تاريخ : پنج شنبه 1395/11/7 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 56118
برگزاری همایش بین المللی وحدت ادیان آسمانی در دمشق

برگزاری همایش بین المللی وحدت ادیان آسمانی در دمشق

همایش فکری وحدت ادیان آسمانی و نقش آن در صلح جهانی با مشارکت شمار زیادی از علمای مسلمان و مسیحی سوریه ، لبنان ، عراق ، ایران و فلسطین برگزار شد.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری «حوزه»، روز گذشته وزارت اوقاف سوریه با همکاری رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران در دمشق، اولین همایش فکری وحدت ادیان آسمانی و نقش آن در صلح جهانی را با مشارکت شمار زیادی از علمای مسلمان و مسیحی در سوریه و لبنان و عراق و ایران و فلسطین برگزار کردند.

مسلمانان و مسیحیان در تمدن سوریه سهیم هستند

برپایه این گزارش به نقل از خبرگزاری رسمی سوریه(سانا)، محمد عبدالستار السید وزیر اوقاف سوریه در این همایش گفت: ادیان آسمانی برای انسان سازی آمده اند و سوریه نیز یکی از الگوهای خوب جهانی برای دوستی کلیساها و مساجد است و مسیحیان و مسلمانان در کنار هم در تمدن سوریه سهیم بوده اند.

وی افزود: پیام چنین نشست هایی که در دمشق پایتخت مقاومت و با مشارکت علما برگزار می شود، پیام وحدت و هدف مشترک در مقابله با دشمن صهیونیستی است.

صلح حقیقتی است که از دلها ناشی می شود

اسقف نقولا بعلبکی نماینده یوحنای دهم اسقف اعظم کلیسای ارتدوکس انطاکیه و روم شرقی نیز با اشاره به وجود مفاهیمی مانند برادری و محبت و صلح در ادیان آسمانی گفت: صلح و آشتی با رها کردن خشونت و درگیری محقق نمی شود، بلکه صلح حقیقتی است که از دلها ناشی می شود و بغض و کینه را از دلها بیرون کرده و آرامش و مهربانی را جایگزین آن می کند.

مسلمانان و مسیحیان سوریه از صدر اسلام تا کنون باهم بوده اند

پس از آن دکتر محمد توفیق رمضان البوطی رئیس اتحادیه علمای بلاد شام گفت: دمشق و جامعه سوریه الگوی مناسبی برای همزیستی طیف های متنوع مسلمان و مسیحی است که همچون یک خانواده در کنار هم زندگی می کنند و از زمان صدر اسلام تا کنون در خوشی ها و سختی ها با هم شریک هستند.

صلح و امنیت با گفتگو حاصل می شود

پس از آن آیت الله محمد علی تسخیری مشاور مقام معظم رهبری در امور بین المللی و اسلامی در سخنان خود خواستار نشر ارزش های عدالت و صلح شد و این ارزش ها را خواسته فطرت انسانی دانست و افزود: محقق شدن صلح و امنیت با گفتگوی منطقی و عقلانی و به دور از خشونت و افراط گرایی محقق می شود و ما از روحانیون و علما می خواهیم اقدام مشترکی برای برقراری گفتگو و حل درگیری در کشورهای مختلف انجام دهند.

صلح و محبت از اهداف مشترک ادیان آسمانی است

از سوی دیگر سبوه سرکیسیان اسقف ارامنه تهران گفت: هدف اساسی و مهم و مشترک میان تمام ادیان اسمانی نشر و ترویج ارزش هایی مانند محبت و صلح و احترام متقابل میان پیروان ادیان است و به نظر ما ایجاد فرهنگ گفتگو در جوامع، یک واجب اخلاقی و دینی برای تمام انسان ها است.

درگیری پیروان ادیان به سود صهیونیست ها است

پس از آن شیخ حسان عبدالله رئیس تجمع علمای لبنان گفت: هرکس برای کشتار و درگیری میان پیروان ادیان تلاش می کند به صورت مستقیم در تحقق برنامه ها و اهداف صهیونیست ها و برپایی کشور یهودی در فلسطین اشغالی سهیم است و ما از روحانیون و علما می خواهیم توطئه صهیونیست ها در منطقه را رسوا و برملا سازند و به مردم بگویند که پیروان ادیان هیچ درگیری با هم ندارند و باید مشکلات خود را با گفتگو حل کنند.

لزوم رسوا کردن توطئه مستکبران در منطقه

از سوی دیگر حجت الاسلام و المسلمین سید ابوالفضل طباطبایی نماینده مقام معظم رهبری در سوریه ضمن اشاره به اهمیت گفتگو میان ادیان و مذاهب آسمانی برای تحقق امنیت و صلح در جوامع، از آیت الله سید مجتبی حسینی نماینده مقام معظم رهبری در عراق خواست یک فعالیت وسیع برای آگاهی بخشی به کشورهای غربی با هدف رسوا کردن توطئه های کشورهای استکباری و مزدوران عربی آنها در منطقه آغاز کند و حمایت این نظام های عربی از تروریست ها را برای همه تبیین کند.

در این نشست شخصیت های دیگری همچون شیخ زهیر الجعید مسئول هماهنگی جبهه العمل الاسلامی لبنان، شیخ محمد شریف الصواف سرپرست و ناظر مجتمع شیخ احمد کفتارو، شیخ خضر شحرور مدیر اوقاف ریف دمشق و دکتر جرج جبور رئیس انجمن سوریه در سازمان ملل متحد سخنرانی کردند.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :