مطالعه کتاب خرید کتاب دانلود کتاب
عنوان کتاب : تفسیر موضوعی قرآن(2)
پديدآورنده : کاظم قاضی زاده
محل نشر : قم
ناشر : دارالحدیث
نوبت چاپ : اول
تاریخ انتشار : 1396
تعداد صفحه : 176
قطع : وزیری
زبان : فارسی
جستجو در Lib.ir

تفسیر موضوعی قرآن(2)

در این کتاب به تفسير موضوعی مفاهيم: تقوی، اخلاص، احسان، اخوت و برادری، حکومت و آزادی و حقوق مردم در قرآن کریم پرداخته شده است.

تفسیرموضوعی قرآن در دوران معاصر عنوانی شناخته شده است، گرچه در باره تعریف، انواع و حد و حدود آن و مرزهای این نوع تفسیر با شیوه های سنتی و قدیمی تر تفسیر قرآن، اختلاف نظر هایی وجود دارد. ریشه های تفسیر موضوعی در دوران نزول وحی و از زبان پیامبر اکرم و اهل بیت(ع) و صحابه و تابعین قابل پیگیری است، اما در دو قرن چهارده و پانزده هجری، این روش سابقه مشخص و نگاشته های مفصلی را به خود دیده است.

تفسیر موضوعی گرچه به برکت پرسشهای نو پدید فراروی معارف قرآن کریم، نقدهای مستشرقان و دانشکده های علوم قرآنی و پایان نامه ها و رساله های دانشجویان کارشناسی ارشد و دکتری، رشد فزایندهای را در تک نگاری یافته است. موسوعه های تفسیر موضوعی قرآن نیز کم و بیش به استخراج همه مفاهیم قرآنی یا لااقل مفاهیم اعتقادی آن پرداخته اند، اما با این همه، نگاه های روش شناسانه به تفسير موضوعی جای توسعه و تعمیق دارد.

در این کتاب بر اساس سرفصل های تعیین شده به تفسير موضوعی مفاهيم: تقوی، اخلاص، احسان، اخوت و برادری، حکومت و آزادی و حقوق مردم در قرآن کریم، در شانزده درس پرداخته شده است.