مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : نشان سرخ
پديدآورنده : غلامرضا آبروی
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1396ش
تعداد صفحه : 132
قطع : رقعی
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

نشان سرخ

مجموعه ده داستان دینی

این اثر ارزنده، رمانی است از زندگی ابودجانه انصاری از اصحاب پیامبر اکرم (ص) به قلم نویسنده صاحب نام آقای غلامرضا آبروی.

نشان سرخ نخستین رمان منتشر شده از سوی معاونت فرهنگی  وهنری دارالحدیث است که در قالب مجموعه آثار ویژه نوجوانان در نظر گرفته شده است.

تاکنون چند اثر دیگر نیز برای مخاطب نوجوان به همت همین انتشارات نشر یافته که صبح خوش آواز یکی از آنهاست. کتاب «صبح خوش آواز»، نوشته تقی متقی به کوشش معاونت فرهنگی هنری مؤسسه دارالحدیث تهیه و منتشر شده است که در هجدهمین همایش کتاب سال حوزه، به عنوان اثر شایسته تحسین معرفی شد.

آشنایی با ابودجانه

ابو دجانه قبل از بعثت در طایفه بنی سلیم از قبیله خزرج در شهر یثرب (مدینه امروزی) به دنیا آمد. در سال ۱۲ بعثت در پیمان عقبه دوم با پیامبر بیعت کرد و از یثربی‌های پیشگام در اسلام بود. او در یثرب همراه سعد بن معاذ به مبارزه با بت پرستی برخاست و بت‌های قبیله بنی ساعده را در هم کوبید. بعد از هجرت پیامبر به مدینه، هنگام مراسم برادری اسلامی، پیامبر بین او و عتبه بن غزوان پیمان برادری استوار کرد.

ابو دجانه در همه جنگ‌های زمان پیامبر شرکت کرد و از دلیران جنگ به شمار می‌آمد و در هنگام جنگ‌ها دستمالی (عصابه) سرخ بر سر می‌بست و به عنوان ضرب‌المثل فرود آمدن مرگ شده بود.

پس از پیروزی مسلمانان بر یهودیان بنی نضیر، پیامبر اموال آنها را تنها بین مهاجران قسمت کرد و به انصار چیزی نبخشید، به جز به ابو دجانه و سهل بن حنیف که فقیر بودند. در جنگ احد علی بن ابی طالب و ابو دجانه تنها کسانی بودند که بعد از فرار کردن مسلمانان همراه پیامبر ماندند و از او دفاع کردند که آیه ۱۵۲ سوره آل عمران در مورد این سخن می‌گوید.

در این جنگ پیامبر(ص) شمشیری به او بخشید، که ابو دجانه آنقدر با این شمشیر جنگ کرد که تیغه‌اش خم شد. بر اساس روایات شیعه، با اینکه پیامبر(ص) در جنگ احد بیعتش را از ابو دجانه برداشت و به او اجازه ترک صحنه جنگ داد، اما او دفاع از پیامبر(ص) را رها نکرد و با پیامبر بیعت کرد که تا سر حد مرگ بجنگد.