تاريخ : دوشنبه 1395/10/20 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 55964
نقش کلیدی حضرت معصومه(س) در شکل گیری نظام فرهنگی و معرفتی شیعه

نقش کلیدی حضرت معصومه(س) در شکل گیری نظام فرهنگی و معرفتی شیعه

حجت الاسلام ابراهیمی تکامل نظام اندیشه شیعی بر اساس گفتمان اسلام ناب را مرهون حضرت معصومه(سلام الله علیها) دانست و گفت: اینکه امروز جان های تشنه از اقصی نقاط عالم معارف اسلام ناب را از این شهر دریافت می‌کنند، به تمامی، مرهون حضور این بانوی بزرگوار است.

به گزارش مرکز خبر روابط عمومی مسجد مقدس جمکران، حجت الاسلام عباس ابراهیمی ضمن تسلیت سالروز رحلت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) به تبیین جایگاه و نقش کلیدی این حضرت در شکل گری نظام فرهنگی و معرفتی شیعه  و ترویج فرهنگ اسلام ناب پرداخت و اظهار کرد:

با مراجعه به کتب و منابع دینی می توان دریافت که شهر مقدس قم از جایگاه رفیع و بلندی برخوردار است و اخبار و احادیث فراوانی  از رسول خدا(صلی الله علیه و آله) و ائمه هدی(علیه السلام) در رابطه با این شهر در منابع حدیثی وجود دارد.

وی ادامه داد: از شهر قم در کلام پیامبر اکرم(صلی الله علیه و آله) به عنوان شهر بندگان مومن خدا یاد شده و در بیان امام صادق(علیه السلام) نیز این شهر به  عنوان بیت النجباء و همچنین به حجت سایر شهرها و بلاد تعبیر شده است.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران معدن علم و فضیلت، پناهگاه فرزندان فاطمه و آرامشگاه مومنان، یکی از هشت درب بهشت، خاک مقدس و محل اجتماع یاران و انصار قائم آل محمد را از دیگر تعابیر منابع دینی در خصوص قم عنوان کرد و گفت:

در تعبیر امیرالمونین علی(علیه السلام) نیز شهر قم سالم ترین شهرها هنگام نزول بلا است که تمام این تعابیر بلند و فراوان در روایات نشان از جایگاه ویژه شهر مقدس قم دارد.

ابراهیمی با اشاره به اینکه نقطه ثقل محوری تمام این برکات، وجود بانوی کرامت حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) است، ابراز کرد:

در واقع تاکید روایات بر وجود یک نظام فکری، معرفتی و فرهنگی در شهر مقدس قم تاکید دارند که این نظام در حال رشد و تعالی است و محور این رشد و تعالی و نقطه آغازین آن، حضور پاره تن رسول خدا حضرت فاطمه معصومه(سلام الله علیها) در شهر مقدس قم است.

وی با تاکید بر اینکه نقش معرفتی و فرهنگی این شهر در حال رشد و تکامل هر چه بیشتر است، گفت:

اینکه امروز جان های تشنه از اقصی نقاط عالم معارف اسلام ناب را از این شهر دریافت می‌کنند، به تمامی، مرهون حضور این بانوی بزرگوار است؛ شخصیتی  که در مکتب پدر بزرگوارشان حضرت موسی بن جعفر(علیه السلام) تربیت شد و در کنار برادرش امام رضا(علیه السلام) به کمال رسید.

معاون فرهنگی مسجد مقدس جمکران افزود: با بررسی تاریخ شهر قم این نکته را درمی یابیم که این بانو در دوران حیات پر برکتش پاسخگوی نیاز های معرفتی جامعه آن روز بود و بعد از وفات نیز همچون نگینی عالمان، فقیهان و بزرگان همواره از خان کرامتش بهره مند بوده و هستند.

ابراهیمی تکامل نظام اندیشه شیعی بر اساس گفتمان اسلام ناب را مرهون این بانوی بزرگوار دانست و گفت:

مقام و منزلت عظیم این بانو و جایگاه رفیعشان در برابری زیارت با حضرت فاطمه زهرا(سلام الله علیها) است. ایشان شخصیتی است که با هجرت خود به ایران تکمیل کننده حرکت امام رضا(علیه السلام) بودند و نقش ایشان در هدایت و تربیت انسان ها با حضور این بانو در ایران و شهر قم تکمیل شد.

وی با اشاره به اینکه سرزمین قم همچون صدفی این گوهر آسمانی را در بر گرفته است، اظهار کرد:

امروز در این دوران که بشر  با شبهات و آسیب های فراوانی مواجه است، این شهر به برکت این بانو، معارف ناب مکتب اهل بیت(علیهم السلام) را به جان های تشنه در اقصی نقاط عالم می رساند و با پیروزی انقلاب اسلامی و نقش آفرینی بیشتر حوزه های علمیه، جایگاه کلیدی و محوری این شهر با عنایت و درایت ائمه هدی(علیهم السلام) و حضور این نگین درخشان فاطمی، هر روز بیش از پیش مشهود است و در مسیر مقاومت در برابر استکبار و استعمار که بر گرفته از آموزه های رضوی و معصومی است نقش خود را به درستی ایفا میکند.

ابراهیمی در پایان وجود مسجد مقدس جمکران در مجاورت این شهر را نشان از نقش و جایگاه محوری شهر مقدس قم در حوزه گفتمان مهدوی بر اساس آموزه های اسلام ناب عنوان کرد و خاطرنشان کرد:

امروز مسجد مقدس جمکران به عنوان کانون انتشار معارف اسلام ناب و گفتمان صحیح مهدویت در شهر مقدس قم برای جهانیان دارای جایگاه بوده و مورد توجه و نظر است و باید از این ظرفیت عظیم برای نشر و ترویج معارف اسلام ناب و مهدویت تلاش کنیم.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :