24 آبان

۲۴ آبان
روز بزرگداشت و رحلت علامه سید محمد حسین طباطبایی؛ صاحب تفسیر المیزان (۱۳۶۰ش)
شرح مناسبت:

علامه سید محمد حسین طباطبایی در سال ۱۲۸۱ ش در تبریز در یک خانواده مذهبی و اصیل به دنیا آمد.در سال ۱۳۰۴ ش عازم نجف اشرف شد تا تحصیلات خود را تکمیل نماید.ایشان مدت یازده سال در آنجا به تحصیل پرداخت و در محضر عالمان بزرگی چون مرحوم نائینی، سید ابو الحسن اصفهانی، شیخ محمد حسین اصفهانی و میرزا علی آقای قاضی به فراگیری علوم همت گماشت.مرحوم علامه طباطبایی علاوه بر دانش های جبر و مقابله و هندسه و هیئت قدیم و ادبیات عرب و فقه و اصول و اخلاق و تفسیر و حدیث، در علوم دیگری چون جفر و رمل و علم اعداد و حساب نیز مهارت و تبحّر خاصی داشت.در ۱۳۱۴ ش به دلیل مشکلات مالی و معیشتی به تبریز برگشت و به مدت ده سال به کشاورزی در روستای شادآباد مشغول شد. در آن دوران به تألیف کتب سودمند و ارجمندی پرداخت، ولی آن ایام را خسارت عمرش معرفی می کند.سال ۱۳۲۵ ش پس از ورود به قم، در روزهای تعطیلی حوزه، درس تفسیر شروع کرد و کم کم تبدیل به درس رسمی شد و شاگردانی را در این مدت تربیت کرد که بعدها هر کدام از آنان از نام آوران صحنه دانش و حکمت و عرفان شدند.تفسیر المیزان مهم ترین اثر ارزشمند ایشان است، که دائرة المعارفی از علوم و دربردارنده بحث های اعتقادی، تاریخی، فلسفی، اجتماعی و... با تکیه بر قرآن کریم است.سرانجام در سال ۱۳۶۰ ش از دنیا رفت و پیکر مطهرش در شهر مقدس قم به خاک سپرده شد.

منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
روز بزرگداشت و رحلت علامه سید محمد حسین طباطبایی؛ صاحب تفسیر المیزان (۱۳۶۰ش)
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
مَن عَلَّمَ رجُلًا القرآنَ فهُو مَولاهُ، لا يَخذُلُهُ و لا يَستَأثِرُ علَيهِ.
هر كس به مردى قرآن بياموزد، مولاى اوست و آن مرد نبايد او را تنها و بى يار گذارد و خود را بر وى ترجيح دهد.
كنز العمّال: ۲۳۸۲
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
مَن‏ عَلَّمَ‏ عَبدا آيَةً مِن كتابِ اللّهِ فهُو مَولاهُ، لا يَنبَغي لَهُ أن يَخذُلَهُ و لا يَستَأثِرَ علَيهِ، فإن هُو فَعَلَهُ قَصَمَ عُروَةً مِن عُرَى الإسلامِ.
هر كس آيه‏اى از كتاب خدا را به بنده‏اى بياموزد، مولاى اوست و شايسته نيست كه آن بنده، او را تنها و بى ياور گذارد و خود را بر او ترجيح دهد؛ كه اگر چنين كند، حلقه‏اى از حلقه‏هاى اسلام را پاره كرده است.
كنز العمّال: ۲۳۸۴
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
ما اجتَمَعَ قَومٌ في بَيتٍ مِن بُيوتِ اللّهِ يَتلُونَ كتابَ اللّهِ و يَتَدارَسُونَهُ بينَهُم إلّا نَزَلَت علَيهِمُ السَّكينَةُ، و غَشِيَتهُمُ الرَّحمَةُ، و حَفَّتهُمُ الملائكةُ، و ذَكَرَهُمُ اللّهُ فيمَن عِندَهُ.
هيچ گروهى در خانه‏اى از خانه‏هاى خدا براى تلاوت كتاب خدا و مباحثه آن جمع نشدند، مگر اين كه آرامش‏ بر آنان فرود آمد و رحمت فرايشان گرفت و فرشتگان آنان را در ميان گرفتند و خداوند در ميان كسانى كه نزدش هستند، از آنان ياد كرد.
كنز العمّال: ۲۳۲۰
پيامبر خدا صلى الله عليه و آله:
ألا مَن تَعَلَّمَ القرآنَ و عَلَّمَهُ و عَمِلَ بما فيهِ فأنا لَهُ سائقٌ إلَى الجَنّةِ و دَليلٌ إلَى الجنّةِ.
بدانيد كه هر كس قرآن را بياموزد و به ديگران آموزش دهد و به آنچه در آن است عمل كند، من او را به سوى بهشت جلو مى‏رانم و راهنماى او به سوى بهشت هستم.
كنز العمّال: ۲۳۷۵