بزرگداشت غدیر از سوی امام رضا(ع)

پرسش :

آیا امام رضا(ع) عید غدیر را گرامی می داشت؟



پاسخ :

بزرگداشت غدیر به مثابه یکی از اعیاد مهم شیعه، از تلاشهای امام هشتم به شمار می رود. آن حضرت همراه با خادمان منزل در روز هجدهم ذیحجه با لباسهایی نو و زیبا در منزل می نشست و منتظر حضور شیعیان بود. شیعیان نیز برای شادباش در مجلس رضوی شرکت می کردند.گاهی بعضی از شیعیان را نیز امام برای افطار دعوت می کرد.

در روزهای عید غدیر امام در یک سخنرانی برخی از ابعاد این روز را برای مخاطبان بیان می داشت. در پایان جلسه نیز امام هدایایی ـ نظیر غذا، لباس، انگشتر، كفش و... ـ را به حاضران و حتی برای خانواده های آنها اهدا می کرد.

امام در یکی از این جلسات به احمد بن محمد بزنطی، یار صمیمی خویش که در عراق زندگی می کرد، فرمود: اى ابن ابى نصر! روز غدیر، هر كجا بودى، نزد مزار امیر مؤمنان حاضر شو، كه خداوند در این روز، گناهان شصت ساله هر مرد و زن باایمان و مسلمان را مى آمرزد و دو برابر كسانى كه در ماه رمضان و شب قدر و شب عید فطر از آتش رهانیده، آزاد مى سازد و انفاق یک درهم در آن روز به برادران حق آشناى خود، برابر هزار درهم در روزهاى دیگر است. پس در این روز، به برادرانت احسان كن و هر مرد و زن باایمان را در آن، خوش حال كن.[۱]


[۱]. تهذيب الأحكام: ج۶ ص۲۴ ح۵۲، مصباح المتهجد ص۷۵۲.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت