مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : فیض القدیر فیما یتعلق بحدیث الغدیر
پديدآورنده : شیخ عباس قمی
محل نشر : قم
ناشر : کنگره بزرگداشت محدث قمی
تاریخ انتشار : 1389 ش
زبان : فارسی
منبع: افق حوزه
جستجو در Lib.ir

فیض القدیر فیما یتعلق بحدیث الغدیر

خلاصه عبقات الانوار در باره حدیث غدیر

مفصل و طولانی بودن عبقات الأنوار موجب شده است کمتر مورد استفاده قرار گیرد. از همین رو برخی از محققین و نویسندگان به تلخیص آن دست یازیده اند، و مرحوم حاج شیخ عباس قمی (م ۱۳۵۹ق) ـ صاحب مفاتیح الجنان ـ یکی از موفق ترین آنهاست.

ویژگی اثر محدث قمی این است که وی روش علامه میرحامد حسین را کاملاً رعایت و ساختار و چارچوب کار وی را حفظ کرده، به طوری که خواننده در مباحث و موضوع ها احساس گسست نمی کند.

محدث شیخ عباس قمی در زندگی نامه خود به هنگام معرفی آثار قلمی اش، فیض القدیر را چنین معرفی می کند:

«کتاب فیض الغدیر... و آن مختصری است از جلدین غدیر عبقات الأنوار سید محدث، عالم متکلم، محقق و مدقق مؤید مسدد، محیی السنة وسیف الامة، فخرالشیعة و حامی الشریعة، سیدنا الأجل مولانا المیر حامد حسین الهندي».

محدث قمی این اثر را در سال ۱۳۲۱هجری قمری در نجف اشرف به سامان رساند، گمان می رفت که نسخۀ آن مفقود شده است تا اینکه آیت الله استادی با خبر می شوند که نسخۀ خطی آن در اختیار میرزا علی محدث زاده است.

سرانجام در سال ۱۳۶۴ هجری شمسی به همت آیة الله استادی با همکاری حجج اسلام، آقایان رضا مختاری و سید علی میرشریفی تصحیح و تحقیق شد و در سال ۱۴۰۶هجری قمری نخستین بار با همت مؤسسۀ در راه حق چاپ شد.

محدث قمی بعد از مقدمه ای کوتاه، این کتاب را در دو مقصد تنظیم کرده است:

مقصد اول، به اثبات تواتر حدیث غدیر و نقض ایرادات فخررازی و مقلدین او و ذکر اسمای ناقلین و مخرجین این حدیث شریف از اکابر ائمه سنیه اختصاص دارد و در سه بخش تنظیم شده است:

باب اول: اثبات متواتر بودن حدیث غدیر و ذکر نام عالمان اهل سنت که کتابی در خصوص حدیث شریف تألیف کردند؛ معرفی کتابهای  ابن عقده، حسکانی، طبری، ابو سعید سجستانی و ذهبی در حدیث غدیر از آن جمله است.

باب دوم: ذکر کلمات فخر رازی در قدح حدیث شریف غدیر و جواب آن؛

باب سوم: در ذکر نام کسانی که در قدح حدیث غدیر از فخررازی تقلید کرده اند به همراه نقل کلمات بعضی از آنان.

در این بخش ۱۶۲ نفر از ناقلین حدیث غدیر شناسانده شده اند.

مقصد دوم به بیان دلالت حدیث غدیر بر امامت حضرت امیرالمؤمنین(ع) و نقض کلمات شاه صاحب دهلوی اختصاص دارد که باب اول آن بحث از کلام شاه صاحب در قدح بر دلالت حدیث شریف غدیر و بعد رد آن و وجوه دلالت حدیث غدیر بر امامت و خلافت حضرت امیرالمؤمنین(ع) است. ابتدا سخن دهلوی نقل شده و آنگاه وجود رد آن با توجه به سخن دانشمندان اهل سنت آمده؛ که در این باره به سخن ۴۳ تن از آنان استناد شده است.

سپس بعد از ذکر مجمل واقعۀ غدیر، ده دلیل بر اثبات دلالت حدیث شریف غدیر بر امامت و خلافت امیرالمؤمنین(ع) بیان شده و اعتراف نه تن از بزرگان اهل سنت را بر دلالت حدیث غدیر بر امامت امیر المؤمنین علیه السلام نقل کرده است که در میان آنان نامدارانی همچون امام محمد غزالی، عطار نیشابوری، سبط ابن جوزی و مقریزی به چشم می خورد.

چاپ فیض القدیر

این کتاب به تحقیق آیت الله استادی تاکنون سه بار چاپ شده است:

نخستین بار مؤسسه در راه حق در سال ۱۳۶۴ش آن را چاپ کرد؛

بار دوم به کوشش مرکز انتشارات دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم در ۴۶۲ صفحه در سال ۱۳۷۶ش؛

بار سوم در کنگرۀ بزرگداشت محدث قمی به سال ۱۳۸۹ بازچاپ شد.

تهیه و تنظیم: عباسعلی مردی