مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : حكمت نامه فاطمى
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1395
تعداد صفحه : 799
قطع : وزیری
زبان : عربی ـ فارسی
جستجو در Lib.ir

حكمت نامه فاطمى

این کتاب حكمت‌های علمى، عملى و حقيقى حضرت فاطمه(س) را با تمسک به قرآن و حدیث بیان کرده است.

با در نظر گرفتن اين حقيقت كه فاطمه عليهاالسلام در قلّه حكمت علمى، عملى و حقيقى قرار دارد، شخصيت آن بزرگوار از سه زاويه قابل مطالعه و بررسى است. حكمت نامه فاطمى، تلاشى است نو، با نظمى نوين و تحليل هايى كه در راستاى زمينه سازى براى اين پژوهش به آنها نياز بوده است.

مقدمه ی کتاب، به خوبی اقدام به معرفی کتاب کرده است.

مقدمه

حكمت نامه فاطمى، شامل يك درآمد، پنج بخش، نوزده فصل و سه تحليل است. درآمد، گزارشى كوتاه از زندگى فاطمه عليهاالسلام از تولّد تا شهادت است.

بخش اوّل: فضائل

اين بخش، فضائل و كمالات فاطمه عليهاالسلام را از منظر خداوند سبحان، پيامبر خدا صلى الله عليه و آله و اهل بيت عليهم السلام، در پنج فصل گزارش مى كند. با تأمّل در مطالب اين بخش، به روشنى مى توان به جايگاه رفيع آن بانوى بزرگ در وصول به قلّه حكمت هاى علمى، عملى و حقيقى پى برد. از اين رو، اين بخش، پشتوانه محكمى است براى بهره گيرى از حكمت هاى اخلاقى، عملى، عبادى و سياسى ايشان كه در فصل هاى ديگر بيان شده اند.

بخش دوم: حكمت هاى خانوادگى

اين بخش، سه فصل دارد. در آغاز فصل اوّل، درباره اين كه ازدواج فاطمه و على عليهماالسلام يك امر الهى بوده و جز على عليه السلام مرد ديگرى شايستگى همسرى با آن بانو را نداشته، احاديثى آمده است. در ادامه نيز به نكاتى بسيار آموزنده درباره سادگىِ همراه با معنويت مراسم عقد و عروسى آنان ـ كه سرمشق خوبى براى خانواده هاست ـ، اشاره شده است.

فصل دوم، گزارشى است از حكمت هايى كه در زندگى يك خانواده نمونه مى توان آموخت، مانند: هميارى زن و شوهر، تحمّل سختى ها، ابراز رضايت از زندگى مشترك و دورى از دنيازدگى.

فصل سوم نيز شامل برخى حكمت ها درباره تربيت فرزند است.

بخش سوم: حكمت هاى اخلاقى و عملى

اين بخش، در سه فصل، ره نمودهاى حكيمانه فاطمى را درباره اخلاق و رفتار پسنديده و ناپسند، نشان مى دهد.

بخش چهارم: حكمت هاى عبادى

ره نمودهاى حكيمانه اى كه درباره نماز، دعا و تسبيحات، از فاطمه زهرا عليهاالسلام روايت شده اند، در سه فصل اين بخش آمده اند.

بخش پنجم: حكمت هاى سياسى

مى توان گفت كه بخش حكمت هاى سياسى، مهم ترين بخش حكمت نامه فاطمى است. اين بخش در پنج فصل به روشنى نشان مى دهد كه فاطمه زهرا عليهاالسلام براى دفاع از ولايت علوى و رهبرى سياسى ـ الهى امير مؤمنان عليه السلام و روشنگرى براى آيندگان، همه توان خود را به كار گرفته است، تا آن جا كه در اين راه، در جوانى به شهادت رسيد و نخستين شهيد راه ولايت شد.

در فصل اوّل، سخنان ايشان درباره امامت على عليه السلام و در فصل دوم، سخنان ايشان درباره رهبرى اهل بيت عليهم السلام و فضائل آنان گزارش شده اند.

در فصل سوم، موضعگيرى هاى فاطمه زهرا عليهاالسلام در برابر بيعت با ابو بكر و حمله به خانه او براى بيعت گرفتن از على عليه السلام، و نهايت تلاش او براى يارى رساندن به «امام زمان» خود و مباحث مرتبط با اين رخداد، تبيين شده اند.

در فصل چهارم، احتجاج فاطمه عليهاالسلام با ابو بكر در موضوع فدك گزارش و ضمن تحليلى، سياسى بودن اين ماجرا تبيين شده است.

فصل پنجم به حوادث مرتبط با شهادت فاطمه عليهاالسلام اختصاص دارد و پايان بخش آن، تحليلى درباره وصيّت هاى آن بانوست كه بيانگر بصيرت الهى و بينش بالاى سياسى آن بزرگوار است.