تاريخ : سه شنبه 1396/3/23 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 59587
تهی شدن از دین و اخلاق یعنی دنبال نکردن خطِ امام و رهبری

تهی شدن از دین و اخلاق یعنی دنبال نکردن خطِ امام و رهبری

حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا گفت: اگر از دین و اخلاق تهی باشیم مسیر انقلاب و خط فکر امام فقید و رهبری معظم را دنبال نکردیم، لذا باید نقطه ثقل توجه دولتمردان جامعه، به سوی دینداری و اخلاق جامعه باشد.

حجت‌الاسلام و المسلمین «محمدتقی سبحانی‌نیا»معاون فرهنگی و هنری و مدیرعاملانتشارات دارالحدیثدر گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا با بیان اینکه یکی از نیازمندی‌های فوری جامعه ما توجه به اخلاق و دینداری است، اظهار کرد: ضعف اخلاق از یک سو و سست شدن تعهدات دینی و باورهای اعتقادی از سویی دیگر به ویژه در نسل جدید، نظام جمهوری اسلامی را که بر پایه استقلال و اسلامی استوار و خون صدها هزار شهید آن را آبیاری کرده است، با چالشی بزرگ در حال و آینده روبرو خواهد کرد.

وی افزود: این امر ایجاب می‌کند نقطه ثقل توجه دولتمردان جامعه به سوی دینداری و اخلاق جامعه باشد، زیرا برفرض رشد و توسعه اگر از دین و اخلاق تهی باشیم مسیر انقلاب و خط فکر امام فقید و رهبری معظم را دنبال نکردیم و حداکثر همانند یکی از کشورهای توسعه‌یافته خواهیم شد که آسیب‌های اجتماعی و اخلاقی در آن موجب از هم پاشیدگی کانون خانواده و ارزش‌های اخلاقی و انسانی شده است.

استادیار دانشگاه قرآن و حدیث یادآور شد: نمی‌خواهیم توسعه‌یافتۀ منهای دین باشیم. افتخار ما هنگامی است که ثابت کنیم اسلام عزیز پیشرفت و توسعه را با اخلاق و دیانت همراه کرده است و سعادت دنیا و آخرت را برای امت خود تضمین می‌کند. اکنون پرسش این است که آیا دولتمردان ما توانسته‌اند در این مهم آنگونه که باید موفق باشند؟ آیا می‌توانیم در برابر پرسش آیندگان سربلند باشیم اگر بپرسند:  تا چه میزان توانستید دین را در جامعه پیاده و اقشار مختلف جامعه را با آن همراه کنید؟

حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا خاطرنشان کرد: به یقین می‌دانیم که کشور ما دشمنان بسیار داشته و دارد و آنان عزمشان را جزم کردند تا از طریق فرهنگی ما را به زمین زده و بدون جنگ نظامی ما را به سوی آنچه خود می‌خواهند سوق دهند، بنابراین مقابله با تهاجم فرهنگی همه جانبه، فراگیر، متنوع و جذاب برای اقشار مختلف به ویژه جوانان کار بسیار دشوار و طاقت‌فرسایی است و درایت و تعهد و خستگی‌ناپذیری مسئولان و هوشیاری مردم را می‌طلبد. بدیهی است برای موفقیت در این مبارزه نفس‌گیر باید بسترهای مناسب آن نیز فراهم شود. یکی از لوازم موفقیت در مجاهده فرهنگی وجود زیرساخت‌های مورد نیاز برای این امر است.

معاون فرهنگی و هنری مؤسسۀ دارالحدیث با بیان اینکه وجود سازمان‌ها و نهادهای متعدد فرهنگی و دینی نقش بسزایی در این مبارزه برعهده دارند، تأکید کرد: این تعدد و تنوع سازمان‌ها از یک سو، و هماهنگ و همسو نبودن برخی از آنها از سویی دیگر، و بالاخره عدم نظارت یا پاسخگویی مناسب در خصوص میزان تحقق اهداف و درستی برنامه‌ها از طرف دیگر موجب شده تا موفقیت در عرصه دین و اخلاق و نیز در عرصه آرمان‌های انقلاب اسلامی آنگونه که باید نباشد و هر از چند گاه یکبار در رسانه‌ها زمزمه گله و شکایت مسئولان یا مردم از بودجه‌های فرهنگی بسیار و خروجی و تأثیرگذاری کم به گوش رسد.

وی خاطرنشان کرد: به نظر می‌رسد اکنون که زمزمه تفکیک چند وزارتخانه از گوشه و کنار به گوش می‌رسد و تفکیک وزارت راه از مسکن، ورزش از جوانان و صنعت و معدن از بازرگانی بر سر زبان‌ها افتاده است، بد نیست یک تفکیک دیگر نیز مورد توجه قرار گرفته و فرهنگ و هنر از اخلاق و دیانت جدا شود و برای هر یک، وزارتخانه‌­ای مستقل در نظر گرفته شود تا از یک سو وزارت فرهنگ و هنر از برخی پارادکس‌ها و چالش‌ها رهایی یابد و سنخیت مسئولیت در وظایفش سامان یابد و هم امر اخلاق و دیانت که رکن رکین انقلاب اسلامی است، متکفلی بیاید که به صورت تمام و کمال مسئولین امر اخلاق و دیانت را بر عهده داشته باشد و تمام سازمانها و نهادهای مرتبط با دین، جامعه را در ذیل یک مدیریت جمع کند و وظایفشان را سامان دهد. البته از همه مهم‌تر با تأسیس این وزارت‌خانه امکان سنجش میزان موفقیت و نیز نظارت و بازخواست در مورد کوتاهی‌ها و عدم موفقیت‌ها فراهم آید.

حجت‌الاسلام و المسلمین سبحانی‌نیا افزود: بی شک تفکیک این دو نوع مسئولیت برای حفظ و بقا نظام اخلاقی و اسلامی جمهوری اسلامی بسیار بیشتر از تفکیک وزارت خانه‌های یاد شده از ضرورت و اهمیت برخوردار است و دیر یا زود مسئولان امر به لزوم آن پی خواهند برد. پس ای کاش پیش از آنکه خیلی دیر شود این امر تحقق یابد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :