عنوان مجله : مطالعات تاريخ اسلام
دوره انتشار : فصلنامه
هیئت تحریریه : شادروان دكتر صادق آيينه وند، دكتر ابوالقاسم اجتهادي، دكتر احسان اشراقي، دكتر محمد تقي امامي، دكتر ابراهيم بيضون، دكتر احمدرضا خضري، دكتر غلامحسين زرگري نژاد، دكتر حسين قرچانلو، شادروان دكتر محمدحسن گنجي، دكتر فتح الله مجتبايي، دكتر مهدي محقق، دكتر حسين مفتخري
کد ISSN : 2228-6713
آدرس : تهران، خيابان شهيد عباسپور، خيابان رستگاران، كوچه شهروز شرقي، شماره 9،
صندوق پستی : 1434886651
تلفن : 3-88676861 (021)
دورنگار : 88676860 (021)
پست الکترونیک : faslnameh@pte.ac.ir
آدرس اینترنتی : www.pte.ac.ir
امتیاز : علمی-پژوهشی

مطالعات تاريخ اسلام

در سال ۱۳۷۵ طی بحث‌ها و گفتگوهایی با صاحبنظران، ضرورت تاسیس پژوهشکده تاریخ اسلام مسلم و قطعی گردید. دلایل احساس ضرورت بطور اجمال عبارتند از:

در طول چند قرن گذشته آنچه به عنوان تاریخ اسلام نوشته شده، شامل یک سلسله حوادث و وقایع- از جمله جنگ‌ها- است که بطور ضمنی و خودبخودی صدها سئوال و ابهام بی پاسخ، بجای گذاشته و از آن گذشته است. سئوالات و ابهاماتی که روشن ساختن و پاسخ قانع‌کننده دادن به آنها چه بسا از تدوین و تحریر اصل تاریخ، مهم‌تر و ضروری‌تر است.
در نوشتن تاریخ، فقط به یک سلسله مباحث تکراری پرداخته شده و عملا از توجه و پرداخت به مسائل گوناگون دیگری که در رابطه با اسلام و تاریخ بوده و در زدودن ابهام و پاسخ به پرسش‌ها مؤثر است، غفلت گردیده است.
امروزه در دانشگاهها و پژوهشگاههای مهم جهان، بمنظور مقابله با اسلام، به همان نقاط ابهام و سئوال پرداخته می‌شود و از آنجا که در کشورهای اسلامی تاکنون کمتر به مطالعه و بررسی آنها اهتمام ورزیده‌اند، کوششهای ضد اسلامی مراکز مزبور در تحریف و وارونه‌سازی حقایق، مؤثر واقع شده است.
مراکز علمی جهان بمنظور اشاعه و گسترش اندیشه‌های تحریف‌گرانة خود، با صرف بودجه‌های کلان و ارقام نجومی، توانسته‌اند در سطح جهانی مراکز خود را به عنوان مراکز اصلی تحقیق و بررسی تاریخ و معارف اسلام، معرفی نمایند. بطوری که هر محقق و پژوهشگر در هر نقطه از جهان، بمنظور انجام تحقیق در هر مسئله از مسائل مربوط به اسلام و تاریخ آن، خود را ناچار می‌بیند به آن مراکز و منابع آن مراجعه و از نتایج پژوهشی آن بهره‌برداری کند.
برای مقابله با چنین پدیده‌هایی، وجود یک مرکز علمی- پژوهشی گسترده و جامع با توان علمی کافی و دسترسی به همه مجامع و منابع علمی جهان و مشتمل بر آخرین مطالعات و تحقیقات همه مراکز علمی و نظریات گوناگون، بسیار ضروری و حیاتی است و پژوهشکده تاریخ اسلام به همین منظور و با توجه به چنین ضرورتی تاسیس شده است و بدیهی است که می‌باید از همه جهات- مادی و معنوی- تقویت و پشتیبانی شود و به همه امکانات و تجهیزات پیشرفته امروز جهان، مجهز گردد تا از سویی به همه داده‌های پژوهشی و علمی جهان امروز دسترسی پیدا کند و امکان استفاده از توان علمی همه اساتید و پژوهشگران را داشته باشد و از سوی دیگر همه جهانیان بتوانند دستاوردهای این مرکز علمی و پژوهشی را مورد بهره‌برداری قرار دهند.

با توجه به ضرورت یاد شده و مواد پنجگانه آن، این پژوهشکده با اهداف و برنامه‌های زیر تاسیس گردید:

تحقیق، تحلیل و تدوین تاریخ اسلام، فرهنگ و تمدن اسلامی (علم، هنر و …)، سیرة پیامبر اکرم و ائمه معصومین علیهم السلام و شرح حال شخصیتهای تاریخ اسلام- از ابتدا تا کنون- جریانهای فکری- فلسفی- سیاسی و فرقه‌های گوناگون منتسب به اسلام، حوادث و وقایع تاریخی، شهرها و مراکز مهم، فعالیتهای علمی، فرهنگی و هنری، تاثیر متقابل تمدن و فرهنگ اسلامی با جوامع دیگر.