امامت حضرت مهدی(ع) در خردسالی

پرسش :

چگونه امام مهدی(ع) در خردسالی به امامت رسیده است؟



پاسخ :

در آموزه های اعتقادی شیعی، امامت در خردسالی، امری مسلّم است، چنان که امام جواد(ع) و امام هادی(ع) در هشت سالگی و امام مهدی(ع) در پنج سالگی به امامت رسیده اند.

شیخ مفید در کتاب الفصول المختارة پس از آن که به امامت رسیدن امام مهدی(ع) را در کودکی بیان کرده، می نویسد:

عالمان شیعه عقیده دارند که پدر امام مهدی(ع) از دنیا نرفت تا این که خداوند، عقل مهدی را کامل کرد و به او حکمت و فصل الخطاب آموخت و او را با این ویژگی ها از سایر انسان ها ممتاز ساخت؛ چرا که او خاتم حجّت ها و جانشین اولیا و بر پا دارنده دوران است. آنان برای درستی این نظریه به دلیل عقلی استناد جسته اند؛ زیرا این امر از نگاه عقل، امری محال نیست و قدرت، بِدان تعلّق می گیرد. آنان همچنین به سخن خداوند در داستان عیسی: ﴿ و در گهواره با مردم سخن می گفت﴾[۱]و داستان یحیی: ﴿ و در کودکی به او حکمت دادیم﴾[۲]استدلال کرده اند.

شیخ مفید در این عبارت، از یک سو امکان عقلی رهبری الهی در کودکی را مطرح می سازد و این که عقل، آن را محال نمی داند و از دیگر سو، تحقّق آن را طبق خبر دادن قرآن بیان می کند که در تاریخ انبیای الهی، دو پیامبر (یحیی(ع) و عیسی(ع)) در کودکی به مقام نبوّت رسیده اند.

درباره امام مهدی(ع) نیز ادلّه اثبات اصل مهدویت و ادلّه اثبات ولادت ایشان، تحقّق امامت آن حضرت را در خردسالی نتیجه می دهند.[۳]


[۱]. آل عمران: آیه ۴۶.

[۲]. مریم: آیه ۱۲.

[۳]. ر.ک: دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۳ ص ۴۱ ـ ۴۴.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت