قبول حق از همه اما تحصیل دانش از شخص صالح

پرسش :

چگونه است که برخی احادیث می گویند که حق را از همه بپذیر اما برخی دیگر برای آموزگار شرایطی را در نظر گرفته اند؟



پاسخ :

در احاديث بر قبول حق وتلقى حكمت و علم از هر كس ـ حتى مشركان ـ تأكيد شده است؛ در حالى كه احاديثی دیگر براى معلّم شرايطى بيان کرده اند . در جمع ميان اين احاديث بايد گفت قبول حق از هر كس ، منافاتى با انتخاب معلّم صالح ندارد؛ زيرا پذيرش حق شرط ندارد ، امّا انتخاب معلّم رسمى داراى شرط است . بايد توجه داشت كه روحيه معلّم واخلاقش در تربيت وپرورش متعلّم نقش اساسى دارد . از اين رو معلّم بايد متخلّق به اخلاق حسنه باشد؛ زيرا آموزش با پرورش همراه است . افزون بر اينكه اگر معلّم ناصالح بوده وعامل به علم خود نباشد ، ممكن است در لابلاى مطالب صحيح ، مطالب نادرست را نيز القا كند ومتعلّم متوجه اين كار او نشود و يا حتى آنگاه كه مطلب درستى را القا مى كند كه خود بدان عامل نيست ، اين حالت به متعلّم نيز سرايت خواهد كرد ؛ در حالى كه اين آفات در تعلّم موردى و پذيرش حقّ از فرد ناصالحى كه سمت معلّم رسمى را ندارد ، در ميان نيست.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت