تاريخ : شنبه 1396/2/9 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 58725
ضرورت اجتهاد در روایات طبی

ضرورت اجتهاد در روایات طبی

حجت الاسلام محمدیان با تأکید بر ضرورت تفقه و اجتهاد در روایات طبی، گفت: این را باید از مجموعه های حوزوی مطالبه کرد که همان کاری را که در زمینه های عبادی اقتصادی و غیره انجام می دهند روی روایات طبی نیز انجام دهند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در مشهد، حجت الاسلام محمد محمدیان، رییس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاهها در همایش نظام سلامت در اسلام، با تقدیر از گامهای خوبی که در زمینه طب سنتی برداشته شده است، از تنزل مجموعه طب سنتی در وزارت بهداشت، گفت: پیش از این معاونت طب سنتی وجود داشت و گرچه اکنون نیز حمایتها کم نشده اما این مهم باید جایگاه خود را داشته باشد.

وی با گرامیداشت یاد استاد محمدمهدی اصفهانی و تلاشهای وی در زمینه احیای طب سنتی، تصریح کرد: نیاز ما به طب سنتی یک نیاز واقعی است و اگر درست پاسخ داده نشود سوء استفاده های جبران ناپذیری را در پی خواهد داشت.

وزارت بهداشت آنگونه که باید به نیاز جامعه در زمینه طب سنتی پاسخگو نبوده است

حجت الاسلام والمسلمین محمدیان ادامه داد: هنوز آن مقدار که نیاز جامعه است، وزارت بهداشت در این بخش پاسخگو نبوده و ساماندهی مجموعه های فعال در طب سنتی همت بیشتری را می طلبد.

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها یادآور شد: مهم تر از این مسأله، بومی سازی و اسلامی سازی طب سنتی است؛ اینکه عده ای تلاش می کنند نسخه های اسلامی ارائه دهند، حساسیت بیشتری را می طلبد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کسی بگوید در اسلام بحثی از طب نبوده، شناختی از اسلام ندارد؛ امکان ندارد این همه روایات طبی در اسلام جعلی باشد، بنابراین قطعا اسلام در طب، صاحب نظر است اما آنگونه که باید روی آن کار نشده است.

ضرورت تفقه و اجتهاد در روایات طبی

حجت الاسلام محمدیان با تأکید بر ضرورت تفقه و اجتهاد در روایات طبی، گفت: این را باید از مجموعه‌های حوزوی مطالبه کرد که همان کاری را که در زمینه های عبادی اقتصادی و غیره انجام می دهند روی روایات طبی نیز انجام دهند.

پیشنهاد امضای تفاهم نامه میان وزارت بهداشت و حوزه های علمیه جهت ساماندهی طب سنتی اسلامی

رییس نهاد نمایندگی رهبری در دانشگاه ها به وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی پیشنهاد کرد با مدیریت حوزه علمیه تفاهم نامه ای جهت استانداردسازی و ساماندهی فعالان طب اسلامی امضا کنند تا هر کسی هر چیزی را به اسلام نسبت ندهد.

وی با اشاره به تشکیل مجموعه علم و دین در دانشگاه علوم پزشکی قم، آن را گامی مقدماتی و نقطه امید در ساماندهی طب اسلامی دانست و افزود: استعدادهای طبی که در حوزه وجود دارد باید استفاده شود چنانکه در گذشته مطالعه دروس و کتب طبی در حوزه مرسوم بود.

حجت الاسلام محمدیان تأکید کرد: حوزه های علمیه باید به صورت اجتهادی وارد این روایات شوند؛ تشخیص اینکه امام معصوم این روایات را به صورت خاص یا عام فرموده کار آسانی نیست و امروزه جز از راه تجربه و عمومیت دادن شاید راه دیگری برای آن نباشد

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :