تاريخ : شنبه 1396/4/31 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 60084
طراحی و تصویب ۲۱ برنامه آموزشی در دانشگاه قرآن و حدیث

طراحی و تصویب ۲۱ برنامه آموزشی در دانشگاه قرآن و حدیث

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث با اشاره به فعالیت های این دانشگاه گفت:طراحی و تصویب ۲۱ برنامه آموزشی (رشته یا گرایش) در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ثمره فعالیت های این دانشگاه تا امروز بوده است.

حجت الاسلام عبدالهادی مسعودی، قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث در گفتگو با خبرگزاری شبستان در قم گفت:دانشگاه قرآن و حدیثوابسته به  مؤسسه علمی فرهنگی دارالحدیث است كه از سال ۱۳۷۸ فعاليت خود را در قالب دانشکده علوم حدیث در تهران آغاز كرده و از سال ۱۳۹۱ با مجوز رسمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به «دانشگاه قرآن و حدیث» با مرکزیت قم ارتقا یافت.

وی ادامه داد: دانشگاه دارای «دانشکده علوم و معارف قرآن»، «دانشکده علوم و معارف حدیث» و «دانشکده علوم و معارف اسلامی» و نیز « شعبه تهران دانشگاه قرآن و حدیث» است. این دانشگاه هم اکنون در چهار شهر قم، تهران، مشهد و اصفهان فعالیت دارد و از مراکز آموزش عالی منحصر به فرد در حوزه دانش حدیث در کشور است.

حجت الاسلام مسعودی با اشاره به اهم اهداف این دانشگاه گفت: بسط و گسترش دانش های قرآنی و حدیثی و انسجام بخشیدن به آموزش های حدیثی، تربیت استادان و پژوهشگران علوم قرآن و حدیث، زمینه سازی برای تولید علوم انسانی اسلامی، ارتقا سطح علمى ـ فرهنگى كارشناسان سازمانهاى دولتى و نهادهاى اسلامى در زمينه مسائل مختلف اسلامى از جمله اهداف این دانشگاه است.

وی با اشاره به دوره‏ هاى آموزشى دانشگاه افزود: اولين دوره از دانشجويان این دانشگاه از طريق آزمون سراسرى دانشگاه‏ها از مهر ماه سال ۱۳۷۸ وارد مقطع كارشناسى شدند. فارغ التحصیلان این مقطع از سال ۱۳۸۲ تا کنون با احراز رتبه های ممتاز و تک رقمی در آزمون تحصیلات تکمیلی و المپیادها و کسب درصد بالای قبولی در مقطع کارشناسی ارشد موفقیت های چشمگیری را در بین کل دانشگاه های کشور به خود اختصاص داده اند.

وی افزود: شیوه جذب در مقطع کارشناسی از دو طریق کنکور سراسری و متمرکز (با شرط معدل و بدون کنکور) انجام می گیرد. مقطع کارشناسی ارشد نیز از سال ۱۳۸۲ و مقطع دکتری از سال ۱۳۸۵ در این دانشگاه دایرگردیده است وداوطلبان می توانند ازطریق آزمون های سراسری و یا آزمون  های اختصاصی ویژه طلاب وارد مقاطع تحصیلات تکمیلی این دانشگاه شوند.

حجت الاسلام مسعودی با اشاره به رشته های دانشگاه در مقطع کارشناسی گفت: علوم حدیث، علوم قرآن و حدیث، علوم و معارف قرآن، تربیت معلم قرآن مجید، کلام اسلامی و فقه و حقوق اسلامی رشته های دانشگاه در مقطع کارشناسی است.

وی ادامه داد: در مقطع کارشناسی ارشد نیزعلوم حدیث با گرایش‌های اخلاق، کلام و عقاید، تفسیر اثری و نهج البلاغه، علوم قرآن و حدیث، معارف قرآن، علوم و معارف نهج البلاغه، فقه و مبانی حقوق اسلامی، کلام امامیـه، تفسیـر روایی، ارتباطات گرایش حج و زیارت و روان شناسی اسلامی گرایش روان شناسی مثبت گرا ارائه می شود.

حجت الاسلام مسعودی با اشاره به مقطع دکتری افزود: علوم قرآن و حدیث، کلام امامیه، علوم و معارف نهج البلاغه، مدرسی معارف اسلامی گرایش قرآن و متون و مدرسی معارف اسلامی گرایش اخلاق در این مقطع تدریس می شود.

وی در ادامه با اشاره به آموزش مجازی در این دانشگاه گفت: مرکز آموزش الکترونیکی دانشگاه به عنوان يكى از مراكز پيشتاز دانشگاهى در آموزش‌هاىﺍلکترونيكى ،  با استفاده از شبكه اینترنت، امكان بهره‏گيرى از آموزشهاى خود را براى گروه وسیعی از مشتاقان در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد فراهم ساخته است.

وی دریافت مدرک رسمی کارشناسی مورد تأیید وزارت علوم، گذراندن دوره بدون نیاز به حضور در کلاس، استفاده از معافیت تحصیلی برای داوطلبان و امکان تحصیل همزمان در دیگر مراکز یا رشته‌های آموزش عالی از جمله مزایای تحصیل در این مرکز دانست که در حال حاضر چند هزار دانشجو از داخل و خارج کشور در دو مقطع کارشناسی و ارشد در این مرکز مشغول به تحصیل‌اند.

وی همچنین آموزش‏هاى آزاد را مورد توجه قرار داد و افزود: مدیریت آموزش‌های آزاد برای نشر علوم و معارف قرآن و حدیث، دوره‌های متعدد کوتاه مدت مقدماتی و تکمیلی با موضوعات اخلاق و سبک زندگی،پاسخ به شبهات اعتقادی، آشنایی با دانش های حدیثی و نهج البلاغه طراحی و به اجرا گذاشته است. این دوره‌ها با دو رویکرد تخصصی(ویژه اساتید، محققان و طلاب)و عمومی (ویژه عموم علاقه‌مندان) برگزار می شود.

حجت الاسلام مسعودی یادآور شد: تاکنون بیش از ۳۵ دوره حضوری در شهرهای مختلف کشور و از جمله تهران، مشهد، شیراز، تبریز، اصفهان، قم، قزوین و ارومیه برگزار شده است. دوره های غیر حضوری نیز از طریق مرکز آموزش الکترونیکی انجام می گیرد.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث  همچنین به فعالیتهای پژوهشی دانشگاه اشاره کرد و افزود : دانشگاه قرآن و حدیث با بهره‌مندی از هیأت علمی توانمند، تا کنون موفق به تدوین و نگارش ۲۵ عنوان کتاب درسی شده است. بسیاری از این کتاب ها با همکاری انتشارات سمت و دارالحدیث به صورت مکرر چاپ و منتشر شده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر بیش از ده کتاب درسی در حال تدوین است. همچنین تا پایان سال ۱۳۹۴، حدود هزار دانشجو از پایان‌نامه ارشد یا دکتری خود دفاع کرده‌اند که برخی از آنها حائز رتبه های ممتاز کشوری شده‌اند. دانشگاه، دو  مجله با نام های «حدیث و اندیشه» و «کتاب و سنت» را با بهره گیری از مقاله های استادان و دانشجویان نیز منتشر می کند.

قائم مقام دانشگاه قرآن و حدیث  تصریح کرد: دانشگاه قرآن و حدیث بیش از چهل نشست علمی برای ارتقا سطح علمی دانشجویان و استادان برگزار کرده است از جمله نشست «مطالعات نهج البلاغه؛ فرصت ها و آسیب ها»، «معناشناسی»، «روش های نوین آموزشی و پژوهش»، «کلام اسلامی؛ بایستگی ها و کاستی ها»، «الگوی تنظیم رغبت و فرایند تاثیر گذاری آن بر سلامت روان»، «ضرورت بازشناسی تاویل با تاکید بر تاویل روایی.

وی ادامه داد:  کارگاه‌هایی نیز برای مهارت افزایی، برگزار شده است ازجمله: «کارگاه برنامه رایانه‌ای پژوهیار»، «روش تدریس فرایندمدار»، تدوین متون و برنامه ریزی درسی»، «مهارت های تدریس در فضای مجازی».

حجت الاسلام مسعودی افزود: طراحی و تصویب ۲۱ برنامه آموزشی (رشته یا گرایش) در مقاطع مختلف کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری ثمره فعالیت های این دانشگاه تا امروز بوده است.

وی در پایان کسب رتبه‌های برتر در المپیاد علمی دانشجویی کشور، کسب رتبه‌های برتر در آزمون ورودی تحصیلات تکمیلی و کسب رتبه های ممتاز کشوری در رشته های مختلف را از افتخارات این دانشگاه عنوان کرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :