19
آينه يادها

روايات مربوط به «مناسبت ها» ، در قالب مجموعه حاضر اقدام گرديد .

كاربرد

از آن جا كه منظور از گردآورى اين مجموعه گراميداشت «مناسبت ها» است ، روابط عمومى نهادها ، سازمان ها و ادارات مى توانند از آن استفاده كنند . امامان جمعه و جماعات ، نمايندگى هاى ولى فقيه در سپاه پاسداران انقلاب اسلامى ، روحانيان عقيدتى ـ سياسى در ارتش و نيروى انتظامى ، ستادهاى رسيدگى به امور مساجد ، كانون هاى فرهنگى ـ هنرى مساجد ، نهاد رهبرى در دانشگاه ها ، شبكه هاى پخش سراسرى و استانى صدا و سيما ، مطبوعات ، امورتربيتى وزارت آموزش و پرورش ، تهيّه كنندگان تقويم و سررسيد و . . . نيز مى توانند از اين مجموعه در گراميداشت «روزها» بهره گيرند .

معيار گزينش آيات و روايات

در انتخاب آيات و روايات اين مجموعه، حتّى الامكان ، معيارهاى ذيل در نظر بوده است :
1 . عموم به آن نيازمند باشند ؛
2 . كوتاه ، گويا و كاربردى باشد ؛
3 . ناظر به يكى از مسائل اخلاقى ، عبادى ، اجتماعى ، تربيتى ، اقتصادى و . . . باشد . اميد به زندگى را افزايش دهد و مكارم اخلاقى و اصول انسانى را در جامعه تقويت كند ؛
4 . در بزرگداشت مناسبت ها بتوان از آنها سود جست ؛
5 . در ترجمه آيات و روايات سعى شده است تا نثر معيار رعايت شود .


آينه يادها
18

آنها بهره هاى بسيارى براى جامعه نهفته است . مجموعه حاضر نيز به همين منظور و با نيّت باشكوه برگزارشدن اين مناسبت ها ، تدوين يافته است . اين مجموعه تلاش مى كند تا با بهره گيرى از قرآن و عترت به برگزارى پربارتر اين مناسبت ها يارى رساند .
عنوان «مناسبت هاى شمسى و قمرى در آيات و روايات» براى اين مجموعه با اندكى تسامح برگزيده شده است ؛ چرا كه پاره اى از مناسبت ها ، همچون روز طبيعت ، روز بهداشت ، روز حمل و نقل و . . . ، كه در آيات و روايات به عنوان مناسبت به آنها اشاره نشده ، در اين مجموعه آمده است .
عنوان فوق به معناى انطباق كامل تمامى آيات و روايات با برخى مناسبت ها نيست . در برخى موارد ، كه انطباق كامل وجود ندارد ، مناسبت مى تواند يكى از مصاديق بعيد آيه و روايت قرار گيرد و از آن آيه و روايت مى توان در بزرگداشت آن روز سود جست .

پيشينه

انديشه تدوين چنين مجموعه اى به انتشار سالنامه حديثى نور ۱ باز مى گردد . يكى از ويژگى هاى اين سالنامه ، برخوردارى از احاديث متناسب با مناسبت هر روز بوده است . با انتشار چند دوره سالنامه ، مجموعه اى از احاديث مرتبط با مناسبت ها گرد آمد. به دليل زمان دار بودن سالنامه و نيز به دليل نيازى كه به تدوين چنين مجموعه اى احساس مى شد ، نسبت به گردآورى آيات و

1.سالنامه حديثي نور از سال ۱۳۷۸ ، هر سال با محتواي حديثي به منظور آشنايي علاقه مندان با فرهنگ و اطلاعات حديثي انتشار مي يابد و در دو دوره اخير ، سال ۸۰ و ۸۱ ، به دليل استقبال فراوان با شمارگان بيش از چهل هزار منتشر شده است .

  • نام منبع :
    آينه يادها
    موضوع :
    معارف
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1382
    نوبت چاپ :
    چهارم
    پیوند معرفی کتاب :
    http://www.hadith.net/post/45385
تعداد بازدید : 361145
صفحه از 318
پرینت  ارسال به