تاريخ : شنبه 1396/2/16 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 58820
کارگاه تخصصی غدیر پژوهی ویژه تربیت استاد برگزار شد

کارگاه تخصصی غدیر پژوهی ویژه تربیت استاد برگزار شد

کارگاه تخصصی غدیر پژوهی ویژه تربیت استاد با مضوع«بحث امامان ۱۲ گانه در روایت اهل شیعه و سنی» با حضور دانش پژوهان این رشته روز جمعه در مدرسه عالی دارالشفاء برگزار شد.

به گزارش خبرنگار خبر گزاری«حوزه» مرتضی سراعی در این کارگاه تخصصی به بحث امامان ۱۲ گانه در روایت اهل شیعه و سنی اشاره کرد و آن رایکی از مهمترین موضوعات در روایات دانست.

این پژوهشگر افزود: بنیان و اساس امامت مانند نبوت، الهی بوده و  برای اثبات تعداد، نام و صفات ائمه(ع) روایات متعدی بیان شده است، این احادیث ارائه شده چون متواتر نقل شده اند به همین دلیل از نظر سندی ایرادی ندارد و  نیازی به بررسی سندی نیست.

این محقق عنوان کرد:  این احادیث از  اهمیت و کم نظیری خاصی برخوردار می باشند؛ در نگاه کلی انعکاس آن در منابع اسلامی به این نتیجه خواهیم رسید  این احادیث به دو عنوان کلی حاوی نام امامان(ع) و صفات  قابل تقسیم است.

وی ابرازداشت: درطرق و اسناد احادیث نام همه امامان بسیار زیاد آمده و در میان روایات صحیح متعددی نیز وجود دارد و در نتیجه این احادیث در ارائه نام ائمه(ع) متواتر است و بحث  جدی احادیث حاوی نام امامان(ع) منحصر درمنابع شیعی نیست؛ بلکه در منابع مهم اهل سنت مانند کتاب مناقب خوارزمی و ... بیان شده است.

سراعی بیان داشت: در کتابها و منابع قابل توجهی ازاهل سنت به وسیله علمای آنها اشاره شده که همگی این افراد مقام جانشینی و خلافت پیامبر(ص) را برخوردار می باشند؛ از جمله خصوصیات این جانشینان،  امامت و پیشوایی و سرپرستی امت اسلامی است؛ درحدیثی از پیامبر(ص) آمده« این امت ۱۲ قیّم خواهد داشت»؛ این روایت از ابویعلی موصولی از رسول خدا (ص)نقل شده است.

این پژوهشگر افزود: ویژگی دیگر امامان، امیری آنان برمردم و صاحب ولایت است که همگی صالح می باشند و تمامی زمین ها برای آنان گشوده می شود.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :