علامه طباطبايي رحمه الله و حديث - صفحه 23

علامه طباطبايي رحمه الله و حديث ۱

مقدمه:

دست توفيق، حجة الاسلام و المسلمين دکتر احمد احمدي را مهمان و سخنران ويژه مراسم بزرگداشت علامه طباطبايي رحمه الله مفسّر بزرگ قرآن و فيلسوف ژرفانديش دنياي اسلام کرد. ايشان در کمال بزرگواري و عليرغم کمبود فرصت، دعوت دانشکده علوم حديث را پذيرا شدند و افزون بر ارائه سخنراني، پرسشهاي دانشجويان گرامي را نيز به پاسخ نشستند. مطالب آمده در اين سخنراني و نيز پرسش و پاسخها، بس مهم و درخور توجّه است؛ زيرا استاد احمدي در هر دو عرصه عقل و نقل، تا آخرين مدارج متداول علمي در حوزههاي ديني و دانشگاهي پيش رفته و سالهاي متمادي است که در هر دو عرصه به تدريس در عاليترين سطوح آموزش اشتغال دارد. اين استاد کهنسال (متولد1312) که در هشتمين دهه عمر خود قرار دارد، دهها سال در محضر عالمان بزرگ ديني، مانند آيت الله بروجردي رحمه الله، محقق داماد رحمه الله، مشکيني رحمه الله، امام خميني رحمه الله، علوم نقلي را فراگرفته و نزديک به پانزده سال نيز در محضر پرفيض علامه طباطبايي رحمه الله، به جدّ و جهد، به فراگيري فلسفه، تفسير و حديث پرداخته است.
دکتر احمدي، دکتراي فلسفه غرب را نيز در اندوختههاي خود دارد و از سال 1352 هجري تاکنون عضو هيأت علمي دانشگاه تهران است. او، بيش از پنجاه مقاله دارد و چندين کتاب را تأليف و ترجمه کرده است. نقد تفکر فلسفي غرب و اصول و روشهاي تربيت در اسلام، از جمله نوشتههاي ايشان است. داشتن انديشههاي فلسفي در کنار تعبّد به متون ديني و به خاطر سپاري صدها بيت اشعار فارسي و خيالپردازيهاي ظريفانه در کنار تفکّر منطقي، نشاندهنده سريان روح موّاج و زيباي علامه طباطبايي رحمه الله در شاگردان ممتاز ايشان است.

1.. متن کامل سخنراني حجت‌الاسلام والمسلمين دکتر احمد احمدي، رياست محترم سازمان سمت و از شاگردان فلسفه، حديث و تفسير علامه طباطبايي، در دانشکده علوم حديث قم، به مناسبت سالگرد درگذشت علامهطباطبايي رحمه الله (۲۳ آبان۱۳۸۷).

صفحه از 38