19 شهریور

۱۹ شهریور
درگذشت آیت الله طالقانی؛ اولین امام جمعه تهران(۱۳۵۸ش)
شرح مناسبت:

سید محمود طالقانی در اسفند ۱۲۸۹ ش در طالقان قزوین به دنیا آمد. سال ۱۳۰۱ه‍ .ش به حوزه علمیه قم و سپس نجف رفت و در محضر بزرگان آن دیار درس خواند.
آیت الله طالقانی در دوره ملی شدن نفت و دولت مصدق به طور فعال در مبارزات نهضت آزادی بخش ملی ایران شرکت داشت و بعد از کودتای ۲۸ مرداد مبارزه را به صورت پنهانی در نهضت مقاومت ملی ادامه داد.
آیت الله طالقانی در اردیبهشت سال ۱۳۴۰ه‍ .ش با دیگر دوستانش نهضت آزادی ایران را تشکیل می دهند که اولین جمعیت سیاسی با ایدئولوژی اسلامی بود و تا سال ها نقش پیشرو خود را علیه استبداد ادامه داد.
وی علاوه بر گسترش تفسیر قرآن در جامعه، بر روی چند مسئله نیز تأکید داشت: عدم جدایی دین از سیاست، شناساندن استبداد و نظام شاهنشاهی به عنوان ریشه همه فسادها، معرفی صهیونیسم به عنوان عامل استعمار و شناساندن حقوق از دست رفته ملت فلسطین.
بعد از آنکه آیت الله طالقانی مبارزات خود را گسترش داد و با سازمان های مسلح مسلمان همکاری کرد دستگیر و به سه سال تبعید در زابل محکوم شد. در پاییز سال ۱۳۵۴ مجدداً زندانی و تحت شدیدترین شکنجه ها قرار گرفت. بعد از پیروزی انقلاب اسلامی امام خمینی او را به عنوان اولین امام جمعه تهران انتخاب کرد.
سرانجام بعد از سال ها تلاش مداوم برای احیای اسلام و به صحنه آوردن قرآن و عمل به سنت در روز شنبه ۱۹ شهریور ۱۳۵۸ ش به پروردگارش پیوست و امام خمینی در سوگ او پیام مهمی صادر کرد.

منبع: مركز پژوهشهای صدا و سیما
آیات و روایات:
درگذشت آیت الله طالقانی؛ اولین امام جمعه تهران(۱۳۵۸ش)
رسول اللّه(ص):
العُلَماءُ امَناءُ امَّتی.
دانشمندان امنای امّت من هستند.
الفردوس: ۳/ ۷۶/ ۴۲۱۱
رسول اللّه(ص):
العِلمُ وَدیعَةُ اللّهِ فی أرضِهِ، والعُلَماءُ امَناؤُهُ عَلَیهِ، فَمَن عَمِلَ بِعِلمِهِ أدّی أمانَتَهُ، ومَن لَم یعمَل کتِبَ فی دیوانِ اللّهِ تَعالی أنَّهُ مِنَ الخائِنینَ.
دانش ودیعه خدا در زمین اوست و دانشمندان امنای او بر آن هستند، پس هرکس دانش خود را به کار بندد، امانتش را ادا کرده است و هرکس به کار نبندد، در دیوان خداوند متعال جزو خیانت کاران نوشته می شود.
الدرّة الباهرة: ۱۷
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
ألا اُخبِرُکم بِأَهلِ الجَنَّةِ؟ مَن لا يَشغَلُهُ عَنِ الجُمُعَةِ حَرٌّ شَديدٌ، ولا بَردٌ شَديدٌ، ولا رِداغٌ.
آیا شما را از بهشتیان با خبر نکنم؟ کسی که گرمای شدید و سرمای شدید و بارش باران، او را از نماز جمعه باز نمی دارد.
الفردوس: ج۱ ص۱۳۱ ح۴۵۹
پیامبر خدا صلی الله علیه و آله:
مَن أتَی الجُمُعَةَ إيماناً وَاحتِساباً استَأنَفَ العَمَلَ.
هر کس در نماز جمعه از سر ایمان و برای خدا شرکت کند [آمرزیده است] و کارش را از نو آغاز کرده است.
کتاب من لا يحضره الفقيه: ج۱ ص۴۲۷ ح۱۲۶۰
امام علی علیه السلام:
تُؤتَی الجُمُعَةُ ولَو حَبواً.
در نماز جمعه باید شرکت کرد، اگر چه با چهار دست و پا راه رفتن.
بحار الأنوار: ج۸۹ ص۱۸۴ ح۱۸