حاشية الصحيفة السجادية - صفحه 284

نشده است.
يك نسخه ديگر مورخ 899 ق در كتاب خانه آية اللّه مرعشى با ترجمه زير سطور نگهدارى مى شود كه درباره تاريخ آن ترديد دارم. آن گونه كه به هنگام رؤيت به نظرم آمد متعلق به سده 11 و 12 ق است و ترجمه هم متأخر است. ۱ احتمالاً رقم نسخه اى كه از آن كتابت صورت گرفته را در اين نسخه هم وارد كرده اند و بعدا ترجمه را بدان افزوده اند.

3. دوره رواج عام (از حدود 1020ق به بعد)

گسترش صحيفه سجاديه در ميان عموم شيعيان ، مرهون تلاش هاى علّامه بزرگ محمدتقى بن مقصودعلى مجلسى (1070ق) است . فعاليت هاى دامنه دار مجلسى و تكاپوى صحيفه دانى او در پى رؤياى صادقه اى بود كه مجلسى اوّل در خواب به حضور حضرت صاحب الزمان عليه السلام شرفياب شد و صحيفه سجاديه را از ايشان گرفت و بعد از آن در مدت زمانى حدود 50 سال بيشتر عمر علمى خود را بر سر تصحيح و ترويج آن گذاشت. ۲
خود مجلسى در چندين كتاب و اجازه اش اين رؤيا را گزارش كرده است. از ميان آنها مفصل ترينشان در روضة المتقين به هنگام معرفى متوكل بن عمير بن متوكل، راوى صحيفه، است:
در اوايل بلوغ در مقام مَرضات خداى تعالى بودم و در طلب خشنودى اش مى كوشيدم و جز به ياد خداى تعالى مرا قرار نبود تا

1.همان ترجمه اى كه احتمالاً از آنِ آقا حسين خوانسارى (۱۰۹۸ق) است و آن را در نسخه هاى خطى شروح و ترجمه هاى صحيفه سجاديّه، ص ۴۵ـ۴۷ معرفى كرده ام.

2.پسر بزرگوار او محمدباقر حشر و نشر پدرش با صحيفه را حدود ۵۰ سال مى داند كه با توجه به وفات محمدتقى در ۱۰۷۰ق، آغاز فعاليت هاى او درباره صحيفه و تكاپوى به دست آوردن آن به سال هاى آغازين جوانى اش (ح ۱۰۲۰ق) باز مى گردد. ر . ك: الفرائد الطريفة في شرح الصحيفة الشريفة، تحقيق: سيد مهدى رجايى، اصفهان، مكتبة العلامة المجلسي، ۱۴۰۷ق، ص ۵.

صفحه از 564