تاريخ : سه شنبه 1396/11/3 تاریخ ایجاد:
کد خبر: 62589
فقه‌الحدیث با روش‌های نظری آموختنی نیست

فقه‌الحدیث با روش‌های نظری آموختنی نیست

دانشیار دانشگاه قرآن و حدیث ضمن ارائه توضیحاتی پیرامون فقه‌الحدیث بیان کرد: این دانش را نمی‌توان صرفا با مباحث نظری آموخت بلکه در کنار آن باید به عملیاتی هم پژوهش‌هایی را صورت داد.

به گزارش خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا) چندی پیش کتاب «فقه‌الحدیث ۱» به قلمحجت‌الاسلام عبدالهادی مسعودیدانشیار دانشگاه قرآن و حدیث، به زیور طبع آراسته شد که در این کتاب مؤلف مبانی، روش فهم حدیث، پیش‌نیاز‌ها و برخی مباحث مقدماتی «فقه‌الحدیث» را ارائه می‌دهد. به همین مناسبت و به منظور آشنایی بیشتر با این اثر به گفت‌وگو با با نویسنده پرداختیم.

مسعودی در گفت‌وگو با ایکنا بیان کرد: این کتاب نخستین کتابی است که ما از طرح مشترک با وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تولید می‌کنیم، از سال گذشته طرح تجمیع رشته‌های علوم قرآن و حدیث در سطح کشور در حال اجرایی شدن است و تمام سرفصل‌های این رشته تغییر یافته است که تألیف بخش‌های حدیثی آن را دانشگاه قرآن و حدیث بر عهده گرفته است.

وی در ادامه افزود: در این رشته تجمیعی چهار درس دو واحدی برایفقه‌الحدیثداریم که کتاب «فقه‌الحدیث ۱» نخستین عنوان درسی از این هشت واحد است، اساس کار در این کتاب نیز بر این است که که در کنار ارائه روش نظری آموختن فقه‌الحدیث و مباحث دانشی آن، مباحث مهارتی نیز در نظر گرفته شده است.

مسعودی بیان کرد: در هر درس برای این که دانشجو بتواند به صورت عملیاتی با فقه‌الحدیث آشنا شود چند پرسش و پژوهش در پایان آن آمده است، بعد از چکیده یک یا دو پرسش متناسب با سطح دانشی آن درس و چند پژوهش هم متناسب برای مهارت یافتن در آن قسمت به ویژه در مباحث لغت‌شناسی و واژه‌پژوهی این کتاب طراحی شده است.

وی در ادامه تصریح کرد: اساسا به اعتقاد بنده فقه‌الحدیث را نمی‌توانیم با روش‌های نظری بیاموزیم؛ چرا که این درس مانند روش تحقیق می‌ماند که یکسری مباحث نظری دارد و در کنار آن یک سلسله مباحث هم وجود دارد که دانشجو باید در میدان عمل آن‌ها را به کار گیرد به صورت عملیاتی ورود کند.

مسعودی با اشاره به پیشینه فقه‌الحدیث و تألیفات در این زمینه بیان کرد: تا حدود ۱۵ سال قبل مباحث فقه‌الحدیث را به صورت تدوین شده نداشته‌ایم و یک طلبه یا دانشجو ناگزیر بود طی یک مسیر طولانی در خواندن حدیث و مراجعه به کتب مفصل شرح حدیث خودش حدیث‌خوانی و حدیث فهمی را بیاموزد، دو یا سه کتاب در این زمینه نوشته شد که برخی از آن‌ها فقط مباحث دانشی و نظری صرف را مطرح کردند ولی برخی هم مانند منطق فهم حدیث محمدکاظم طباطبایی یا روش فهم حدیث و یا حدیث‌خوانی روشمند مهدی غلامعلی یک مقدار مباحث روشی و کاربردی را نیز مطرح کردند.

وی به ارائه توضیحاتی پیرامون فصل پانزدهم این کتاب با عنوان «ساختارشناسی» پرداخت و تصریح کرد: بعد از اینکه مباحث مقدماتی و واژه‌پژوهی را تمام کردیم، بر اساس این فکر که برای فهم حدیث اول باید مفردات و واژه‌های آن را بشناسیم و بعد باید در ترکیب با هم این‌ها را شناسایی کنیم، در واقع جمله‌ای که معنا دارد حاصل جمع جبری ساده واژه‌ها نیست و واژه‌ها در یک پیوند ارگانیک و زنده با هم معنایی را می‌رسانند و واژه‌ها در یک تناسب محتوایی و با یک موقعیت سنجی که از طرف متکلم القا می‌شوند و از طرف مخاطب فهم می‌شود به آن مقصود ما را نزدیک می‌گردانند.

مسعودی بیان کرد: مقصود از ساختارشناسی این است که باید نقش کلمات و اصطلاح‌های ترکیبی در جملات را بفهمیم، ضمن این که مجموعه ساخت آن جمله را هم باید بشناسیم که معلوم شود این جمله تعجبی، انکاری، انشایی و یا خبری و ... است که این مباحث ترکیب شناسی است. البته در این این بخش به اندازه‌ای هم مسائل مربوط به بیان و بدیع مطرح شده است.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :