5 مرداد

۵ مرداد
برپایی اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی در تهران به امامت آیت الله طالقانی(۱۳۵۸ش)
شرح مناسبت:
روز جمعه پنجم مرداد سال ۱۳۵۸ برابر با سوم ماه مبارك رمضان سال ۱۳۹۹ ق، اولین نماز جمعه بعد از پیروزى انقلاب اسلامى به امامت مرحوم آیت اللّه سیدمحمود طالقانى در دانشگاه تهران برگزار شد.
امام خمینی (ره)، چند روز قبل از این تاریخ، این مهم را به ایشان سپردند و حكم برپایى و اقامه نماز جمعه را صادر فرمودند.
واگذارى این تكلیف عظیم و سنگین توسط رهبر فرزانه انقلاب در حساس ترین بُرهه از زمان انقلاب اسلامى برعهده آیت اللّه طالقانى كه زبان گویایى براى بازگویى حقایق و رسوا نمودن دشمنان انقلاب داشت، امر خطیرى بود.
جمعیت انبوه و میلیونى كه از نخستین ساعات بامداد این روز از نقاط مختلف شهر تهران به دانشگاه و خیابانهاى اطراف هجوم آورده بودند، با مشاهده امام جمعه، تكبیر گویان، حمایت خویش را از رهبرى امام خمینى رحمه الله و نهضت الهى ایشان اعلام داشتند.
اتحاد و اجتماع صفوف نمازگزاران نماز جمعه، توطئه هاى حساب شده و ترتیب یافته منافقان را خنثى ساخت و حیله و تزویر آنان را در هم شكست. شیاطین و منافقین در همه جا راه یافتند اما در صفوف به هم پیوسته نماز رسوخ پیدا نكردند. سرانجام از همین صفوف نماز جمعه بود كه مشت هاى گره كرده به سوى منافقان و احزاب و گروهك هاى مغرور و مستكبر و از خدا بى خبر نشانه رفت و آنان را متوارى و نابود ساخت.
نماز جمعه پس از پیروزى انقلاب، همواره محلى براى هوشیارى و آگاهى بخشى به مردم و نیز مكانى براى تزكیه نفس و خشوع و خضوع در برابر ذات خداوندى بوده و هست.
منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
برپایی اولین نماز جمعه رسمی جمهوری اسلامی در تهران به امامت آیت الله طالقانی(۱۳۵۸ش)
قرآن کریم:
يا أَيُّها الَّذِينَ آمَنُوا إِذا نُودِيَ لِلصَّلاَةِ مِن يَومِ الجُمُعَةِ فاسعَوا إِلى ذِكرِ اللّهِ وَذَرُوا البَيعَ ذلِكُم خَيرٌ لَكُم إِن كُنتُم‏تَعلَمُونَ.
ای ایمان‌آوردگان! هر گاه برای نماز روز جمعه، بانگ [اذان] برآورده شود، به سوی یاد او بشتابید و داد و ستد را رها کنید. این، برایتان بهتر است اگر بدانید.
الجمعة: ۹.
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
ألا اُخبِرُكُم بِأَهلِ الجَنَّةِ؟ مَن لا يَشغَلُهُ عَنِ الجُمُعَةِ حَرٌّ شَديدٌ، ولا بَردٌ شَديدٌ، ولا رِداغٌ.
آیا شما را از بهشتیان با خبر نکنم؟ کسی که گرمای شدید و سرمای شدید و بارش باران، او را از نماز جمعه باز نمی‏دارد.
الفردوس: ج۱ ص۱۳۱ ح۴۵۹
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن أتَى الجُمُعَةَ إيماناً وَاحتِساباً استَأنَفَ العَمَلَ.
هر کس در نماز جمعه از سر ایمان و برای خدا شرکت کند [آمرزیده است] و کارش را از نو آغاز کرده است.
كتاب من لا يحضره الفقيه: ج۱ ص۴۲۷ ح۱۲۶۰
امام علی علیه السلام:
تُؤتَى الجُمُعَةُ ولَو حَبواً.
در نماز جمعه باید شرکت کرد، اگر چه با چهار دست و پا راه رفتن.
بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۸۴ ح۱۸
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن تَرَكَ الجُمُعَةَ مِن غَيرِ ضَرورَةٍ كُتِبَ مُنافِقاً في كِتابٍ لا يُمحىٰ ولا يُبَدَّلُ.
هر کس که نماز جمعه را بدون آن که ناچار باشد، رها کند، در نوشتاری که نه محو می‏‏شود و نه تغییر می‏یابد، منافق نوشته می‏شود.
مسند الشافعي: ص۷۰
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
اِعلَموا أنَّ اللّهَ‏ تَعالىٰ قَد فَرَضَ عَلَيكُمُ الجُمُعَةَ، فَمَن تَرَكَها في حَياتي وبَعدَ مَماتي ولَهُم إمامٌ عادِلٌ، استِخفافاً بِها وجُحوداً لَها، فَلا جَمَعَ اللّهُ‏ شَملَهُ، ولا بارَكَ لَهُ في أمرِهِ، ألا ولا صَلاةَ لَهُ، ألا ولا زَكاةَ لَهُ، ألا ولا حَجَّ لَهُ، ألا ولا صَومَ لَهُ، ألا ولا بَرَكَةَ لَهُ حَتّىٰ يَتوبَ.
بدانيد که خداوند، نماز جمعه را بر شما واجب ساخته است. هر کس که در زمان حيات من و پس از مرگم، از روى سبک شمردن و يا انکار، آن را ترک کند، با آن که پيشواى عادلى دارد، خداوند، جمع او را جمع نمى‏کند، و در کارش به او برکت نمى‌دهد. نه نمازش پذيرفته است و نه زکاتش و نه حجّ او و نه روزه‏اش، و نه [زندگى او] برکتى خواهد داشت، تا آن که توبه کند.
عوالي اللآلي: ج۲ ص۵۴ ح۱۴۶