است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در روایتی که از رسول گرامی اسلام، نقل شده، آمده است، « عالم  دین، امین خدا در زمین است و در روایت دیگر نیز می فرماید، علم امانت و ودیعه خداست و علمای دین، امنای خدا بر این ودیعه هستند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام تصریح کرد:

این عنوان و لقب بسیار مهمی است که باید همگی در رابطه با این عنوان احساس مسئولیت کنیم و این امانت خدا و امانت پیامبران را آن گونه که شایسته است، حفظ و نگهداری نموده و به نسل های بعدی منتقل کنیم.

آیت الله محمدی ری شهری با اشاره به بیانات امام خمینی (ره)، در سال های قبل از انقلاب اسلامی و در سال  پنجاه خطاب به جمعی از روحانیون گفت:

امام (ره) در آن دیدار می فرمایند که اینطور نیست که وظیفه شما انتقال مشتی الفاظ به مردم باشد،  بلکه وظیفه شما، حفظ اسلام و احکام اسلام است که به شما سپرده شده و شما امین وحی الهی هستید.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: در بیانات حضرت امام خمینی (ره)، روحانیون به چهار دسته تقسیم می شوند که دسته اول وعاظ سلاطین و روحانیان درباری است که قبل از انقلاب در کشور ما این دسته وجود داشت و اکنون هم در سایر کشورهای اسلامی به وفور یافت می شوند که پیش بینی این در سخنان حضرت رسول صلی الله علیه و آله وسلم هم آمده است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با استناد به روایتی از رسول اکرم (ص) گفت:

علمای دین امنای خدا و رسولان هستند، تا آن جایی که آمیزش با سلاطین ظلم پیدا نکنند که اگر چنین شرایطی پیش آمد، از آنان بایدترسید و اکنون نیز خفتی که علمای درباری در برخی کشورهای دیگر نسبت به استکبار به اسلام وارد می کنند، ضربه زیادی به اسلام می زند.

روحانیت درباری و وابسته خطری بزرگ برای اسلام است و روحانیون درباری با عنوان وعاظ السلاطین در جهت منافع جریان قدرت عمل کرده و توجیه کننده جنایات و خیانت های آنان است.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: روحانیت درباری و وابسته خطری بزرگ برای اسلام است و روحانیون درباری با عنوان وعاظ السلاطین در جهت منافع جریان قدرت عمل کرده و توجیه کننده جنایات و خیانت های آنان است.

عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: وعاظ السلاطین خائن به اسلام، قرآن و ارزش های دینی هستند و امروز شاهدیم که اقدامات تروریستی، جنگ و خونریزی در کشورهای اسلامی از جمله عراق، سوریه و یمن با مجوز و توجیه آنان شکل گرفته است.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث در بیان روایتی از امام سجاد گفت: امام زین العابدین(ع) در نامه ای که خطاب به یکی از آخوندهای درباری دوران خود می فرمایند، هیچ کس حتی خصوصی ترین وزیر و معاون به اندازه ای که تو به دستگاه ظلم و جور خدمت می کنی، خدمت نمی کند.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: دسته دوم از منظر امام خمینی (ره)، روحانیت متحجر است که فاقد بینش صحیح اسلامی هستند و از این رو با هر حرکت اصلاحی در جامعه مخالف است و از نظر امام خمینی(ره)، خطر مقدس نمایان احمق در جامعه کم نیست، و بیشترین خطر را امام (ره) در جامعه خودمان از این دسته حس می کردند.

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام اظهار کرد:

از نظر امام دسته سوم، روحانیت بی تفاوت است که فقط در فکر گذران امور است و هیچ احساس مسئولیتی در جامعه نسبت به ارزش های اسلامی و خصوصا دستاوردهای این انقلاب که انشاء الله به اذن خدا زمینه ساز جهانی حکومت حضرت مهدی (عج)، خواهد شد، هیچ احساس مسئولیتی نمی کنند .

آیت الله محمدی ری شهری گفت: دسته چهارم از منظر امام (ره)، روحانیت پیشرو و اصیل است و از جمله ویژگی های روحانیت پیشرو و اصیل از نظر امام خمینی (ره)، جامعیت علمی است یعنی روحانیتی که یکسو نگر و تک بعدی نباشد و از جامعیت علمی برخوردار باشد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث با استناد به روایتی از  پیامبر اکرم (ص) گفت:

تنها آن کسی می تواند برای حفظ دین خدا قیام کند و یا به دین خدا یاری کند که از همه سو به آن احاطه داشته باشد و یکسویه نسبت به ارزش های دینی قضاوت نکند.

عضو مجلس خبرگان رهبری گفت: روحانیت اصیل علاوه بر توجه به تقویت علمی و اعتقادی به پرورش روحی خود نیز توجه کرده و به خوبی واقفند که زمانی می توان مفید و موثر بود که احاطه کامل به دین و ابعاد آن داشته و با حیله هاو تزویرها و جریانات حاکم بر جهان در حوزه های فرهنگی، سیاسی و اقتصادی آشنا باشد.

آیت الله محمدی ری شهری با تاکید بر اینکه روحانیت پیشرو همواره در مسیر مبارزه با سرمایه داران زالوصفت قرار دارند افزود:

خدمت به مردم و تهذیب نفس از دیگر ویژگی های روحانیت اصیل و پیشرو از منظر امام راحل بود و باید برای تحقق آن تلاش کرد، زیرا یکی از مهمترین ویژگی های روحانیت پیشرو، حضور در صحنه مبارزه و خدمت به مردم است،

تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم الحسنی علیه السلام گفت: روحانیت پیشرو، در کنار جامعیت علمی مهمترین مساله ای که باید به آن توجه داشته باشد،؛ تهذیب نفس و پرورش روحی است، زیرا که اگر تهذیب نفس نباشد، نمی توانیم این امانت را به منزل مقصود برسانیم.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: در روایت است، کسی که به علم خود عمل کند می تواند امانتدار خدا باشد و کسی که به علمش عمل نکند، و آنچه می داند را عمل نکند، در دفتر الهی خائن نامیده می شود.

آیت الله محمدی ری شهری در پایان گفت: انتظار از روحانیون و ائمه جمعه و جماعات شهرستان ری این است که ارتباط بیشتری با آستان مقدس داشته باشند و در  انتقال پیام‌ها و معارف اهل بیت علیهم‌السلام در جوامع تبلیغی خود اهتمام داشته باشند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :