205
چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول

چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول
204

88 . محاربه و افساد فى الأرض در قرآن، حديث و فقه اسلامى، على رازينى، كارشناسى ارشد علوم جزايى و جرم شناسى، دانشگاه آزاد اسلامى تهران، استاد راهنما: دكتر عليرضا فيض، استاد مشاور: دكتر... صادقى، [بى تا]، 373 ص.

از آن جا كه قوانين مصوّب جمهورى اسلامى ايران در خصوص جرائم عليه امنيت، مشتمل بر برخى ابهامات و ناهماهنگى ها از جهت تعدد عناوين جرايم (از قبيل عناوين محاربه، افساد، بغى و مانند آن) و نيز روشن نبودن تعريف قانونى و دقيق اين عناوين، و روشن نبودن مجازات برخى از اين جرايم است و در سخنان فقها نيز نظريات مختلفى وجود دارد. يكى از زمينه هاى نيازمند به بحث، موضوع جرايم عليه امنيت است كه نگارنده، در چهار بخش، موضوع پايان نامه خود قرار داده است.
بخش اوّل كه در آن از كلّيات بحث مى شود، مشتمل بر دو موضوع كلّى است: جايگاه محاربه و افساد فى الأرض در قوانين جمهورى اسلامى ايران.
اين بخش، سه فصل دارد. فصل اوّل، درباره واژه «جُرم» و بررسى ريشه اى و اصطلاحى آن است كه آن را در مفهوم عرفى به معناى گناه و بِزِه گرفته اند و در قرآن نيز به الفاظ مختلفى در موارد متعدّد به كار رفته است برخى از واژه شناسان نيز تلاش نموده اند كه بين مفهوم گناه و بِزِه و مفهوم قطع، ارتباط و تناسبى قائل شوند. از جمله گفته اند چون گناه موجب قطع رحمت خداوند و يا بُريده شدن انسان از رحمت خداوند مى شود، از آن به جرم تعبير شده است كه البته خالى از تكليف نيست. در فصل دوم، واژه «امنيت» مورد بررسى قرار گرفته است و در فصل سوم، جايگاه جرايم عليه امنيت در حقوق جزا بررسى شده است.
بخش دوم، درباره محاربه، معناى لغوى و اصطلاحى محاربه، محاربه در قرآن، محاربه در روايات، محاربه از نظر فقهاى اهل سنّت و محاربه از نظر فقهاى شيعه است در اين بخش با اشاره به آياتى از سوره مائده، بقره و توبه، ضمن بحث و بررسى درباره شئون اخلاقى يهوديان و طرح و بيان فتنه گرى ها و اقدامات آنان عليه انبياى الهى، داستان فرزندان آدم (هابيل و قابيل) و نزاع و مخاصمه آن دو بر اثر حسد و كشته شدن هابيل به دست قابيل، مورد توجّه قرار گرفته و به دنبال آن از حكم الهى محاربه و كيفر آن بحث شده و قول برخى از مفسّران شيعه و اهل سنّت درباره اين آيات، مورد بررسى قرار گرفته است.
در قسمت بحث محاربه در احاديث پيامبر صلى الله عليه و آله و ائمه معصومان عليهم السلام نيز ضمن رجوع به كتب روايى اهل سنّت از قبيل صحاح سته و نيز كتب روايى شيعه مانند وسائل الشيعة، ده ها روايت در خصوص محاربه و مباحث مربوط به آن بيان شده و يك دسته بندى كلّى از اين احاديث به اين صورت عنوان شده كه چون قوانين جمهورى اسلامى ايران، طبق احكام و موازين شيعه به اجرا درمى آيد، لذا رواياتى كه از كتب شيعه
مورد استنادند، نقل و مورد بررسى قرار گرفته است.
محور بخش سوم، اِفساد فى الأرض است كه مشتمل بر چهار فصل با عناوين: معناى لغوى و اصطلاحى افساد، افساد در آيات قرآن و احاديث، افساد در كلمات فقهاى عامه و خاصّه، و رابطه محاربه و افساد فى الارض است.
در بخش چهارم نيز ساير عناوين مربوط به جرايم عليه امنيت در فقه، كه مشتمل بر چهار فصل به نام هاى: بغى، ارتداد، ارجاف و ساير مواردى است كه داراى كيفر اعدام است.
بخش پنجم نيز شامل عناوين مربوط به جرايم امنيت در حقوق موضوعه بررسى كرده كه مشتمل بر چهار فصل است: جرائم عليه امنيت داخى و خارجى، جرم سياسى و غيرسياسى، تروريسم و ساير موارد مهم از قبيل هواپيماربايى، آدم ربايى و بمب گذارى.
در بخش ششم، نگارنده به نتيجه گيرى از بحث ها پرداخته كه خود، سه فصل دارد: محاربه و افساد در قوانين جمهورى اسلامى ايران، محاربه و افساد در رويّه قضايى دهه اوّل انقلاب و بررسى برخى آراى قضات محاكم و شعب ديوان عالى قضايى كشور، و بحث فقهى حقوقى در مورد تعريف محارب و مفسد و نقد نظريات ارائه شده.

  • نام منبع :
    چکيده پايان نامه هاي حديثي جلد اول
    تعداد جلد :
    1
    ناشر :
    سازمان چاپ و نشر دارالحدیث
    محل نشر :
    قم
    تاریخ انتشار :
    1383
    نوبت چاپ :
    اوّل
تعداد بازدید : 255975
صفحه از 246
پرینت  ارسال به