تاريخ : دوشنبه 1396/11/23
کد خبر: 62911

چاپ سوم کتاب «حکمت نامه فاطمی» منتشر شد

کتاب حکمت نامه فاطمی در حجمی بالغ بر ۸۰۰ صفحه به دو زبان فارسی ـ عربی، مجموعه سخنان و خطبه های به یادگار مانده از صدیقه طاهره زهرای مرضیه سلام الله علیها را در اختیار علاقمندان به حضرتش قرار می دهد.

پایگاه اطلاع رسانی دارالحدیث ـ حجت الاسلام و المسلمین مجتبی فرجی از پژوهشگرانی که در تالیف حکمت نامه فاطمی فعالیت کرده، در گفتگو با خبرنگار ما به معرفی بخش های کتاب پرداخته است.

کتاب «حکمت نامه فاطمی» از یک درآمد، شش بخش، بیست فصل و سیزده بیان و تحلیل تشکیل شده است.

درآمد کتاب، به ارائه گزارشی از زندگی حضرت  زهرا سلام الله علیها از تولد تا شهادت آن حضرت می پردازد.

بخش اول با عنوان «فضائل» به فضیلت های حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها پرداخته شده و بخش یکم شامل هفت فصل است، از جمله فضائل آن حضرت از منظر خدا و رسول خدا و اهل بیت عصمت وطهارت علیه السلام که بیانگرعظمت و شخصیت والای آن حضرت است.

بخش دوم حکمت نامه فاطمی، با عنوان «حکمت های خانوادگی» دارای سه فصل است. در این بخش ازدواج امیرالمومنین با فاطمه زهرا علیهم السلام و رهنمود های عملی و گفتاری که ایشان در مورد زن و شوهر و فرزندان بیان فرموده اند آمده است.

بخش سوم «حکمت های اخلاقی و عملی» است، با دو فصل رهنمود هایی در خصوص اوصاف اخلاق پسندیده و رذایل اخلاق ناپسند.

بخش چهارم با عنوان «حکمت های عبادی» در سه فصل گردآوری شده است. در این بخش سخن در مورد نماز، دعا وتسبیحاتی است که ازاین شخصیت بزرگوار به ما به ارث گذاشته شده و  در این باره  مطالبی را که فرموده اند تبین شده است.

بخش پنجم که بخش مهم حکمت نامه فاطمی است، «حکمت های سیاسی» در پنج بخش گرداوری شده است. مطالب این بخش بیانگر آن است، که حضرت فاطمه زهرا سلام الله علیها برای دفاع از حریم ولایت و رهبری و تبیین جایگاه رهبری در عمل و گفتار، نهایت توان خویش را به کار گرفته اند و به تفصیل آورده شده است.

در بخش پنجم با عنوان حکمت های سیاسی آمده است: می توان گفت که بخش حکمت های سیاسی، مهم ترین بخش حکمت نامه فاطمی است، این بخش در پنج فصل به روشنی نشان می دهد که حضرت فاطمه زهرا(س) برای دفاع از ولایت علوی و رهبری سیاسی الهی امیرمومنان، و روشنگری برای آیندگان، همه توان خود را به کار گرفته است، تا آنجا که در این راه، در جوانی به شهادت رسید و نخستین شهید راه ولایت شد.

آخرین بخش(بخش ششم) با عنوان حکمت های جامع و گوناگون، نمایه ای است از مجموع آنچه دراین حکمت نامه گردآوری شده است.

چاپ سوم کتاب حکمت نامه فاطمی نوشته محمد محمدی ری شهری با همکاری جمعی از پژوهشگران پژوهشکده علوم ومعارف حدیث، به دو زبان عربی ـ فارسی و بهای ۳۶ هزار تومان از سوی انتشارات دارالحدیث روانه بازار نشر شد.

خبرگزاری فارس :
خبرگزاری ایکنا :
خبرگزاری ایرنا :