امکان دیدار با امام مهدی(ع)

پرسش :

آیا دیدار با امام مهدی(ع) در دوره غیبت کبرا امکان پذیر است؟



پاسخ :

با توجّه به عدم تفاوت ماهوی امام مهدی(ع) با دیگر امامان(ع) در داشتن پیکر انسانی و هیئت بشری، دیدن امام مهدی (ع) از نظر عقلی، به آسانی قابل اثبات است، چنان که هیچ یک از امامانِ پیشین و نه خودِ امام مهدی(ع) و نه نایبان خاصّ ایشان، مدّعی تغییر ماهوی و یا صعود آسمانی ایشان نشده اند؛ بلکه امام مهدی(ع) را به حضرت نوح و حضرت یوسف و نه حضرت عیسی تشبیه کرده اند.

افزون بر این، هیچ یک از عالمان بزرگ و مؤلّفان مشهور شیعه مانند: شیخ صدوق، شیخ مفید، شیخ طوسی ـ که در فزونی عقل و درایتشان تردیدی نیست ـ ، دیدار با امام مهدی(ع) را محال ندانسته و برخی حتّی در کتاب های خود، فصلی را برای نام بردن از دیدار کنندگان گشوده و یا به ممکن بودن آن تصریح کرده اند و این، به روشنی، ممکن بودن آن را از نظر عقل نشان می دهد.

از سوی دیگر، احادیث فراوانی در دست داریم که دعاها و اعمالی را برای تشرّف به خدمت امام مهدی(ع) و دیدار با ایشان توصیه می کنند. این احادیث، به روشنی بر امکان دیدن امام(ع)، دلالت دارند؛ زیرا معقول نیست که پیشوایان دین که خود سرآمد خردورزان اند، به امری ناممکن، ترغیب کنند و برایش راهکار ارائه دهند. متن برخى از این دعاها و اعمال، در کتاب های حدیثی آمده اند. برای نمونه از امام صادق(ع) نقل شده است که: هر کس این دعا را پس از هر نماز واجب بخواند، امام «م ح م د بن حسن» ـ که سلام بر او و پدرانش باد ـ را در بیدارى یا خواب مى بیند:

بِسمِ الله الرَّحمنِ الرَّحیمِ. اللّٰهُمَّ بَلِّغ مَولانا صاحِبَ الزَّمانِ أینَما کانَ وَ حَیثُما کانَ، مِن مَشارِقِ الأَرضِ وَ مَغارِبِها، سَهلِها وَ جَبَلِها، عَنّی وَ عَن والِدَىَّ وَ عَن وُلدى وَ إخوانى التَّحِیةَ وَ السَّلامَ....[۱]


[۱]. ر.ک: دانش نامه امام مهدی(ع) بر پایه قرآن، حدیث و تاریخ: ج ۵ ص ۱۷۹ ـ ۱۸۱.



بخش پاسخ گویی پایگاه حدیث نت