تاريخ : یکشنبه 1396/10/10 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 62245
معیار مراتب سعادتمندی و «فلاح» انسان، در زندگی جاوید

معیار مراتب سعادتمندی و «فلاح» انسان، در زندگی جاوید

آیت الله محمدی ری شهری در جلسه هفتگی تفسیر قرآن کریم ، در ادامه تفسیر آیه پنجم از سورۀ مبارکه بقره در تبیین مراتب سعادتمندی انسان در زندگی پس از مرگ گفت: معیار سنجش اعمال نیک و بد انسان در قیامت، نزدیکی و دوری اعمال انسان از حق و عدل است و مظهر و مصداق کامل حق و عدل، اعمال و رفتار منطبق با حق، اعمال انبیا و اوصیای آنها است.

به گزارش روابط عمومی آستان مقدّسحضرت عبدالعظیم الحسنی (علیه السّلام)، این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: بنابر این، هراندازه که اعمال انسان به اعمال آنان نزدیک شده ارزشمند تر است و دارای وزن بیشتری است و انسان از مراتب بالاتر سعادت اخروی برخوردار می شود.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث ضمن بیان این نکته که هر چه عمل انسان با عمل انبیاء و اوصیای ایشان، فاصله داشته باشد وزن کمتری دارد و ارزش آن کمتر است و از سعادت کمتری برخوردار خواهد بود، تصریح کرد: در صورتی که عمل انسان، هیچ شباهتی به عمل آنها نداشته، گرفتار شقاوت اخروی می شود و اهل دوزخ می گردد.

آیت الله محمدی ری شهریتصریح کرد: مکارم اخلاق، مهم ترین عامل سعادت انسان در قیامت خواهد بود، یعنی هر چه اخلاق انسان به اخلاق انبیاء و اوصیا نزدیکتر باشد سعادت بیشتری نصیب او می شود.

رئیس موسسه علمی فرهنگی دارالحدیث گفت: کسانی که از بالاترین مراتب فلاح و سعادت برخوردار می باشند در قیامت بدون حساب وارد بهشت می شوند و پس از آنها کسانی قرار دارند که حساب آنها آسان است، و در سومین مرتبه کسانی هستند که حساب آنها سخت است.

آیت الله محمدی ری شهری در ادامه جلسه تفسیر قرآن کریم گفت: عده ای هم هستند که عمل آنها در نقطه مقابل معصومین است؛ آنها بدون حساب وارد دوزخ می گردند.

آیت الله محمدی ری شهری با استناد به روایات اسلامی در خصوص اهمیت «حسن خلق»  گفت:  «خوش اخلاقی» سنگین ترین عمل در میزان انسان در روز قیامت است و در روایتی به نقل از رسول اکرم(ص) آمده است که نزدیک ترین شما به من در قیامت کسی است که نسبت به دیگران و نسبت به خانواده اش خوش اخلاق تر باشد.

رئیس دانشگاه قرآن و حدیث گفت: پیامبراکرم(ص)، اهل مزاح هم بود و البته فقط سخن حق از سوی ایشان نقل می شد، از این رو در روایت است که مومن واقعی نباید عبوس و بدخلق باشد و بلکه باید اهل مزاح هم باشد، ولی سخن حق بگوید و از باطل و از گناه و تمسخر اجتناب کند.

این مفسر قرآن کریم اظهار داشت: پیامبرخدا (ص)، در کار خانه کمک می کرد و ساعات حضورش در منزل را به سه بخش ساعاتی برای گذران با اهل خانه و ساعتی برای عبادت و ساعتی برای پرداختن به امور خانه تقسیم می نمود که این رفتار پیامبر(ص) باید برای همه ما ملاک و الگو باشد.

آیت الله محمدی ری شهری گفت: بد اخلاقی با دیگران و اهل خانه موجب می شود که کارهای خوب انسان هم از پرونده اعمال او از میان رفته و انسان در روز قیامت عاقبت به  شر شود.

جلسات تفسیر قرآن آیت الله محمدی ری شهری هر هفته یکشنبه شب‌ها بعد از اقامه نماز عشاء در مصلای بزرگ ری برگزار می‌گردد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :