تاريخ : دوشنبه 1396/9/13 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 61825
وحدت واقعی همان جهت گیری اهل بیت(ع) در صیانت از گفتمان کلان اسلامی است

وحدت واقعی همان جهت گیری اهل بیت(ع) در صیانت از گفتمان کلان اسلامی است

مدیر حوزه های علمیه در همایش امام هادی(ع): ائمه اطهار(ع) همیشه از گفتمان کلان اسلامی مانند گفتمان شیعی صیانت می کردند که جمع بین صیانت از گفتمان شیعی در کنار گفتمان کلان اسلامی بود و وحدت واقعی نیز همین جهت گیری اهل بیت(ع) بود که از افراط و تفریط ها به دور است.

به گزارش خبرنگارخبرگزاری «حوزه»،آیت الله علیرضا اعرافی، در همایش بین‌المللی سیره و زمانهحضرت امام هادی(ع)که در پژوهشگاه علوم  فرهنگ اسلامی در قم برگزار شد، اظهار داشت:
«پیشرفت سیره شناسی بدون منطق اجتهادی استوار، قابل تحقق نیست و این روش شناسی در اصول موجود است، اما در حوزه سیره شناسی نیازمند تحقیقات عمیق تر روش شناسی است.»

مدیر حوزه های علمیه کشور افزود:
«مداقه های فراوانی در حیطه روش شناسی سیره وجود دارد و دلالت شناسی های رفتار در سیره عقلا در مبحث اصول نیز در مجموع به صورت چشمگیر قابل توجه نیست.»

آیت‌الله اعرافی ادامه داد: روش شناسی سیره شناسی در مبحث ائمه اطهار(ع) پخته و کامل نیست و باید تقویت شود که به دو نوع سیره رفتار و اقوال قابل تقسیم بندی است و چگونگی بیان رفتار و قوانین حاکم به سخن نیز مبحث و منطق خاص خود را نیاز دارد.

وی عنوان کرد: چگونگی حاکم بر اقوال ائمه اطهار (ع)نوعی از سیره شناسی است که نیازمند قوانین عمیق و قوی است که امروزه حوزه های علمیه از آن برخوردار نیست، بنابراین استفاده از سیره شناسی برای رسیدن به تحقیق درست و الگو گیری یک ضرورت است، اما قواعد امروز کافی نیست که بیشتر باید بر آنها پرداخته شود.

امام جمعه قم گفت: ارتکازات نیز از جمله مسایلی است که باید در سیره شناسی مورد توجه باشد، دقیقا مانند روشی که در علم اصول پیاده می شود و این توجه به ارتکازات نیز امری کلی است که می تواند در حوزه های دیگر نیز مورد استفاده قرار گیرد.

مدیر حوزه های علمیه تصریح کرد: در حوزه سیره شناسی سوالات جدی وجود دارد که باید به درستی پاسخ گفته شود و حساسیت مسئله هم جایی است که رفتار شفافیت بیشتری دارد و ابهام کمتری نیز دارد در حالیکه در زمینه قول وجود ابهام بیشتر است.

وی اضافه کرد: تبیین رفتارها از جهتی بسیار پیچیده است و غموض فراوانی دارد که باید به ابعاد پنهانی و ذاتی فعل توجه شود در حالیکه در قول می توان به ظاهر آن بسنده کرد همچنین غموض دیگر فعل بخاطر ابعاد مختلف امام(ع) در زمینه ولایی، سیاسی و حکومتی نیز امر تبیین فعل را پیچیده تر کرده است.

مدیر حوزه های علمیه ابراز کرد: موضوعات متعلق به فعل نیز سبب دشواری تبیین مراد از فعل می شود که این قسمت از ویژگی فعل  است، نیازمند یک سیره شناسی فهم رفتارهاست که کم و بیش مایه های آن در اصول وجود دارد، اما وظیفه و رسالت تاریخ پژوهان باید دقیقا رفع همین غموض ها باشد.

وی با اشاره به راهبرد های کلان اهل بیت(ع) تاکید کرد: در تحلیل تاریخ ائمه اطهار (ع)کلیاتی  به عنوان راهبرد های کلان مورد توجه بوده که شکل دادن و صیانت از هویت مذهبی و اهل بیتی(ع) که هرگز منفصل نشده است؛ دقیقا مانند زندگی ۲۵۰ ساله یک انسان کامل بوده که گفتمان صیانت از راهبرد اهل بیت(ع) را همواره حفظ کردند که مبارزه با ریزش ها، حفظ شیعیان و آماده سازی شیعیان برای ورود به یک دنیای جدید با توجه به شرایط غیبت بود.

عضو شورای عالی حوزه ادامه داد: ائمه اطهار(ع) همیشه از گفتمان کلان اسلامی نیز صیانت می کردند که جمع بین صیانت از گفتمان شیعی در کنار گفتمان کلان اسلامی بود و وحدت واقعی نیز همین جهت گیری اهل بیت(ع) بود که از افراط و تفریط ها به دور است.

وی ادامه داد: تدوین نظام جامع رشته ای حوزه نیز زندگی اهل بیت(ع) و جریان یافتن آنها در حوزه های علمیه در دست اقدام است تا درخت واره ای پربرکت و پرباری باشد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :