تاريخ : دوشنبه 1396/1/21
کد خبر: 57397

دو جلد از موسوعه اعتكاف منتشر شد

جلدهای اول و دوم «موسوعة الاعتكاف» اثر محمدامين پورامينی از سوی مركز فقهی ائمه اطهار(ع) قم منتشر شد. اين اثر نگاهی به سنت اعتكاف دارد.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) «موسوعة الاعتكاف» پس از چندين سال پژوهش، گردآوری و سامان يافته است. حدود ۲۵۰ صفحه از جلد نخست اين مجموعه اختصاص به مباحث قرآنی پيرامون اعتكاف دارد كه بر محور سخنان ۷۰ نفر از مفسران قرآنی اعم از شيعه و سنی تنظيم شده است. مولف نیز نقطه‌نظرات توضيحی يا نقدی خود را درباره مباحث مطرح کرده است.
فصل دوم كتاب، مجموعه روايات اعتكاف را شامل می‌شود كه با نگاهی فراگير مجموعه روايی شيعه و سنی را در رابطه با موضوع گردآوردی کرده است. اين فصل نيمه دوم جلد اول و تمام جلد دوم را مجموعا در ۷۵۶ صفحه تشكيل می‌دهد. در ابتدای هر موضوع ابتدا روايات شيعه و پس از آن روايات اهل سنت آمده است. مؤلف در اين فصل نيز به شرح و توضيح و يا نقد و بررسی برخی مطالب پرداخته است.
فضيلت و ثواب اعتكاف، اعتكاف يادگار سنت نبوی، فضيلت اعتكاف در ماه رمضان، فضيلت اعتكاف دهه آخر ماه رمضان، اعتكاف راهی برای درک شب قدر، فضيلت اعتكاف در ماه حرام(مثل ماه رجب)، كارهايی كه اجر اعتكاف دارد، آداب اعتكاف و اعتكاف پيامبران، برخی از عناوين فصل دوم در جلد نخست کتاب است.
اعتكاف رسول خدا(ص)، زمان، مدت، مكان و چگونگی اعتكاف پيامبر(ص)، توجه به بهداشت و تميزی، ترغيب مردم به درک شب قدر، پند معتكفان، اعتكاف امامان(امير مؤمنان(ع)، امام حسن(ع) و امام حسين(ع))، اعتكاف اصحاب و برخی همسران رسول خدا(ص) و تابعان، از موضوعات مطرح شده مربوط به فصل دوم در جلد دوم کتاب هستند.
تفصيل مباحث فقهی و ذكر آراء و فتاوای فقيهان هفت مذهب اسلامی پيرامون موضوعات اعتكاف (به گونه مقارنه‌ای) و مباحث تاريخی و اخلاقی آن در جلدهای بعدی اين مجموعه منتشر خواهد شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :