تاريخ : پنج شنبه 1396/1/17 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 57339
ادعای آمریکا مبنی بر رعایت حقوق بشر دروغی بیش نیست

ادعای آمریکا مبنی بر رعایت حقوق بشر دروغی بیش نیست

آیت‌الله محمدی ری شهری با بیان اینکه عقل آدمی مهمترین معیار در تشخیص حق و باطل است، گفت: براساس حکم عقل ادعای آمریکا مبنی بر رعایت حقوق بشر دروغی بیش نیست.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا،آیت‌الله محمد محمدی ری شهرینماینده مجلس خبرگان رهبری و تولیت آستان مقدسحضرت عبدالعظیم حسنی(ع)، در نخستین جلسه درس خارج فقه سال ۹۶ که در مدرسه علمیه همین آستان مقدس برگزار شد، گفت: در فرازی از دعای نورانی مکارم الاخلاق امام سجاد(ع) از خداوند مسالت می‌کند که بارالها، مرا یاری کن در گفتن سخن حق هر چند سنگین و گران باشد.
نماینده مجلس خبرگان رهبری در تبیین اینکه انسان باید در همه لحظات سخن حق بگوید حتی اگر آن کلام سخت و گران باشد، بیان داشت:
اکثر مردم هنگام سخن گفتن ادعای حقگویی می‌کنند و کمتر شخصی پیدا می‌شود که بگوید کلام من حق نیست و باطل است بنابراین بسیاری از افراد نظریات خودشان را اعم از فردی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی حق می‌پندارند.
آیت‌الله محمدی ری شهری در پاسخ به این پرسش که انسان از کجا می‌تواند به حق گویی و باطل گویی افراد پی ببرد، ابراز کرد:
در مسائل سیاسی، امروز ایران و آمریکا هر دو مدعی رعایت حقوق بشر هستند و هر یک ادعای دیگری را مورد تکذیب قرار می‌دهند.
تولیت آستان مقدس حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) ادامه داد:
انسان زمانی می‌فهمد که کدام فرد و یا گروه سخن حق می‌گوید که به معیار حق اشراف داشته باشد امروز گروه تکفیری داعش به تصور اینکه عملشان حق است آن جنایات ظالمانه را انجام می‌دهند در حالی که ادعای آنان باطل و راهشان غلط است.
رییس دانشکده علوم حدیث با استناد به روایات ائمه معصومین(ع) در زمینه چگونگی و معیار تشخیص حق و باطل، اضافه کرد:
عقل آدمی مهمترین معیار در تشخیص حق و باطل است امام هادی(ع) فرمودند: اگر انسان عقل خویش را حاکم کند حق و باطل را تمییز می‎دهد؛ امروز اگر مردم براساس حکم عقلشان نسبت به جنایات داعش قضاوت کنند باطل بودن آنان محرز می‌شود.
این مفسر قرآن کریم در پایان خاطرنشان کرد:
امروز آمریکا که خود مدعی حمایت از حقوق بشر است خود نیز می‌داند ادعایش دروغی بیش نیست بنابراین عقل یکی از معیارهای اساسی در تشخیص حق و باطل است

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :