تاريخ : یکشنبه 1396/9/26
کد خبر: 61970

کتاب «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه» منتشر شد

کتاب «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه»، شرح و تفسیر برخی از موضوعات مهم مطرح شده در نهج‌البلاغه توسط حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، با همکاری دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)، کتاب «تفسیر موضوعی نهج‌البلاغه»،اثر حجت‌الاسلام والمسلمین علی نصیری، با همکاری دانشگاه معارف اسلامی منتشر شد.
این کتاب شرح و تفسیر برخی از موضوعات مهم مطرح شده درنهج‌البلاغهاست. ساختار فصل‌های این کتاب به گونه‌ای تنظیم شده که ضمن آشنا ساختن مخاطبان با جایگاه نهج‌البلاغه و روش فهم و تفسیر آن، مهمترین و برجسته‌ترین آموزه‌ها و معارف این کتاب را در سه حوزه معارف اعتقادی، معارف اخلاقی و معارف اجتماعی در‌ اختیار آنان قرار دهد.

این کتاب در کنار برخورداری از صبغه پژوهشی، به عنوان متن آموزشی برای دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی کشور تدوین یافته و تلاش شده است قواعد متون آموزشی در آن کاملاً رعایت شود. بر این اساس برای هر فصل، اهداف، گزیده، پرسش، پژوهش و معرفی منابع مرتبط پیش‌بینی شده است و برای تدریس و آموزش در مراکز آموزشی حوزوی و مدارس علمیه نیز قابل استفاده است.

نویسنده کتاب را در ۱۲ فصل نگاشته است که
فصل یک شامل شناخت نهج‌البلاغه و نویسنده آن (معرفیسید رضی، معرفی نهج‌البلاغه، انگیزه سید رضی در تدوین نهج‌البلاغه، جایگاه نهج‌البلاغه، استناد و ویژگی‌های نهج‌البلاغه)،
فصل دوم؛ روش‌شناسی تفسیر نهج‌البلاغه (مبانی و قواعد تفسیر نهج‌البلاغه)،
فصل سوم؛ سیمای حضرت امیرالمومنین(ع) از منظر نهج‌البلاغه (دانش بیکران، مقام بصیرت و یقین، عبودیت الهی، زهد و دنیاگریزی، عدالت‌خواهی و شجاعت)
و در فصل چهارم؛ بحث خداشناسی (اهمیت مباحث خداشناسی در نهج‌البلاغه، براهین اثبات صانع در نهج‌البلاغه، اسماء و صفات الهی در نهج‌البلاغه)، مطرح شده است.

در فصل پنجم این کتاب به بحث راهنماشناسی (فلسفه رسالت پیامبران، سنت مستمر ارسال پیامبران و ویژگی های اهل بیت از نگاه حضرت امیر(ع)) پرداخته شده،
همچنین در فصل ششم؛ معادشناسی (مرگ، براهین اثبات حیات پس از مرگ، برزخ، حالات مردم در صحرای محشر، بهشت و جهنم)، مطرح و در فصل هفتم به سیمای پرهیزکاران
و فصل هشتم؛ تهذیب نفس ( گامهای تهذیب نفس، نکوهش دنیا در نهج‌البلاغه)، مطرح شده است.

فصل نهم به پاکدامنی از منظر نهج‌البلاغه،
فصل دهم؛ اهداف حکومت از منظر نهج‌البلاغه (ضرورت تشکیل حکومت و اهداف حکومت اسلامی)،
فصل یازدهم؛ جایگاه مردم در نظام سیاسی (مهرورزی نسبت به مردم، خدامحوری در برخورد با مردم، دخالت ندادن ناصالحان در اداره امور، نظارت بر کارگزاران، اهتمام حاکمیت به طبقات ضعیف جامعه، ارتباط مستمر حاکم با مردم، پرهیز از ویژه خواری، اهتمام به حفظ نفوس مردم، پرهیز از ثناگویی)
و فصل دوازدهم به روش تعامل با مخالفان (نحوه تعامل امام علی(ع) با خلفا، اصحاب جمل، معاویه و اصحاب او و خوارج)، اختصاص دارد.

کتاب در ۳۶۸ صفحه و در قطع وزیر چاپ شده که چاپ اول آن آذرماه ۱۳۹۶ است و با قیمت ۱۷ هزار تومان به بازار عرضه شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :