مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : المعجم الکبیر ـ منبع عاشوراپژوهی
ناشر : دار احیاء التراث العربی
نوبت چاپ : دوم
تعداد جلد : 20
قطع : وزیری
زبان : عربی
جستجو در Lib.ir

المعجم الکبیر ـ منبع عاشوراپژوهی

بخشی از کتاب معجم کبیر اختصاص دارد به بیان شرح حال امام حسین(ع) و واقعه عاشورا

منبع: دانشنامه امام حسین(ع)، ج ۱، ص ۶۵

ابو القاسم سلیمان بن احمد بن ایوب شامی طَبَرانی (۲۶۰ ـ ۳۶۰ ق)، از محدّثان بزرگ اهل سنّت و مؤلّف چند کتاب حدیثی گسترده مانند: المعجم الکبیر، المعجم الأوسط و المعجم الصغیر است. او بسیار مسافرت کرد و در طول عمر دراز خود، فراوان حدیث شنید و نوشت. او استادان فراوانی داشت و به محدّثان بسیاری، مانند ابو نعیم اصفهانی (مؤلّف حلیة الأولیاء) حدیث آموخت.

طبرانی در المعجم الکبیر خود، نام، شرح حال و روایات صحابه پیامبر(ص) را بر حسب حروف الفبا آورده و در باب «الحاء»، به نام، شمایل، فضایل و احادیث امام حسین(ع) پرداخته است. پیشگویی شهادت امام حسین(ع) به وسیله پیامبر خدا(ص)، وقایع مرتبط با تربت حسین(ع)، کشته شدگان کربلا، ذکر قاتلان امام حسین(ع)، وقایع شگفت پس از قیام و نیز بخشی از احادیث امام حسین(ع) به روایت امام زین العابدین(ع) و برخی مطالب دیگر، همه در این بخش آمده اند.

طبرانی در گزارش خود، به شیوه محدّثان، همه گزارش ها را با سلسله سند خود، نقل می کند. از این رو آنها را قابل استناد و بررسی ساخته است. حجم گزارش های طبرانی در موضوع بحث ما، چندان زیاد نیست و تنها حدود صد و پنجاه روایت است. این روایات، در کتاب مستقلّی با نام نه چندان منطبق مقتل الحسین (به تحقیق محمّد شجاع ضیف اللّه ) و نیز در فصلی از کتابِ الحسین و السنّة (به وسیله سید عبد العزیز طباطبایی) به چاپ رسیده است.