تاريخ : سه شنبه 1396/7/4
کد خبر: 60853

حرف «ج» دانشنامه قرآن و حديث منتشر مي‌شود

مدير گروه دانشنامه‌نگاري پژوهشگاه قرآن و حديث از انتشار حرف «ج» دانشنامه قرآن و حديث تا پايان امسال خبر داد.

حجت‌الاسلام حیدر مسجدیامروز در گفت‌وگو با پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث، با بیان اینکه گروه دانشنامه‌نگاری از قدیمی‌ترین گروه‌های دارالحدیث است اظهار کرد: در این دانشنامه عناوین مختلف حدیثی انتخاب می‌شود و آیات و روایات مورد جست‌وجو قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: پس از جست‌وجو و جمع‌آوری متون مختلف آیات و روایات به شکل هرمی از عناوین کلی به فرعی و جزئی دسته‌بندی می‌شوند.

مدیر گروه دانشنامه‌نگاری پژوهشگاه قرآن و حدیث با اشاره به محتوای مطالب جمع‌آوری شده گفت:‌ سعی مجموعه در جمع‌آوری عناوین این است که احادیثی که به وحدت امت اسلامی لطمه می‌زند مطرح نشود و احادیث کاربردی و روزآمد انتخاب شود زیرا برخی مباحث در دوران معاصر کاربرد ندارد مانند بردگی، همچنین مباحث فقهی به دلیل تفاوت با مباحث عمومی و عموم افراد نمی‌توانند از این روایات حکم فقهی را استنباط کنند در این دانشنامه مطرح نمی شوند.

وی عنوان کرد: تاکنون حروف الف، ب، ت و ثدانشنامه قرآن و حدیثچاپ شده و حرف «ج» دانشنامه مراحل نهایی را طی می‌کند که در آینده‌ای نزدیک در قالب سه جلد به چاپ می‌رسد میزان قابل توجهی از عناوین حرف «ح» کار نهایی آن انجام شده و  پس از تدوین بیان‌ها برای چاپ آماده می‌شود.

مسجدی با اشاره به اهمیت دانشنامه گفت: برای شناخت نظر اهل بیت(ع) و اسلام درباره مسائل مختلف باید به قرآن و حدیث مراجعه کرد احادیث در کتاب‌های فراوانی وجود دارد ولی باید به شکل متناسب با نیازهای روز جامعه عرضه شود و روشمند و آسان باشد. بهترین شکل این است که به شکل دانشنامه‌ای و عنوان به عنوان کار شود تا مباحث به شکل کامل مطرح شود.

وی یادآور شد: آثار شناخت‌نامه حدیث، حکمت‌نامه سالمندان و فرهنگ‌نامه اعتکاف تا پایان سال به چاپ می‌رسد و در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :